| Forfatter |
|
Dyvel Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 192
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa folkens
Jeg er den lykkelige ejer af et sæt CORAL Studio 400 som jeg gerne vil bygge om, da kabinetterne (originale) ikke er de kønneste at se på...
Jeg har fået kommentarer som "De ligner jo pengeskabe" eller "hvorfor har du vaskemaskiner i stuen?"
De er lidt klodsede, men lyden er jo superb! så derfor har jeg tænkt længe over at bygge dem om, til en lidt slankere, men højere model.
Jeg har set et par gamle byggesæt til 15L100 - 1 på 150 liter med refkelsport og en anden på 168 liter med 2 refleksrør - så spørgsmålet er vel hvad er bedst?
Oh har kabinettets udformning betydning for lyden, hvis bare volumen bibeholdes? - tænker på om der er forskel i lyden på høj og tynd vs lille og bred?
Jeg har fundet lidt tekniske data om 15L100 som måske kan bruges til noget:
Frekvensområde: 25-1.500 hz +4 -8 d Driftseffekt: 1,0 watt sinus Virkningsgrad: 2,45% Belastning: 150 Watt sinus Impedans: 8 Ohm Resonansfrekvens fo: 25 +-10% hz Udligningsfrekvens fc: 1.500 Hz Membranradius ro: 16,80 cm Membranvægt Mo: 110,0 gram Q-faktor Qo: 0,25
Håber der er et par kloge hoveder der kan hjælpe lidt
Mvh Daniel
|
| Til top |
|
| |
roskam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniel.
Jeg kan desværre ikke være til nogen hjælp, men jeg skriver alligevel fordi navnet CORAL får minderne til at vælte frem. Var det ikke Audioscan, der i sin tid stod for salget? Jeg husker CORAL som ultradistinkte og noget slanke i bunden og med datidens janpanske forstærkere, der lød lidt på samme måde, var der dømt diskant til den store guld medalje.
Men held og lykke med ombygningen.
Lars
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
15L100 var deres kraftigste bas med en kampvægt på 15 kg, men jeg synes det kommer meget an på musikken hvor markeret bunden er. Nogle gange savner jeg meget bund, som jeg tidligere havde i mine Vega DC 15, men andre gange er der så rigeligt...
Men jeg har tænkt meget på at biwire og biampe dem så jeg kan løfte bunden en smule...
Men jeg synes at de har en meget naturlig gengivelse...
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gamle ”studio” 400 med Coral enheder, blev vider udviklet af Auvdioscan, i 1979 kom model Studio 220, med 100% identiske enheder, man gik fra ”vaskemaskine” form, til stort ”opretstående køleskab” denne konstruktion var på sin måde lige så klodset og grim som den gamle, et forfærdelig skruml på 220 liter (!!!!!!!!!!!)
I stedet for disse ret beset total forædlede højttaler, skulle du måske se på nogle af de nyre Cerwin Vega F.eks. CLSC 215 se kopi. Denne liner ”Studio 220” de er nogle af de kraftige højttaler man kan købe til hjemme brug, før man skal over i dedikerede PA systemer, de bruges også til diskotek…!
Hvis du vil havde dyb bas, eller endog subbas fra et sæt Coral 15 L 100, skal man gøre brug af et spec. Elektronisk ”EQ” system, men så skal den kun bruges til dedikeret subwoofer, se link. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16537&T PN=2
Uden at skulle starte denne tråd på ny, vil jeg lige bemærke, jeg absolut ikke hænger fast i fortiden, eller glorificere et bestemt fagblad (!!) og jeg naturligvis har haft kendskab til de nævnt JBL basenheder i flere år, som ganske rigtig er meget spec…!
Mvh.
”Lytteren”
Kopi af CV CLSC 215.

|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa !!
dyvel :
Hejsa folkens
Jeg er den lykkelige ejer af et sæt CORAL Studio 400 som jeg gerne vil bygge om, da kabinetterne (originale) ikke er de kønneste at se på...
svar :
problemet ,, hvis man kan kalde det det er at 15l100 er lavet med så stram magnet at den skal bruge ca 300++ liter for at spille bas så enheden kommer helt til sin ret
du burde kunne lave kabinet i den udformning som passer dig når bare mængden af liter passer til enheden ,, dog har frontbaflen jo en stor betydning for spredning af diskant / mellemtone
en løsning kunne være at skifte basenheden til feks en beyma / jbl 12 tommer
evt 2 pr side ,,,,, men det kræver at du får en til at regne på delefilter mm , men ret beset er det også en af de lidt svage sider på højtaleren det er der der er sket meget på de år den har på bagen
men mellemtone samt diskant fås stortset ikke bedre end i coral 400 så de enheder er hele besværet værd ,,,, at ville udskifte dem med en cv som nævnt ville være som at kaste en mercedes i havnen for at køre hjem i en fiat 127 anno 1980
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg gik fra CV DC15 til disse coral og jeg har ikke tænkt mig at vende tilbage igen... jeg ved godt at CV spiller mere bas, men når det kommer til at spille ren bas så mener jeg ikke at CV er bedste valg.
Min bror som tidligere havede disse Coral brugte en bas booster (DB 10 B fra cerwin vega) , men jeg har som sagt tænkt på, at biwire og biampe dem, så jeg blot kan hæve volumen på bassen uden at skrue op for diskant/mellemtone.
Og jeg har ikke tænkt mig at skifte bassen ud - men jeg har lige købt endnu et sæt coral med en 12L60 bas - ved ikke om den kunne bruges sammen med?????
De øvrige Coral enheder jeg har købt (tænkt til bagHT i surround) er : Diskant: Coral HD-3A Mellemtone: 4M-71
Mvh Daniel
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens bygge andre (højere og slankere) bokse til dine Coral, blot du bibeholder det interne volumen, og refleksafstemningen. Det sidste gør du ved blot at flytte porten (eller portene) med over i de nye bokse . I teorien vil det såkaldte baffelstep ændre sig, men da der er tale om en stor enhed, der arbejder ret højt op i frekvens, vil det næppe have nogen praktisk betydning her.
Hvis du gerne vil have lidt mere niveau i bunden, kan du eventuelt ændre refleksafstemningen ved at korte portrørene lidt af - men ingenting er gratis, det vil koste dig lidt præcision i bassen.
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der egentlig nogle beregningsprogrammer (gratis) til PC - eller måske designprogram til højttalere - tænker specielt på en let måde at få lavet arbejdstegninger på??? - eller er de der findes kun til udregning af litermål / refleks ?
Jeg har modtaget nogle beregninger baseret på et JBL program hvor dataerne fra Coralen er anvendt -
1: 78,3 liter, 1 port på 11 cmØ med en længde på 15,44 cm. Dette giver en f3 på 51,3 Hz
2: 138,9 liter, 1 port op 11 cmØmed en længde på 11,12 cm. Dette giver en f3 på 47,9 Hz
1: f3 51,3 hz, mens porten er på 36,7 hz.
2: f3 punkt på 47,9 hz, men porten sørger for at den går ned til 30,1 hz.
Det overrasker mig egentlig lidt at den alligevel kan komme så langt ned i så lille en kasse... Som jeg også fik at vide, så er der ikke mange indspildninger under 50hz, og hvad skal man så bruge det til?
Glæder mig til at komme i gang med min nye overfræser :)
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 04:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om det har nogen interesse, men jeg har alle originale tegninger over Coral Studio systemer fra Audioscan’s højttaler selvbyg hæfte fra 1979 liggende på min Pc…!
Dvs.. Studio 600. Studio 400 Mk. II. ”kun” 120 liter…! samt Studiomaster 200, men jeg bliver nød til, at sende det til dig som privat, idet, der er ophavsret på det.
Mvh.
”Lytteren”
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lytteren - jeg vil meget gerne modtage en kopi - jeg sender dig lige en privat besked med mailadr.
|
| Til top |
|
| |
codan Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bag på coral 15L100 sider en aluplade med en sort plet i mitten den kan forsiktit lirkes af den sorte plet skal bores væk og der monteres et stykke frontskum ihuldet jeg tror det er en forglemmelse fra fabrikken for enheden spiller meget mere frit og lækkert når den bliver åbnet.Der var nogle der klagede over de var blevet afbleget det kan nemt afhjælpes ved at sprøtmale dem med varmefast ovnspry det fås i sort og i koksgrå det fordamper meget hurtigere end maling og skader ikke menbranden men ophænget må ikke sprøjtes brøv det det virker
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver jo relativt mere bas og "fylde" hvis du dæmper mellemtone/diskant lidt
Perspektiv mæssigt betyder det rigtig meget at have præcist det korrekte niveau på enhederne
Men Dyvel påpeger jo netop at han synes lyden er superb, så hvorfor ændre noget som helst 
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet i 400'eren er at Bas og mellemtonen næsten ikke kan nå hinanden Delefrekvensen er 800hz 12db/okt og det er langt op for bassen og meget langt ned for mellemtonen, da selve hornet skærer ved 800hz eller 500hz hvis det er et af de gamle horn. Jeg brugte en 7" audax enhed i mellem og delte 500/1200/7000. Selve hornet+spredelinse kan med fordel skiftes med horndelen fra den gamle enhed ft600 fra fostex, det giver en betydelig mere åben lyd.
__________________ H/K avr 7500
Coral Studio 250
husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moderne indspilninger kan såmænd godt indeholde en del information pænt under 50 Hz - men, hvor vigtig denne er for den musikalske oplevelse, kan diskuteres... Med en port afstemt lavt, kan du godt tillade dig at EQ'e noget i bunden, hvis det ønskes.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
højtalere under 400 liter er pjevsede - lad os lige få slået det fast, så al den køleskabssnak høre ingen steder hjemme med mindre i tale om en minbar på et hotelværrelse.
Det lyder da som om de Coral ht er fede og vintage i proportionerne og alt du skal gøre er at fjerne enhederne og sætte kasserne i stand.
Du kan jo lave noget rosewoodfineer på siderne og en blå formica plade på froten - så er du ovre i noget jbl retrolook
bare fordi det er trenden at højtalere ikke må være bredere end de små 5" skrammelbasser der sidder i idag, behøver det jo ikke at betyde at du skal give din 15" super fede coralbas klaustrofobi
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo også lave en dobbeltvæg, og bygge højttalerne ind i. Så er de næsten usynlige, og den store baffel vil hjælpe på bassen.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Man kan jo også lave en dobbeltvæg, og bygge højttalerne ind i. Så er de næsten usynlige, og den store baffel vil hjælpe på bassen. |
|
|
  det er den rette måde at tænke på  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|