Hej Filip
Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt.
Nu skriver du at i bruger en SS 15W8531-K00, den kan jeg ikke finde på deres hjemme side, men jeg fandt en 15W8530-K00 og en 15W8530-K01, derfor er mine beregninger/forslag "kun" vejledende, og ikke 100% sikre resultater.
1. med et refleksrør med en diameter på 5cm giver det en længde på ca. 27 cm, med en portafstemning ved ca. 34Hz, som giver en pæn kurve for et kabinet på ca. 16,5 liter.
2. med et refleksrør med en diameter på 4cm giver det en længde på ca. 30 cm, med en portafstemning ved ca. 30Hz, som giver en pæn kurve for et kabinet på ca. 12,8 liter.
3. Når du bruger koniske porte så skal du bruge gennemsnits diameteren, denne finder du ved at måle diameteren i begge ender af porten, og så lægge disse sammen, og herefter dividere med 2. Du skal dog vær opmærksom på at, når du så korter røret op, vil gennemsnits diameteren ændre sig lidt, og dette skal du huske at tage højde for, hvis det skal være optimalt.
4. Det er rigtigt at man kan forøge volumet 10% rent akustisk, ved at fylde kammeret med dæmpemateriale, men dette gælder kun ved lukkede kabinetter. Når vi snakker om refleks systemer er det anderledes, her skal du kun dæmpe siderne i kabinettet (helst alle sider, bund og top efter min mening), mens man normalt ikke fylder dæmpemateriale i hele midtkammeret.
mvh Gorm