Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Størrelse på basport? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Borg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er sammen med en kammerat ved at bygge to ICON surround-sæt (2 vejs, basrefleks Bas / mellemtone: Scan Speak 15W 8531 K 00 Diskant: Vifa XT25) fra www.danskaudioteknik.dk Kabinetterne til centerhøjttalerne har vi bygget i samme størrelse som tegningerne fra DAT så de giver os ikke problemer. Problemet kommer med de øvrige højttalere. Efter de originale tegninger er kabinettet ca. 8,3l men jeg har lavet mine kabinetter ca. 16,5l og min kammerat har lavet sine ca. 12,8l. Mine spørgsmål er:

1. Hvor stor og hvor lang bør basporten være ved 16,5l?

2. Hvor stor og hvor lang bør basporten være ved 12,8l?

3. Vi vil gerne ha’ de koniske porte men hvordan måles diameter på en konisk port?

4. Jeg har hørt at et kabinet ”føles” ca. 10% større når der kommes dæmpningsmateriale i, har det indflydelse på portstørrelse?

Af hensyn til vores lidt specielle design er det meget besværligt at ændre på størrelsen af basporten når først vi har lavet højttalerne spilleklar. (Når vi når lidt længere med projektet skal jeg nok komme med nogle billeder.)

Jeg håber nogen kan hjælpe mig!

Venlig hilsen

Filip

Til top Vis Borg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Borg

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Filip

Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt.

Nu skriver du at i bruger en SS 15W8531-K00, den kan jeg ikke finde på deres hjemme side, men jeg fandt en 15W8530-K00 og en 15W8530-K01, derfor er mine beregninger/forslag "kun" vejledende, og ikke 100% sikre resultater.

1. med et refleksrør med en diameter på 5cm giver det en længde på ca. 27 cm, med en portafstemning ved ca. 34Hz, som giver en pæn kurve for et kabinet på ca. 16,5 liter.

2. med et refleksrør med en diameter på 4cm giver det en længde på ca. 30 cm, med en portafstemning ved ca. 30Hz, som giver en pæn kurve for et kabinet på ca. 12,8 liter.

3. Når du bruger koniske porte så skal du bruge gennemsnits diameteren, denne finder du ved at måle diameteren i begge ender af porten, og så lægge disse sammen, og herefter dividere med 2. Du skal dog vær opmærksom på at, når du så korter røret op, vil gennemsnits diameteren ændre sig lidt, og dette skal du huske at tage højde for, hvis det skal være optimalt.

4. Det er rigtigt at man kan forøge volumet 10% rent akustisk, ved at fylde kammeret med dæmpemateriale, men dette gælder kun ved lukkede kabinetter. Når vi snakker om refleks systemer er det anderledes, her skal du kun dæmpe siderne i kabinettet (helst alle sider, bund og top efter min mening), mens man normalt ikke fylder dæmpemateriale i hele midtkammeret.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Borg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm,

Mange tak for dit svar! Jeg vil prøve at fremskaffe data for mine SS 15W8531-K00. (Mon ikke jeg kan få dem hos DAT?)

Pga. kabinetdesign kan refleksrøret ikke umiddelbart være længere end 15 cm. så jeg må nok ha’ fat i en rørbøjning, hvis røret skal være så langt som du skriver.

Endnu en gang tak for dit svar!

Venlig hilsen

Filip

Til top Vis Borg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Borg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes