| Forfatter |
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 13 December 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i den situation at jeg lige har købt en "billig" bas-enhed...Mærket kender jeg ikke selv og har prøvat at søge på det for at finde nogle flere data, for ellers ved jeg jo ikke hvor stort et kabinet jeg skal bygge...Har bestemt mig for at det skal være med basrefleks. informationerne på enheden er meget sparsomme:
350 Watt Musik 30 OZ Magnet 30-4000Hz 15" 4 Ohm
Her er et billede:
http://webmail2.ofir.dk/MBX/Jesper-Nielsen/ATT:SMTP:41F2DD19 .MSG/1/15130153_Big.jpg
Jeg ville sq blive glad hvis der er nogen der kunne komme med et bud på hvor jeg kan finde flere data? Eller komme med et bud på kabinetstørelsen der ikke er helt ude i skoven? Har fundet en side hvor der står at kabinetstørelsen skal være mellem 113 og 200 liter, men det er jo ikke ret præcist!! 
For en god ordens skyld...Mind mig nu ikke om at det er en meget billig enhed som jeg ikke skal forvente det store af...Jeg er nybegynder indenfor det at bygge højttalere selv, så det passer mig egentlig meget godt i første omgang...Vi starter jo alle et sted ikke!?! 
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 02:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært, grænsende til det umulige, at komme med gode anbefalinger uden et vist minimum af data på enheden - størrelsen er langtfra nok. Men prøv en lukket boks, så stor som du nu kan have den. Såfremt enheden er billig, vil den nok ikke have et magnetsystem, kraftigt nok til at håndtere en basreflekskonstruktion, desværre.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo man skal jo starte et sted. prøv som mollecon siger, en lukket box, 150l (det er ret stort) og et løst effektrin.
hvad har du ellers af udstyr?
du skal jo på en eller anden måde, sørge for at det kun er bas, den kommer til at spille. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg har tænkt mig at købe en forstærker lige til at sætte bagi subkassen. I kender dem helt sikkert, de kan blandt andet fås inde hos www.hoejttalerbutikken.dk - Der er jo både mulighed for regulering af volumen og delfrekvensen.
Grunden til at jeg ville bygge et kabinet med basrefleks er at jeg før har oplevet at man ikke får det helt store udbytte af et lukket kabinet. Jeg synes ikke at man får dybbassen med og heller ej et ordentligt lydtryk. Men hvis i mener at det vil være klogest med et lukket kabinet så må jeg jo bøje mig...Er jo som sagt rimelig ny indenfor dette...
Forresten så var det jeg havde læst angående kabinettets volume ikke 113 til 200 liter, men 113 til 283 liter! Og det gør det jo endnu mere upræcist. Håber på lidt mere feedback før jeg begynder at bygge...Men mange tak for det info i er kommet med indtil videre... 
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ligefrem har krav til subwooferens ydeevne, kunne det jo være en mulighed at købe en ordentlig enhed.
Dette er da det eneste rigtige, hvis du alligevel har tænkt dig at købe ordentlig sub-forstærker og alligevel skal til at bygge et kabinet.
Det er da muligt at købe en 12" peerless enhed, eller andet, ganske billigt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke vil benytte en anden enhed (med kendte data!), og alligevel insisterer på at lave refleks ud af boksen, kan du jo prøve at refleksafstemme boksen til 30Hz eller så... Hvis bassen så bliver meget buldrende og upræcis, må du bare lukke porten.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden data på enheden, er en reflex konstruktion, tæt på umulig. du aner ikke hvordan porten skal være, vol. på kabinet osv.
uden data, er en lukket med et sub. amp. modul noget lettere at gå til. der kan du jo så justere dig frem til det du kan lide.
med en reflex konstruktion, kan det gå helt galt. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville blive glad hvis nogen fandt qts og fs på den enhed
Jeg har nemlig en idé om at den egner sig til IB brug
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
IB Brug?
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
IB = IndBygning
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...Nu har jeg søgt lidt på nettet og tror desværre at det er meget svært at finde data på den enhed. Jeg har fundet en del butikker der sælger den, men ingen af dem oplyser om flere data end dem jeg allerede har...Og jeg har heller ej kunne finde "MC FUN"'s hjemmeside. Men efter at have modtaget den kender jeg da Art. No. og Model No. på den...
MC FUN
Art No: 750413
Model No: HC-15
Power: 350W
Magnet Weight: 30 OZ
Hvis der skulle være en der har lyst til at søge efter data er der i det mindste noget at søge på nu 
Men jeg kigger selv lidt videre og hvis jeg ikke finder mere på den inden for en rimelig tid så må jeg jo bygge et lukket kabinet i stedet...
Har overvejet at bygge det i 25mm MDF-Plade med et udvendigt mål på 60x60x60 cm (166 Liter) Hertil kommer at forstærkeren spiser 3-4 liter og at der skal ligges dæmpemåtte i...
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvaa de der sub amps fra hoejttalerbutikken derr.. er der nogen der har erfaringer med dem?? de er jo billige meeen er det noget?? 120w eller 80w er jo heller ikke meget til en 15". __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
- - - - - -
Hvis du ikke vil benytte en anden enhed (med kendte data!), og alligevel insisterer på at lave refleks ud af boksen, kan du jo prøve at refleksafstemme boksen til 30Hz eller så... Hvis bassen så bliver meget buldrende og upræcis, må du bare lukke porten.
- - - - - -
Hvordan afstemmer jeg basporten til 30 Hz når jeg ikke har nogle data ? Jeg har nemlig fået en bass-port på 4" som er 60cm lang eller sådan noget, men så lang skal den vel ikke være ?
|
| Til top |
|
| |