Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub som prøveprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej fellow selvbyggere

Jeg har for noget tid siden skaffet mig nogle gamle Bass'er, en M&K 12" og en Beyma 18" GT200, og derfor synes jeg det kunne være sjovt som et lille vinter projekt at prøve at lave en Sub.

Jeg kan se i www.dba.dk at man kan få nogle billige MDF plade
Fra dba: MDF plader, 16x830x950, 75 stk., 15/stk.
Og det synes jeg jo ikke er helt glat, og så ligger det endda tæt på hvor jeg bor.

Og nu må jeg nok hellere komme til min spørgsmål:

1) er 16 mm MDF plade tyk nok, eller kan man lime dem sammen så det bliver 32mm?

2) Jeg har en NAD 216, som jeg regner med at sætte den på, jeg har en pre-out på min NAD 116, men så mangler jeg bare et delefilter. Der tænkte jeg på at købe en Equaliser ( til at fjerne alle de høje hz, så jeg kun får dem der skal ned til Sub'en ) , men forstår ikke helt hvad det er der står på dba. Hvad betyder dette: Denon De-70, Eq. 2x12 bånd ( det markeret med fed ), synes der står det ved mange af dem. Men kan sådan en Denon Eq bruges, de kan jo skaffes til rimelige penge på dba, eller er det noget totalt skod?

3) Regner at lave en lukket kasse på 100L, passer det godt nok til min 18" eller er det for lille?

4)  Det hele er et "for sjov projekt" altså jeg har ikke regnet med at skulle ofre mange penge, det er mest for at prøve at lave noget selvbyg, og uden at skulle ofre mange penge.

Skal i bruge mere info eller noget i er i tvivl om før i kan svare, så spørg endelig, og jeg skal prøve at svare på det.....

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 14 December 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Istedetfor at lime 2 plader sammen, ville jeg nok foretrække mange interne afstivninger (ligesom B&W Matrix). Evt. dobbeltplade på den side hvor enheden sidder.

Denon EQen vil være fin til dit projekt, da den så vidt jeg husker har 4-5 reguleringer i basområdet under 100 hz. OG den har dynamik-forøger (dynamic-enhancer), som også vil være godt til dit projekt. 2x12 bånd betyder 12 centerfrekvnes-reguleringer pr kanal, 2 mere end de fleste andre analoge EQs.

Jeg har ikke kunnet finde specs på dine Beymaer, men umiddelbart lyder 100 liter til at være i underkanten til en 18 tommer. Men du kan jo kompensere på EQen. Det kræver dog MANGE watt.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,

det lyder som en god plan, har du nogle tegninger eller lille forklaring på hvad den bedste måde er at lave afstivninger på?

Og en helt anden ting, hvad er den bedste måde at samle pladerne på, altså hvilke sider der skal limes/skrues sammen?

og dynamic-enhancer altså så man kan skrue op/ned for nivuaet så det kommer til at passe med ens andre ht'er?

Har en NAD 216, 400w i 8 Ohm, så det skulle være nok. Kan heller ikke helt huske hvad den specs er, og kan heller ikke finde dem på nettet, men fik den engang herinde, men kan bare ikke finde dem længere :-(

Vender tilbage hvis jeg har mere, takker for den hjælp jeg allerede har fået...

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Kender du et program, hvor man kan skrive sin mål ind, og så regner den mål ud for alle de plader man skal bruge? kunne være smart :-P

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 14 December 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Et eksempel på B&W matrix indmad.

Forestil dig, at du deler dit kabinet i 3 på begge ledder, med interne plader. Men de skal være gennemhullede (hulsav), og selvfølgelig gå fra aide til side. En enklere måde er at bruge 20mm runstok fra side til side. Især området omkring enheden skal afstives (især over og under enhed).

Dynamic enhancer er et kredsløb der udvider dynamikområdet. Derudover er der også niveau-regulering på Denonen.

LINK til CAAD (Box-kalkulationsprogram), der kan regne kabinetter ud, og komme med forslag til mål.

http://www.monacor.dk/446/79

Hvis man ikke har brug for at adskille kabinettet, er det bedst at lime og skrue det hele sammen.

Jeg tror din NAD er helt fin til projektet. Held og lykke med det!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 December 2004 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Program til udregning af kabinet-størrelser kan findes på http://www.softica.dk/, under software. Der er flere forskellige versioner alt efter hvad der skal regnes på.

Håber det kan bruges.

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes