Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 12/12 dB vs. 12/18 dB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej.....

Er der nogen, som har erfaringer med lyden af en højttaler, hvor mellemtonen skæres af med 12 dB/oktav og diskanten med 18 dB/oktav.....?   set i forhold til f.eks. et 12/12 dB filter....?

Jeg ved at man kan "time-aligne" enhederne (akustiske centre ligger på samme horisontale linje), da 3.ordens filtret har et større delay end mellemtone filtret (og dermed "flytte" diskanten længere tilbage).  På den anden side, vil et filter af højere orden have flere komponenter (negativ indflydelse på lyden), og større faseforvrængning.

Håber det er formuleret så det er til at forstå 

mvh. Lars

Til top Vis Lars E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars E

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hmm.. tror det er lige og generaliserer for meget er jeg bange for. GroupDelay på 3.ordens afhænger af mere end bare dens "orden". Det vil være for firkantet at give et simpelt svar desværre.

For at gøre hvad du siger, skal du måle den exakte størrelse på forsinkelsen der er krævet for at flytte diskanten tilbage i ZDP aksen. Derefter skal du simulere groupdelay på hvert filter, og få forskellen til at passe med det tal. Frekvenskurven, fasekurven skal samtidig også gå op i en højere enhed. Det kræver meget advanceret software ala lspcad osv samt måleudstyr. Det kan man ikke bare lige regne sig frem til via en lommeregner desværre.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Lars E skrev:

Hej.....

Er der nogen, som har erfaringer med lyden af en højttaler, hvor mellemtonen skæres af med 12 dB/oktav og diskanten med 18 dB/oktav.....?   set i forhold til f.eks. et 12/12 dB filter....?

Jeg ved at man kan "time-aligne" enhederne (akustiske centre ligger på samme horisontale linje), da 3.ordens filtret har et større delay end mellemtone filtret (og dermed "flytte" diskanten længere tilbage).  På den anden side, vil et filter af højere orden have flere komponenter (negativ indflydelse på lyden), og større faseforvrængning.

Håber det er formuleret så det er til at forstå 

mvh. Lars

Ønsker du fasemæssigt sammenfald af de 2 enheder i et 2vejssystem er 2.orden eneste mulighed 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bjørn> Det kommer an på enhederne. Set isoleret på filteret, teoretisk, ja. Men ikke nødvendigvis i praksis.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Til syncroniq og bjørn

Ja, det er nok lidt for generelt et spg. jeg stiller, men ville alligevel prøve . Tak for svarene.

Jeg må tilstå, at jeg har styr på teorien, og kan simuleringsmæssigt godt få et 12/18 dB filter til at summe meget tæt på flat, med et bestemt ønsket groupdelay. Problemet ligger måske nok i at implementere filtret.

Jeg ved at "Frequence" på det seneste har opgraderet nogle af deres højttalere til 12/18 dB i stedet for 12/12 dB.  Er der nogen, som evt. har opgraderet og kan fortælle om der er positiv forskel på lyden? 

mvh. Lars

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Bjørn> Det kommer an på enhederne. Set isoleret på filteret, teoretisk, ja. Men ikke nødvendigvis i praksis.

Skal enhederne lever et synkront output (fasesammenfald) er der kun en løsning der muligør dette og det er hvad der i folkemunde kaldes 2 vejs LR 2.orden. Følges teorien fås resultatet også i praksis (de anvendte enheder skal selvfølgelig kunne levere det nødvendige output) Eneste justerbare størrelse er faktisk delefrekvensen der dog i praksis ender et eller andet sted omkring 2kHz

At frembringe targetfilteret (de kurver enhederne skal følge) er det nemme arbejde. Det er når enhederne skal filtreres så de også i praksis følger kurverne at problemerne opstår. Der er enheder der muligør dette, ikke mange, men det er muligt og det er gjort.

Synkrone 3, 4 og 5 vejssystemer er også gennemførlige og her skal den tilhørende teori/matematik også følges slavisk. Det "justerbare område" er lille, den tilhørende "slingrefaktor" er mikroskopisk og kravene til enhederne er så høje/specielle at du ikke møder løsninger af den type i den kommercielle del af højttalerbranchen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bjørn> Jeg kan fornemme at du til af Duelund afkom, og det er også fint. Jeg vil ikke blande mig i jeres ting. Jeg har bare min egen viden og erfaring som jeg prøver og dele med andre. Jeg kan også forstå at når du siger "ikke findes i den kommencielle del af brancen" hentyder du til at f.eks. XT diskanten skal moddes for at virke osv osv osv.

Jeg vil meget meget meget meget gerne se en frekvens og fase MÅLING af en sådan højttaler med en så præcis teori og gennemførsel.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Bjørn> Jeg kan fornemme at du til af Duelund afkom, og det er også fint. Jeg vil ikke blande mig i jeres ting. Jeg har bare min egen viden og erfaring som jeg prøver og dele med andre. Jeg kan også forstå at når du siger "ikke findes i den kommencielle del af brancen" hentyder du til at f.eks. XT diskanten skal moddes for at virke osv osv osv.

Jeg vil meget meget meget meget gerne se en frekvens og fase MÅLING af en sådan højttaler med en så præcis teori og gennemførsel.

Det her har intet med ringradiatoren at gøre. Opgaven er da langt lettere udført med en standard 9300. Om et givet filter er synkront eller ej er en ren matematisk opgave. Overføringsfunktionen kan regnes ud og resultatet vises grafisk (target filter) som f. eks. på Torben Kristiansens hjemmeside. Kan du frembringe en højttaler der måler som targetfilteret så er opgaven udført i praksis. Kan du finde tilstrækkeligt gode enheder "fra kassen" så brug dem.

De filtre der gør det muligt at frembringe et højttalersystem hvor alle enhederne spiller i takt/synkront er indeholdt i de(t) matematiske udtryk (overføringsfunktioner) Duelund har offenliggjort på egen og andres hjemmeside(r). Skal synkroniteten opretholdes så er der ikke andre muligheder.

Den eneste fabrikant der har "vovet pelsen" er Hr.Rasmussen (Gryffen). DCA er ikke medtaget her da det er et regulært Duelund-barn. B&O (Uniphase) er ikke taget med da enhederne ikke spiller "i takt" dvs. synkront. Jon Dahlquist forsøgte i 70'erne med den 5-vejs DQ10, men Duelund er den første (og eneste) der er "nået i mål" og samtidigt leveret det matematiske bevis som tvivlerne frit kan efterprøve.

Tråden blev startet med spørgsmålet 12/12 vs 12/18 og tilhørende fase og til det er der kun at bemærke at 12/12 kan føre til et fasemæssigt korrekt 2 vejssystem. 12/18 kan IKKE.

Du er branchemedlem så forvent ikke målinger fra privatpersoners egne højttalersystemer serveret på et sølvfad. Opskriften har du som alle andre adgang til via nettet så det står dig frit for at gøre forsøget

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nu går tråden på hvis enhederne IKKE er i ZDP. Hvordan vil du så på nogen måde gennemfører det du beskriver? Han prøver jo netop at rette op på ZDP forskellen i filteret, hvilket skulle være mulig (svært med mulig).

At jeg er brancemedlem skulle da ikke gøre mig til en bandit. Jeg har læst om duelunds filtre, teori og set teoretiske kurver. Men jeg har bare aldrig set en faktisk måling.

At frekvenskurven er rettet ind efter en targetkurve, siger jo ikke så meget om fasen, groupdelay eller stepresponsen på et system. Det er derfor jeg gerne vil se målinger af disse.

Lars E > Jeg ville prøve og få fat i LSPcad, lave impedans, fase og frekvensmåling af din højttaler. Så kan du følge systemet når du laver filteret. Det er mit private, ubanditet og ærlige svar

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Nu går tråden på hvis enhederne IKKE er i ZDP. Hvordan vil du så på nogen måde gennemfører det du beskriver? Han prøver jo netop at rette op på ZDP forskellen i filteret, hvilket skulle være mulig (svært med mulig).

At jeg er brancemedlem skulle da ikke gøre mig til en bandit. Jeg har læst om duelunds filtre, teori og set teoretiske kurver. Men jeg har bare aldrig set en faktisk måling.

Hvorfor skulle jeg dog udlevere målinger til en erhvervsdrivende i branchen ?

At frekvenskurven er rettet ind efter en targetkurve, siger jo ikke så meget om fasen, groupdelay eller stepresponsen på et system. Det er derfor jeg gerne vil se målinger af disse.

Der er et nagelfast forhold mellem targetkurven og "de andre", både i teori og praksis

Lars E > Jeg ville prøve og få fat i LSPcad, lave impedans, fase og frekvensmåling af din højttaler. Så kan du følge systemet når du laver filteret. Det er mit private, ubanditet og ærlige svar

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

"Hvorfor skulle jeg dog udlevere målinger til en erhvervsdrivende i branchen ?"

Hvad skulle jeg dog kunne bruge det til? Plus, at jeg kan jo finde alle former osv liggende på nettet hvis det var fordi jeg ville lave en magen til og sælge.

Syntes vi skal holde her, da jeg føler at tråden kører af sporet hvis vi fortsætter.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

"Hvorfor skulle jeg dog udlevere målinger til en erhvervsdrivende i branchen ?"

Hvad skulle jeg dog kunne bruge det til? Plus, at jeg kan jo finde alle former osv liggende på nettet hvis det var fordi jeg ville lave en magen til og sælge.

Det er dig der efterspørger målingerne, årsagen kender vel selv

Syntes vi skal holde her, da jeg føler at tråden kører af sporet hvis vi fortsætter.

Det kan du jo vælge

Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hey........

ehm, diskussionen tog da vidst en lille drejning

Jeg kunne nu stadig godt tænke mig at høre fra dem, som har købt et kit hos "FreQuence", som så senere har fået filteret opgraderet fra et 12/12 dB til et 12/18 dB.  Kan i høre forskel........?  

Jeg har selv VP6 og tænker på om jeg skulle opgradere filtret.

mvh. Lars

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Det her har intet med ringradiatoren at gøre. Opgaven er da langt lettere udført med en standard 9300. Om et givet filter er synkront eller ej er en ren matematisk opgave. Overføringsfunktionen kan regnes ud og resultatet vises grafisk (target filter) som f. eks. på Torben Kristiansens hjemmeside. Kan du frembringe en højttaler der måler som targetfilteret så er opgaven udført i praksis. Kan du finde tilstrækkeligt gode enheder "fra kassen" så brug dem.

De filtre der gør det muligt at frembringe et højttalersystem hvor alle enhederne spiller i takt/synkront er indeholdt i de(t) matematiske udtryk (overføringsfunktioner) Duelund har offenliggjort på egen og andres hjemmeside(r). Skal synkroniteten opretholdes så er der ikke andre muligheder.

Den eneste fabrikant der har "vovet pelsen" er Hr.Rasmussen (Gryffen). DCA er ikke medtaget her da det er et regulært Duelund-barn. B&O (Uniphase) er ikke taget med da enhederne ikke spiller "i takt" dvs. synkront. Jon Dahlquist forsøgte i 70'erne med den 5-vejs DQ10, men Duelund er den første (og eneste) der er "nået i mål" og samtidigt leveret det matematiske bevis som tvivlerne frit kan efterprøve.

Tråden blev startet med spørgsmålet 12/12 vs 12/18 og tilhørende fase og til det er der kun at bemærke at 12/12 kan føre til et fasemæssigt korrekt 2 vejssystem. 12/18 kan IKKE.

Du er branchemedlem så forvent ikke målinger fra privatpersoners egne højttalersystemer serveret på et sølvfad. Opskriften har du som alle andre adgang til via nettet så det står dig frit for at gøre forsøget

Hej Bjørn

Jeg har svært ved at se om du snakker elektrisk eller akustisk ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
bjørn skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Hej Bjørn

Jeg har svært ved at se om du snakker elektrisk eller akustisk ?

Hilsen

Nørd

Angående højttalerfiltre akustisk, kun akustisk og altid akustisk. Det omtalte targetfilter er jo også et billede af enhedernes filtrerede amplitude. Det samme gælde fase (akustisk)

Hvad der skal til af elektrisk filter for at få enhederne til opføre sig som ønsket er et andet problem. Mange glemmer nok at den rå enhed i sig selv repræsenterer 2 hold filterkomponenter  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes