Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp! Til sub... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt denne enhed: http://www.thansen.dk/product.asp?c=383865814&n=12273936 18&pn=1227400085

Der følger manual med. Der er både opgivet de forskellige data for enheden og de skriver også at i et lukket kabinet skal det være 28,3 liter og et basrefleks-kabinet skal være 74 liter og med 2 basporte på 3,5" og 43,2 cm lange, og så vil den få en afstemningsfrekvens på 33 Hz. Det bør nok oplyses at jeg gerne vil bruge enheden til der hjemme og ikke i bilen! Jeg ved at der er forskellige meninger angående om det vil være godt derhjemme eller ej...Det er noget der allerede er en del indlæg om herinde, men nu har jeg så besluttet mig for at prøve! Om ikke andet finder vi jo svaret på dette!

NU kommer problemet så!! Jeg VIL have et basrefleks-kabinet, men jeg har søgt internettet tyndt for 3,5" porte...og spurgt i diverse hifi-butikker o.s.v...De findes bare ikke!!! Og jeg er ikke meget for at bruge nedløbsrør eller andet. Jeg vil gerne have en rigtig portende på så det også bliver pænt. Jeg er en udemærket håndværker, men har ikke så meget forstand på dette her...Jeg troede at det bare var lige til, da jeg vidste at der fulgte kabinetforslag med... Og selv hvis jeg fandt nogle porte i 3,5" størrelse så er der ikke ret mange muligheder for at bygge et kabinet på 74 liter med 2 porte på 43 cm!! Det bliver nogle underlige mål og en underlig udformning det vil få! AD!! Mit spørgsmål er så om der er en eller flere venlige sjæle der simpelthen kunne designe et nyt kabinet til mig!? Man kunne vel godt lave basportene større eller mindre og således også regulere længden på dem. eller nøjes med at sætte en enkelt port i o.s.v...

Hvad afstemningsfrekvensen skal være o.s.v...Jeg ved det ikke! Jeg kan godt lide en dyb bas og et rigtigt kraftigt lydtryk...

Hvis man nu alligevel vælger at bygge et lukket kabinet hvilket jeg ikke er meget for kan man så lave det større end de 28.3 liter?? hvor meget større? fordele og ulemper?

Jeg vil lige sige at jeg allerede har prøvet med diverse beregningsprogrammer, men uden held. Jeg har endnu ikke fundet nogle der kan beregne portlængden ud fra de data jeg har fået med. men det må da kunne lade sig gøre. Og de enkelte programmer der kan beregne portlængden kan ikke fortælle mig hvor lang den skal være hvis jeg gør porten større eller mindre...

Data for enheden er:

Fs: 20 Hz

Qts: 0,37

Qms: 9,94

Qes: 0,38

Vas: 93 liter

Xmax: +/- 20,3 mm

Revc 3,68 ohms/coil

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg havde glædet mig sådan til at hygge mig med at bygge et fedt kabinet til den. Det virker som en kval.-enhed...Den er TUNG! MEGET TUNG! Det ser meget ud som om at det er kvalitet egentlig. Også er den ikke lavet af pap eller ligende...det er vidst nok alu men er ikke helt sikker, men minder 110% om alu!

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at stille dine spørgsmål der hvor du har købt din enhed         & nbsp;     T-Hansen...?

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hvad har fået dig til at vælge en auto enhed og ikke en Hi-Fi enhed som eks. PEERLESS XLS12...?

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Ved at indsætte værdierne i LinearTeams online beregner (74 liter/33Hz) har jeg fundet, at en enkelt port på 10 cm diameter skal være 22 cm lang. Det burde være muligt at designe en passende boks til den længde. På postkontorer kan man få rørpost rør i pap i den diameter - de vil fungere fint. Du kan forøvrigt osse anvende to rør i samme længde med diameter 7 cm, det vil give samme areal og resultat. Fås osse hos posten.

Jeg hører til dem der mener, at hvis enhedens egenskaber ellers passer til behovet, er det fløjtende ligegyldigt om den kaldes en bil enhed eller hvad ellers...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Prøvede lige at regne videre på enheden ud fra de opgivne data. Linearteam siger 70 liter, afstemning godt 21Hz. Indsættes 74 liter og 33Hz, fås en fæl pukkel på +5dB lige under 40Hz...

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Det sidste indlæg der blev skrevet hvad vil dette sige...Jeg ved en meget lille smule om hifi. men allerede der er jeg stået af desværre?

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hmm...læste lige igen...nu er jeg da egentlig med alligevel...Det vil sige at det kabinet de anbefaler faktisk ikke er beregnet korrekt!!??

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Er der ellers nogle forslag? Et kabinet der ikke kommer til at se alt for underligt ud fordi at man skal bruge en port på flere kilometer, og som lyder godt?

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fundet ud af at med 1 stk. 3" port bliver afstemnigsfrekvensen 21.84 Hz Og volumen 69.91 (Hvilket er det optimale ifølge online calculatoren) såfremt at porten er 13.936" (35.4 cm) lang...

Spørgsmålet er om det vil komme til at lyde godt med sådan en lille port til den enhed. Hvis det kan bruges så er jeg lige ved at sige at det bare bliver det! Men vil jo heller ikke bygge noget der lyder af l**t!!??

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

hvis porten bliver for lille, kan der ved høje lydtryk komme støj og blæselyde fra porten.

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hmm...hvordan finder jeg så ud af om 1 stk. 3" port er for lille? Er det muligt at beregne det eller er der en der kan komme med et bud på om det er for lidt?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

I online programmet kan man faktisk se det - hvis man vel at mærke kender det maksimale output der skal kunne behandles. Normalt burde en 3" (7,5cm) port være stor nok til en 12", men i dette tilfælde er jeg desværre i tvivl .

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

jeg ville ikke bruge mindre en 4", så hellere leve med en længere port

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Jo, men det går hen og bliver et pladsproblem :(

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jo, men det går hen og bliver et pladsproblem :(

Ja! Det er jo netop det det gør! Det er på grænsen til umulift at bygge et sådan kabinet. Mulighederne er i hvert falde meget begrænsede. Men nu er jeg alligevel ved at gå over til et lukket kabinet. Det andet bliver noget crap!

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

buk porten inden i kabinettet

sav den over 45 grader to steder, drej stumperne og lim dem sammen igen

|   |
              |   |
_______/    |
_________/

ascii tegning sux

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Det kommer ikke an på millimeter i den virkelige verden, du kan sikkert ikke høre forskel på om porten er lidt tyndere eller tykkere. Højttalernhedens parametre varierer fra fabrikken formentlig med 20% eller mere!

Man kan købe færdige porte i sort plast hos bl.a. StormSound i København, diameter 90 - 95mm, lidt koniske så man bare klemmer dem ind i et passende hul. De er vist 160 mm lange og det passer sikkert fint. Bagefter kan du tune dem med en sok eller tot uld i røret.

God fornøjelse med byggeriet.

Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Porten skal ikke bukkes skarpt. Det skal være en blød bue, ellers kommer det ikke til at lyde godt. Mener at man siger at det skaber turbolens...

Men efter at jeg klaskede enheden i et midlertidigt kabinet er jeg faktisk gået hen og blevet helt glad for lukkede kabinetter!

Kan godt være at det bliver lukket alligevel. I så falde må i undskylde at jeg har spildt jeres tid!

Men er da uden tvivl blevet klogere via dette skriveri frem og tilbage. Og det håber jeg også at der er andre der er.

Er der nogen der har gode erfaringer med at beklæde ht-kabinetter? Jeg har tænkt på noget af det der tynde selvklæbende stads der ligner træ. Men jeg ved søreme ikke hvordan jeg skal få det til at blive pænt? Hvis det er 1mm for kort så kan man se træet indenunder og hvis det er 1mm for langt ser det heller ikke godt ud?

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Nogle gode fiduser?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne