Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ledt længe efter nogle gode apparatstik til nogle strømkabler, men kan simpelthen ikke finde nogle gode.
Jeg har købt nogle af disse stik fra Elfa, men er noget skuffet over kvaliteten af dem.
Supra bruger nogle IEC-320 Female Connector, på deres netstik, der ligner dem fra Elfa, men dem kan jeg ikke finde i DK.
Jeg har nogle stikpropper fra Elfa, der er rigtigt lækre (ligner til forveksling dem på andre high-end netkabler), og det ville være rart at få apparatstikkene til at matche kvaliteten.
Tips & gode råd ønskes!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æv æv... Ingen gode tips!?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sidste åndedrag, inden tråden går på de evige trådmarker...
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
COOL!
Det var jo det jeg ledte efter!
Mange tak.
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
Sendt: 05 April 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et spørgsmål...Hvorfor er der så mange herinde der bruger den slags stik når de ikke passer til danske stikkontakter? Hvorfor ikke bare lave noget der følger danske standarder? Er det ikke lige så nemt, hvis ikke nemmere? 
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jesper001
Stikpropperne passer da fint i danske stikkontakter. De er jo som standard runde stik.
Det er jordforbindelsen, der kræver andre stikkontakter for at kunne udnytte jordstikket. Men jeg vil ikke bruge den jord, der er i min lejlighed, den er simpelthen ikke god nok.
Desuden tror jeg mere på at skabe en fælles stelforbindelse i anlægget, frem for en jordforbindelse.
Med mindre man altså kan lave en "kvalitetsjordforbindelse" med et jordspyd.
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens lave en "kvalitetsjordforbindelse" med et jordspyd. Det kræver bare at modstanden er lav nok. Man kan gøre det at når man har banket spyddet i måler man og er resultatet ikke tilfredsstillende, så kan man vidst nok (Jeg har ikke banket så mange spyd i, da vi i industrien bruger TN-System (Nulling)) få en muffe således at man forlænger med endnu et spyd og banker endnu længere ned, ellers kan man banke flere i ved siden af hindanden og forbinde dem sammen, så det er intet problem...
Med hensyn til schuko-stik (er det rigtigt stavet?) Så har jeg den mening at det rigtige er at klippe det stik af som apparatet bliver leveret med og udskifte det med et stik der følger den danske standard. Nu siger du at schuko-stik passer fint i danske stikkontakter, men men men hvis du sætter et schuko-stik i en dansk stikkontakt så kommer der ikke beskyttelse (jord) på apparatet! Det er ikke ret smart, for den ultimative konsekvens kan være at sætte menneske-liv på spil...Desuden er jeg ikke sikker på at det er lovligt at anvende schuko-stik i Danmark, men hæng mig ikke op på det for jeg er ikke 100% sikker...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jesper001
Det med jordspyd har du såmænd helt ret i.
Men, tror lige du overdriver en smule her med resten!
1. For det første er der i rigtigt mange lejligheder (ihvertfald i København), slet ikke jord. Så er det jo lige fedt! - Mange stikkontakter er også kun to-benet.
2. For det andet har rigtigt mange elektriske apparater jo slet ikke jord (barbermaskiner, hårtørrer, lamper, HiFi osv. osv.) Sætter de producenter så "menneske-liv på spil"?
3. For det tredie er det fuldt ud lovligt at bruge schuko-stik i Danmark. Rigtigt mange computere leveres med schuko-stik fra fabrikken. Jeg har de første ti kabler til computere liggende med selvsamme type stik.
Og for en god ordens skyld er der her et link til schuko-stik, bare så vi ved vi taler om det samme:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=143404.htm
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Kravet for at få en hvilken som helst brugsgenstand (Vaskemaskine, Tørretumbler, Barbermaskine, Ovn, Fjernsyn whatever) godkendt i Danmark er at brugsgenstanden enten er lavet i et metalkabinet, med ekstrabeskyttelse (der er "jord" på apparatet), således at din fejlstrømsafbryder kobler ud i tilfælde af en overgang eller sikringen går (afhænger af installationens type, med de ældgamle installationer sker beskyttelsen med sikring og med de nyere installationer med fejlstrømrelæ, typisk af typen HFI eller HPFI). Den næste mulighed er dobbelt isolation. For at et menneske kan udsættes for elektrisk stød skal spændingen altså bryde igennem 2 lag isolering, hvilket man man antager for at være højst usansynligt. Hvis du har en installation uden ekstrabeskyttelse ("jord") er det således ikke lovligt at tilslutte apparater der ikke er godkendt med dobbelt-isolation. At ALLE mennesker så gør det alligevel, ja mange elektrikere er faktisk "dumme" nok til at gøre det, gør det jo absolut ikke bedre. Hvis du har en ældre installation vil det i mange tilfælde være direkte umuligt at anvende visse brugsgenstande hvis det skal være helt efter forskrifterne!!
2. Nej, de sætter ikke menneskeliv på spil da disse produkter er dobbelt-isoleret, og er blevet godkendt som et sikkert produkt som følge af dobbelt-isolation.
3. At mange brugsgenstande (ofte computere), bliver leveret med disse "sidegade-stik" er IKKE ens betydende med at det er lovligt at anvende dem i DK! Det er op til forbrugeren at skifte disse stik selv. Og hvis du ikke skifter dem selv så sætter sætter du spænding på et apparat der ikke er dobbelt-isoleret, og heller ej er ekstra-beskyttet idet at du ikke sætter beskyttelsesleder ("jord") på genstanden. Således er vi tilbage hvor vi startede...I tilfælde af en overgang er der hverken sikring eller fejlstrømsrelæ til beskyttelse. Således sætter du faktisk menneskeliv på spil!!
Og for en god ordens skyld kan jeg bekræfte at vi taler om den samme type stik.
Vi kan godt blive enige om at mange regler indenfor el, så som at det er forbrugeren selv der skal rekvirere en autoriseret el-installatør for at få skiftet stikket, er helt hul i hovedet, men det er ikke mig der laver reglerne...
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en udbredt misforståelse at hvis man har en brugsgenstand med beskyttelses-leder på, men at man ikke har muligheden for at anvende en sådan som følge af en æld-gammel eller ulovlig installation, så klipper man bare jord-ledningen af eller skifter til et stik uden "jord")...DET GØR MAN BARE IKKE!!! ISTEDET FÅR MAN INSTALLATIONEN OPGRADERET OG STIKKONTAKTERNE SKIFTET SÅLEDES AT MAN HAR MULIGHEDEN FOR AT ANVENDE DISSE APPARATER PÅ SIKKER VIS!!
Personligt ville jeg aldrig nogensinde sætte hverken familiens eller vennernes liv på spil på den måde! Føj for den lede!!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må være meget alene, når du laver dine stik om
Du er den første jeg har hørt om, der gør det. Respekt for det.
Personligt tager jeg hellere chancen, og bruger ulovlige stik. Det koster jo penge hver gang man skal have en elektriker ud.
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skifter dem selv, hvilket principelt også er ulovligt. Jeg er ikke installatør, men kun elektriker...
Det er ikke for sjov at det tager 3½ år at blive "Lys & Energi"-elektriker og 4½ år at blive "Styring & Regulerings"-elektriker og yderligere 2 år at blive el-installatør. Jeg ved godt at folk ikke er blege for at lave noget værre fusk selv for "jeg har fået stød før og der skete jo ikke noget...så farligt kan det jo heller ikke være...". Elektricitet er ikke for sjov. De enkelte gange hvor jeg på arbejdet har fået en over nalderne har jeg været indlagt på hospitalet til observation i 24 timer...
Jeg er for så vidt ligeglad hvad folk laver hjemme hos dem selv. Jeg laver bare tingene ordentligt...Skal ikke være skyld i at en mand kradser af som følge af noget elendigt klamphuggeri!
Undskuld mit ordvalg, men det er bare min ærlige mening!!
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden er jeg ikke "meget alene". Jeg har en kæreste som er gravid og jeg ønsker ikke at miste hende + et ufødt barn bare fordi at jeg ikke lige gad at skifte mine stik! Jeg kan næsten se Ekstra Bladet's overskrift for mig. "Elektriker myrder kæreste og ufødt barn med EL!!"
|
Til top |
|
|
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
lol, Man skulle tro nogen havde penge på spil sådan som de kan
argumentere. Må indrømme at jeg heller ikke har jord i min installation
og bruger da gladeligt alskens apparater alligevel. Og skal jeg bruge
nogle flere stik så bruger jeg da bare en fordelerdåse/forlængerledning
mere eller skifter en eksisterende til en større
Men hvis nogen kan finde konkret information om lovgivningen vil det jo
være nemt blot at henvise til denne og så droppe hysteriet.
Desuden er der også forskel på hvornår en installtion er lovlig eller
ej - og det afhænger bl.a. af hvornår den blev lavet. Altså kan noget
gammelt l**t godt være lovligt og noget nyt middelmådigt være ulovligt.
Hvordan det relaterer til de apparater der anvendes på installationen
skal jeg ikke kunne sige noget om, der kunne det være rart med et link
til konkret lovgivning i stedet for de hidsige udsavn.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
lol, Man skulle tro nogen havde penge på spil sådan som de kan argumentere. Må indrømme at jeg heller ikke har jord i min installation og bruger da gladeligt alskens apparater alligevel. Og skal jeg bruge nogle flere stik så bruger jeg da bare en fordelerdåse/forlængerledning mere eller skifter en eksisterende til en større 
Men hvis nogen kan finde konkret information om lovgivningen vil det jo være nemt blot at henvise til denne og så droppe hysteriet. Desuden er der også forskel på hvornår en installtion er lovlig eller ej - og det afhænger bl.a. af hvornår den blev lavet. Altså kan noget gammelt l**t godt være lovligt og noget nyt middelmådigt være ulovligt. Hvordan det relaterer til de apparater der anvendes på installationen skal jeg ikke kunne sige noget om, der kunne det være rart med et link til konkret lovgivning i stedet for de hidsige udsavn.
|
|
|
Du har fat i det helt rigtige! Installationer før 1974 behøver ikke at have mulighed for ekstra-beskyttelse. Men installationer efter 1974 SKAL have beskyttelses-leder inkluderet! Og det er strengt forbudt at tilslutte et produkt der ikke er dobbelt-isoleret, uden at anvende ekstra-beskyttelse. Det tangerer faktisk i det sindsyge!
Hvis du vil finde ud af den helt konkrete lovgivning er det muligt, at få en snak med elektricitets-rådet. Men det er ikke sikkert at de lige kan give dig et svar på få minutter da man skal have en vis baggrundsviden for at kunne forstå virkemåden af forskellige former for beskyttelse...
Jeg ved at der er et par stykker herinde som rent faktisk er installatører...Kunne være sjovt at få deres mening?
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan jeg henvise til stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6...
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jesper jeg giver dig så evigt ret... er selv i lære som elektriker og det er ikke til at fatte hvad folk selv går og laver... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt.. men det kan du ikke forklare folk for "jamen jeg trækker jo ikke mere end max 5-6A ud af den" NEJ men i tilfælde af fejl på en brugsgenstand hvor der sker en kortslutning nøjes sikringen sku ikke med at springe... du kan være så uheldig at din stikkontakt smelter også har du sku først problemmer... det er jo ikke for sjov at LK skriver at den MAX må forsikres med 13A... men vend det døve øre til for mod dumhed kan vi (fag folk... hehe) ikke gøre så meget andet end at ryste på hoved...
Hilsen Emil
|
Til top |
|
|
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-m@il skrev:
men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der
forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt.. |
|
|
Hehe, det kunne lyde som om jeg er en af dem... det er jeg dog ikke.
Jeg har mit behov dækket uden at fuske med sikringerne. Problemet er
bare alt for få stikkontakter til alle de mange småting. Og laver man
noget laver man det selvfølgelig ordenligt, men det er nu engang lidt
svært at fremskaffe jeres beskyttelsesleder når nu den ikke er i
kontakten, men ellers sørger man jo for at kvaliteten er i orden - også
for selvbyg apparaterne og de externe fordelerdåser. Men at punge ud
blot fordi lovgivningen har ændret sig siden min bolig blev bygget det
vil jeg ikke. Dels af princip, selvom det selvfølgelig overskygges af
en smule extra sikkerhed og sidst men ikke mindst så koster det og når
man ikke må lave det selv selvom man sagtens kunne gøre det ordenligt,
så kan det sq' være ligemeget, så lugter det imo mest af alt at nogen
gerne vil tjene nogen penge.
Jeg anser risikoen for at der er overgang i et apparat for meget lille
og at jeg samtidig lige skulle have den anden hånd på radiatoren eller
vandrørene for endnu mindre. Livet er farligt og man kan dø af så
meget. I husker vel også troligt jeres cykelhjelm eller endog bruger MC
hjelmen for en sikkerheds skyld?
Ovn og vaskinemaskine er som de eneste ting jordforbundne, ved ikke om det er originalt eller noget tidligere ejer fik lavet.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jesper001
Det jeg mente med du måtte være meget alene når du skiftede stik, var at det er der ikke ret mange andre der gør. Det var såmænd ikke noget angreb. Beklager hvis det blev opfattet sådan (pokkers skriftsprog! Ikke til altid til at gøre sig forståelig).
Selv har jeg "kun" tre år som svagstrøm/radio-elektronikmekaniker (skiftede dog retning, inden jeg blev færdig). Jeg kan sagtens følge problematikken med at lade "hvem som helst" rode med stærkstrøm, men tager det nu ikke helt så alvorligt. Jeg har heldigvis ALDRIG hørt om noget der er kommet til skade, som følge af hjemmelavet strømkabler. Når det kommer til strømkabler er der heldigvis kun plus og minus at rode med (jord er der ikke i langt de fleste lejligheder - ihvertfald her i københavn). Så fejlraten er begrænset her.
|
Til top |
|
|