Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: ZAPpulse 2.2se og BRUM(!) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har forsøgt at bruge søgefunktionen, for at finde nogen der behandler mit problem, men uden held.

Jeg har samlet en ZAPpulse 2.2se, med en Talema 2x35V/300VA trafo og LC softstart.

Har et billeder her:

Når jeg tænder for den, starter den fint med softstarten, og der er ingen støj. Men så snart jeg tænder min kontrolforstærker (Cyrus aCA7), så giver den en voldsom brummen.
Denne brummen kan halveres, hvis jeg tager RCA stikket ud til et andet effekttrin jeg har tilsluttet, men det er stadig en voldsom brummen.

Der kommer musik ud, men den brummen er ret voldsom.

Hvad kan der være galt?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på disse to? :

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=71

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=64

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Daniels.

Selvfølgelig kan der være opstået en fejl i et af komponenterne.

Men helt ærligt - når jeg kigger på dit billede så er din kærlighed for elektronik ikke særlig stor. Først af alt er det hele en stor støvbunke, hvilket meget tydeligt fremgår. Dernæst dine samlemuffer/kronmuffer og kabler / ledninger.

Jeg ville være flov over at bringe sådan et billede, undskyld jeg siger det, det minder om noget fra et traktor værksted.

Omhyggelighed og kærlighed for dit arbejde kræves, hvis du vil arbejde med high - end musik og lyd. Du viser os jo alt om din indstilling til præcision og det at arbejde med god lyd.

med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

@boholm
Den med 50Hz støjen, havde jeg vist overset - tak for linket!

@Toftdahl
Du bekræfter mine bange anelser;
Faktisk er det ikke mig, der har samlet den. Den blev købt sådan af en jeg kender, da jeg først lige er begyndt at rode med elektronik. Men det bekymre mig da, at han åbenbart ikke har samlet den godt nok (ser nu heller ikke så eksotisk ud?). Specielt fordi han er en pensioneret elektronikmekaniker, der havde eget værksted (!!?)

Støvet er fordi jeg har slebet højttalere, og jeg har været noget nervøs for at bruge en klud henover alle de åbne kredsløb, og jeg løb tør for luft, da jeg ville puste det væk - skal have en trykluftflaske.

Og husk nu ikke at generalisere for meget, før du får en forklaring. Jeg er højttalermand og begyndte på elektronikken for fire måneder siden.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Daniels.

Okay så er du undskyldt for rodet - alt for mange laver den slags rod. jeg generaliserer ikke, men er måske lidt mere konsekvent med tingene. Daniles der er ingen undskyldninger for støv og "gris" - tror du Mark Levison fylder tingene op med støv og møj hvis de lige skulle et eller andet - du må til at arbejde lidt mere ordentligt og struktureret hvis du vil have god lyd.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Nu er dette jo heller ikke min endelige version.

Modtager inden længe fire Siemens SIKOREL 10KyF og to kabinetter. Får også en Rectifier bridge og nogle Schotky. Har en 1000VA trafo liggende til formålet, og diverse sølvkabler. Skal nok også have LC's netstøjsfilter.

Så bliver det forhåbentlig lavet ordentligt.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

daniels

Under udviklingsfasen ser prøveopstillinger mange gange rigtig sjuskede ud. Det være sig forstærkere, switchmode forsyninger og andet. Det kommer selvfølgelig an på om det du har lavet, er en prøveopstilling eller den endelige version. At det brummer har ikke noget med udseendet at gøre. Har du checket dine stelveje?

Mvh

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

@Bundgård
Jeg fik bare lige nogle ordentlige hug fra Hr. Toftdahl, men mener da heller ikke at udseendet har indflydelse på så græl en brummen.
Jeg har gennemgået alle stelvejene, og det ser ud til at der mangler det kabel, som LC Audio også anbefaler, for at fjerne 50/60Hz støj. Det sætter jeg på i aften, og så tester jeg igen.
Tak for hjælpen.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

daniels.

kig nøje efter, det er en kendt konstruktion som er beskrevet masser af steder, så der kan ikke være tale om de store forkromede forsøg og prøveopstillinger. Hvis man vil have lyd og god lyd sætter man tingene ordentligt op. Du har også svaret, brum. Jeg har arbejdet meget med disse moduler, når det er samlet ordentligt og sat ordentligt op, herunder hensynet til ind og udstråling, er der generelt intet galt. I en susket opstilling ved man jo ikke om det er det ene eller andet der spiller ind.
Se at få det sat ordentligt op, der er masser af billeder - ellers kig LCs hjemmeside. Men igen, selvfølgelig kan der være en fejl i et komponent.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

daniels.

kig nøje efter, det er en kendt konstruktion som er beskrevet masser af steder, så der kan ikke være tale om de store forkromede forsøg og prøveopstillinger. Hvis man vil have lyd og god lyd sætter man tingene ordentligt op. Du har også svaret, brum. Jeg har arbejdet meget med disse moduler, når det er samlet ordentligt og sat ordentligt op, herunder hensynet til ind og udstråling, er der generelt intet galt. I en susket opstilling ved man jo ikke om det er det ene eller andet der spiller ind.
Se at få det sat ordentligt op, der er masser af billeder - ellers kig LCs hjemmeside. Men igen, selvfølgelig kan der være en fejl i et komponent.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Slap da lige lidt af

Jeg syntes ikke det ser så slemt ud, en prøveopstilling kan da være langt værre at se på. De væsentlige er jo om det er lavet rigtigt.

Elektronerne er ligeglade med orden, modstande på rækker på flotte print er kun til gejl....tit lyder en fuglerede faktisk bedre en en færdig konstruktion. OG se ned i NAD3020, sikke noget rod visuelt, men en god stabil konstruktion

En prøveopstilling er altid god når en kabinet løsning ikke er valgt...alt andet ville da være dumt...

Mine råd er:

Vent med at købe flere stumper inden du har løst problemet, det er sandsynligvis en kablingsfejl omkring stel omkring trafo/lytter/print.

Keep up the good work, men fjern elektronikken når du laver spåntagende arbejde

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg kan se er der kun en højttaler tilsluttet og det andet modul kører ubelastet og jeg mener at LC anbefaler at man ikke kører ubelastet 

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

BRUM:

DU skal forbinde stel fra dine signal-indgange til nulpunktet i din strømforsyning (punktet imellem lytterne)

Det første link som bo holm linker til.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

@Capslock
Jeg tester kanalerne individuelt, men var ikke klar over at det kunne give problemer. Men vil det virkelig kunne give brum? For det er før jeg overhovedet giver forstærkeren et signal. Jeg tænder blot kontrolforstærkeren.

@Kedde
Yes. Tror også det er årsagen. Havde bare ikke kigget under Zap tweaks på deres hjemmeside. Troede gutten der samlede den havde gjort det ordentligt, for jeg kan se at de rent faktisk skriver deti byggevejledningen også. Det er bare ikke blevet gjort.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Dette er hvad LC skriver det har ikke noget med brum at gøre og jeg ved ikke hvor farligt det er

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=63

Mange starter forstærkeren op uden højttaler tilsluttet, for at se om alt nu virker som det skal. Modulerne er 100% testet og målt igennem når du får dem, så vi anbefaler at du tilslutter højttalerne allerede ved første opstart og holder øje med om membranerne opfører sig underligt. Hvis du er lidt opmærksom kan dine højttalere ikke tage skade af denne fremgangsmåde selvom der skulle være en fejl og forstærkeren lukker DC ud.

Grunden til at vi gerne vil have højttaleren eller

en tilsvarende modstand koblet på udgangen, er at det hjælper med til at holde udgangsfilteret stabilt under opstart. Hvis forstærkeren er samlet med korte ledninger til netdelen, og ind og udgangsledninger ikke ligger op af hinanden, så er det aldrig noget problem. Men ved selvbyg er opsætningen generelt altid forskellig fra gang til gang, og modulerne reagerer derfor lidt anderledes. Med belastning tilsluttet skal fejlene dog være særdeles grove før der bliver problemer af nogen art.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

@Capslock
Det er da noget man skal være klar over.
Det ændre dog ikke på brummet.

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et problem der kunne være det samme. Min brummede også voldsomt, så snart der blev sat et indgangssignal på. Årsagen lå i signalvejen hen til modulerne, hvor der var en svag forbindelse (eller hvad man kan kalde det). Det blev løst ved at lodde et nyt signalkabel på.  

Min opstilling er også på forsøgsbasis, og roder også en del.. men den spiller nu alligevel glimrende

Hvis ikke du har checket signalvejen før modulerne, ville jeg foreslå det.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Det hele bliver ændret, når jeg modtager mine kabinetter.
Så starter jeg forfra, og bruger ordentlige kabler og alle de tips jeg har fået i denne tråd. Så skulle det lykkedes.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes