Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delfilter fornyelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen!

Jeg er sprit nye i den store hifi verden som i alle leger med, og er blevet fanget af de spændende muligheder som ligger her. Jeg vil gerne spørger jeg til råds, og håber på at nogen ønsker at give mig en lede tråd.

Jeg ejer et par gamle Cerwin Vega D5-E, som er fra noget der minder om de tidlige 90'er. De spiller ikke helt perfekt for mig mere, og vil gerne prøve at lære noget, ved at ændre ved deres konstruktion. Det er 3 vejs højtaler(diskant, mellemtone, bass).

Jeg leder efter materiale til at ændre på delefilter, for at se om med andet valg af komponenter, og evt anden orden måske kan give dem noget.

Jeg har søgt det meste af hifi4all igennem omkring delefilter, og er blevet lidt klogere.  Men jeg mangler lidt dybere viden omkring hz områder og sådanne ting. Jeg vil meget gerne have henvisninger til bøger som man kan låne sig til på biblo, og helst gerne på dansk. Jeg har det bedst med at lære det grundlæggende på dansk, så kan man altid lære nyt på engelsk.

Jeg håber der er findes en venlig sjæl som vil hjælpe mig igang. Alle grund teorier modtages med kyshånd.

/splax
Til top Vis Splax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Splax

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er hvor mange penge du vil bruge på det.

Det kunne jo nok være lige så interessant for dig at prøve at lave en ny højtaler, og så eksperimentere med den.

Jeg går næsten ud fra du arbejder et sted hvor du kan få fat i de fleste komponenter til delefilteret

Du er jo faktisk låst af kabinet målene på din nuværende Vega.

Ellers er den en der er godt i gang her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779& ;PN=1

Der var en der byggede en højtaler bestående af en fuldtone enhed, for et stykke tid siden. Der kunne der evt. hentes lidt inspiration.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden, fik jeg og en kammerat fat i et par CVere, og da vi ikke brød os om lyden, gav vi os i kast med projekt: FÅ EN CV TIL AT SPILLE HiFi.

For det første: Mellemtonen var ikke delt opad, dvs der sad ingen spole til afskæring af de høje frekvenser på mellemtonen. Vi monterede (serie) spole og (parallel) kondensator (12dB/okt.) så delefrekvensen lå omkring 3500Hz. Det hjalp straks på lyden, diskanten var blevet renere, og mellemtonen klarere. Tråden på basspolen var en anelse tykkere end sytråd, så vi monterede samme værdi (uF) spole, men med 1.5mm tråd. Nu blev bassen meget mere "tight" og ren. Nu lød højttaleren rimeligt, dog ikke tilfredsstillende. Alle kondensatorer blev "luset" med kvalitetskondensatorer (1-2% af værdien) og nu begyndte det at lysne i de øvre regioner. Diskanthornet (billigt plastik med gul membran) udskiftedes til Fostex billigste (100kr). Efter dæmpning af dette horn med et par modstanede (dæmpeled) kom turen til interne ledninger. De blev skiftet til Supra overalt. Til sidst afstivede vi kabinettet med rundstokke, 3 steder på tværs af kabinettet og 3 steder på langs.

Det endte med, at vi havde en CV der spillede rimeligt HiFi-agtigt, uden at imponere. Minussiden: fra en driftseffekt på omkring 1 watt, var den nok røget op på 4-5 watt.

Morale: En CV spiller højt, fordi al forvrængning og kabinetsresonanser bidrager til lyden. Fjernes disse, har du en middelmådig HiFi-højttaler. Investeringen kan ikke betale sig.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

For nogle år siden, fik jeg og en kammerat fat i et par CVere, og da vi ikke brød os om lyden, gav vi os i kast med projekt: FÅ EN CV TIL AT SPILLE HiFi.

For det første: Mellemtonen var ikke delt opad, dvs der sad ingen spole til afskæring af de høje frekvenser på mellemtonen. Vi monterede (serie) spole og (parallel) kondensator (12dB/okt.) så delefrekvensen lå omkring 3500Hz. Det hjalp straks på lyden, diskanten var blevet renere, og mellemtonen klarere. Tråden på basspolen var en anelse tykkere end sytråd, så vi monterede samme værdi (uF) spole, men med 1.5mm tråd. Nu blev bassen meget mere "tight" og ren. Nu lød højttaleren rimeligt, dog ikke tilfredsstillende. Alle kondensatorer blev "luset" med kvalitetskondensatorer (1-2% af værdien) og nu begyndte det at lysne i de øvre regioner. Diskanthornet (billigt plastik med gul membran) udskiftedes til Fostex billigste (100kr). Efter dæmpning af dette horn med et par modstanede (dæmpeled) kom turen til interne ledninger. De blev skiftet til Supra overalt. Til sidst afstivede vi kabinettet med rundstokke, 3 steder på tværs af kabinettet og 3 steder på langs.

Det endte med, at vi havde en CV der spillede rimeligt HiFi-agtigt, uden at imponere. Minussiden: fra en driftseffekt på omkring 1 watt, var den nok røget op på 4-5 watt.

Morale: En CV spiller højt, fordi al forvrængning og kabinetsresonanser bidrager til lyden. Fjernes disse, har du en middelmådig HiFi-højttaler. Investeringen kan ikke betale sig.

Edit:

Har hørt en voldmodificeret AL-750, den er i min personlige top 10 over højttalere.

Steen Michaelsen har omtalt den i High Fidelity for 2-3 år siden.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Har hørt en voldmodificeret AL-750, den er i min personlige top 10 over højttalere. F Carøe

OK Jeg må også indrømme, at den vi modificerede, var en ældre model, vistnok sen halvfjerdser. Men jeg glæder mig da til at høre en CV spille HiFi. Miraklernes tid er ikke forbi!

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

finn52>

Det lyder som et spændende projekt, det var også sådan noget jeg var ude efter til mine, bare for at lære noget. Jeg pillede endhederne ud af den ene igår, og ganske rigtig som du siger, så var de ikke meget tykkere en en sy tråd. Forstår ikke hvorfor de ikke har brugt noget som minder om mere kvalitet?

Er der nogen af jer som kan hvenvise til noget materiale, så jeg kan komme til at forstår Hz områderne for en bass, mellem tone, og diskant?

Prøver at få et digital kamera med hjem, så vil jeg lige tage nogle billeder af ind maden, så I kan se hvordan det ser ud.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

http://www.lenardaudio.com/education/06_x-over.html

Et link til noget om delefiltre.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Har hørt en voldmodificeret AL-750, den er i min personlige top 10 over højttalere. F Carøe

OK Jeg må også indrømme, at den vi modificerede, var en ældre model, vistnok sen halvfjerdser. Men jeg glæder mig da til at høre en CV spille HiFi. Miraklernes tid er ikke forbi!

Der indgik bl.a. nogle kondensatorer, du vist har erfaring med.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

De har humor, de fra Lenard Audio.
Prøv fx at kigge "jobbeskrivelserne" under Contacts igennem. Der er lidt af hvert
Ellers en ganske grundig side. Selvfølgelig tager den nogle ting "over en kam".
Man kan jo så være enig eller uenig i betragtningerne om fx. magiske kabler

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

finn52> Har du ikke en god bog, eller en dansk side? Eller har du måske selv lyst til at komme med grund ideerne på dansk? Jeg kan bedst lære det basale på dansk, og bagefter uddybe min viden på engelsk.

Andre som kan nævne noget materiale jeg kan læse?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Gå på biblioteket, og lån ældre årgange af High Fidelity. De har gennem tiderne skrevet en masse om emnet.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer i tanker om, at en tidligere medarbejder (Holm til efternavn) ved DAT, engang udgav en bog om højttalerteori, og praksis. "Højttalere" hed den vist. Biblioteket burde kunne skaffe den (evt. fra DTB)

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Der er 2-4 bøger lavet af en Peter holm, som alle omhandler Delfilter, og højtalere kabinetter. I morgen bliver de bestilt, også er der ellers igang med at læse...

Idag vidste det sig at en kollega vidste lidt om det med udregning af hz område...

Kan nogen lige fyre af hvilke områder der er hørbare for os mennesker, og hvilke områder der normalt bliver brugt ved bass, mellemtone, diskant? På forhånd tak.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Prøv at måle seriemodstanden på spolen med den tynde tråd. Jeg vil tro (uden at vide det), at den er forholdsvis høj. Dette vil nemlig kompensere for den meget lave Q værdi Vega basserne har. Tynd spoletråd med høj modstand øger Q'et og dermed dybere bas.

Udskiftning til spole med tyk tråd, og lav modstand vil derfor give indtryk af en strammere bas. Virkeligheden er dog, at den simpelthen ikke spiller så dybt længere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen> Gider du lige forklare Q udtrykket? Bare lige kort... Så jeg kan lære noget nyt i denne sag....

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Prøv at måle seriemodstanden på spolen med den tynde tråd. Jeg vil tro (uden at vide det), at den er forholdsvis høj. Dette vil nemlig kompensere for den meget lave Q værdi Vega basserne har. Tynd spoletråd med høj modstand øger Q'et og dermed dybere bas.

Udskiftning til spole med tyk tråd, og lav modstand vil derfor give indtryk af en strammere bas. Virkeligheden er dog, at den simpelthen ikke spiller så dybt længere.

Hvis du vil have "flæske-bas" så sæt en seriemodstand ind (evt. variabel). Det er jo præcis DET jeg mener med CV højttalere: 4-5dB af deres effektivitet er "forvrængning" fra alle mulige kilder. HiFi er det ikke!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Q er et udtryk for enhedens "godhed". Man opererer med værdier for totalt Q (totalt Q er sammensat af mekanisk og elektrisk Q) mellem 0,2 og 1,0 (typisk).

Et Q på 0,7 betyder at bassen er -3 dB nede ved resonansfrekvensen. Jo lavere Q desto lavere spiller enheden ved resonansfrekvensen, tilgengæld er afrulningen langsommere, således en enhed med lavt Q på et tidspunkt spillere højere end enheden med højere Q.

Nå Q værdien er højere en 0,7 begynder der at komme en pukkel omkring resonansfrekvensen, og bassen her bliver derfor højere. Et Q på omkring 1 giver populært sagt "diskobas".

En anden ting er, at en enhed med lavt Q hurtigere starter og stopper, hvor en enhed med højt Q vil "skvulpe" frem og tilbage.

Et godt kompromis er et Q mellem 0,5 og 0,7. 

(ovenstående skal måles i det anvendte kabinet, men forklaringen bør give en idé om hvad Q er) 

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

En CV bas er i øvrigt en fremragende bas. Den bliver bare brugt forkert.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
[QUOTE=finn52]

Der indgik bl.a. nogle kondensatorer, du vist har erfaring med.

Duelund kondensatorer i en Cerwin Vega, svarer vel nogenlunde til, at montere en Honda VTEC motor i en gammel Skoda. En god motor kompenserer ikke for dårlige køreegenskaber. Det er jo nærmest HiFi-blasfemi.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Som en anden nævnte det er det nogen ganske gode basser der sider i sådan en al 750, mellemtonen er også langt bedre end det der sider i middelmådige dalier.

det dårligste på sådan en fætter er nok det utroligt tynde udæmpede kabinet de leveres med standard.

Til Splax, gå du blot i gang med at modificere, da jeg selv startede med at rode i mine højtalere,  var det ik altid det blev bedre, men erfaringer gør mester, og peter holms bøger er ganske lærerige.

Du kan også dovnloade en højtaler bog hos eltek, også ganske udemærket.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes