| Forfatter |
|
Pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige bestilt 1 kg. fåreuld ved Kartehuset....
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til placering og mængde af uld i mine højttalere, hvis nogen kunne hjælpe.. Skal det nuværende skummi være eller... osv??
Grunden til at jeg vil prøve ulden er, at der er lidt for meget "buldren". Har prøvet at stoppe basporten til med en uldsok, men så synes jeg ligesom at det luftige i lyden forsvinder.
Min HT'er er Audiovector M3 sign.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Porten skal IKKE dækkes til. Folk der fandt på at gøre det ved andres konstruktioner burde straffes (hvem han så var i sin tid)
Buldren er somregel grundet dårlig groupdelay i de dybe frekvenser, dårlig dæmpning i kabinettet, eller manglende afstiverer i kabinettet.
Fåreuld dæmper mellemtone og den dybe mellemtone godt, men ikke bas. Der skal du have nogle æggebakkeplader i istedet. Check om kabinettet er godt afstivet, ellers sæt nogle lister i med trælim. Groupdelay kan du desværre ikke gøre noget ved (hvis det er tilfældet) da det er en kombination af enhed og kabinet.
Den sidste ting det kan være, er dit lytterum. Prøv og ryk højttaleren ud fra vægen hvis den står op af en. Prøv en dag fruen er ude og handle at flytte dem ind i et andet rum og se om der er forskel, eller om det ER højttaleren.
Held og lykke. 
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 23 Marts 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være at du skal eksperimentere med længden af bas porten også! istedet for ekstra dæmpning.. ( det tager for meget dybde og fylde og egner sig som så rigtigt sagt bedre i helt lukkede systemer eller mellemtone)
Hvordan du vil realisere disse eksperimenter? må jeg lade op til din fantasi og kreativitet!
Du skal nok prøve at korte porten lidt af, det plejer at kunne stramme lidt op!.. men gør det kun med 0,25 - max 0,5 cm. af gangen!! tar du pluselig for meget er det surt!!.. så er der kun EN! ting! NY port!!
Om det kan afhjælpe dit problem ved jeg ik!?? men har oplevet hos nogen at det var DET! der lige skulle til!..
iøvrigt! 1 kg. uld er godt nok en sjat! det fylder!!..
I mine 125 liter lukkede bas kabinetter bruges 1,6 kg. og til 6½" mid. kun 250 gr. pr. side.
mvh __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Det kan være at du skal eksperimentere med længden af bas porten også! istedet for ekstra dæmpning.. ( det tager for meget dybde og fylde og egner sig som så rigtigt sagt bedre i helt lukkede systemer eller mellemtone)
Du skal nok prøve at korte porten lidt af, det plejer at kunne stramme lidt op!.. men gør det kun med 0,25 - max 0,5 cm. af gangen!! tar du pluselig for meget er det surt!!.. så er der kun EN! ting! NY port!!
mvh
|
|
|
Hej
Helt enig i at uld er bedst til lukkede systemer + ingen dæmpning foran porten.
Men jeg ville nok (også) prøve at lave porten lidt længere - men det afhænger meget af hvor systemet/rummet buldre.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne vide hovedan man fin tuner bassystemet (reflex):
Kortere eller længere rør, hvornår og hvad sker der?
Mere eller mindre dæmpemateriale, hvornår og hvad sker? Er det kun i mellemtonen? Hvilke frekvenser...og hvor placeres fåret? Lige bag enheden for at sluge reflektioner?
Hvis bassen er for fed, kan man vel enten forlænge røret eller øge dæmpningen? Eller begge?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Pedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Ok. Så var der åbenbart noget jeg havde misforstået! Jeg synes at man kunne lave det der hedder en akustisk ventil, ved at proppe fåreuld ind i baskammeret...
Er jeg helt gal på den, eller er der bare sket nyt i forskningen:-)
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, den minder om en tilstoppet basport, men....
Man får heller ikke en god lukket højttaler ved at lukke basporten totalt. Enhedens parametre og kabinettets størrelse passer sjællent , i stedet lyder det lukket og udynamisk. __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun tilslutte mig det @syncroniq og alle de andre skriver. Massive mængder dæmpemidler kvæler dybbassen.
Men det vil da heller ikke hjælpe, hvis det endelig skulle lykkedes dig at lave porten om til en akustisk ventil. Normalt laver man kabinettet som et almindeligt lukket kabinet, og tilføjer så ventilerne. Dit kabinet er vel optimeret til basrefleks, og vil derfor ikke "bare" kunne laves om til lukket, ved at stoppe porten til. Ligesom @Groove også kommer ind på.
|
| Til top |
|
| |
Pedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå. Noget skulle jeg jo bruge alt det uld til, så jeg prøvede at stoppe det bag bas/mellem. Lyden døde en smule. ikke så meget luft, altså lød lidt indeklemt.
Er det fordi at jeg brugte for meget eller er det fordi det ikke er en "ren" mellemtone??
Mvh
Ps. Hvis der er nogen der skal bruge kartet fåreuld.... Så siger I bare til:-)
|
| Til top |
|
| |