| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været min gamle rodekasse igennem, og har fundet en del elektronik komponenter. Deriblandt en hel del Rubicon Black Gate stumper.
Den ene type er disse: Black Gate Bi-Polar
Og den anden type er disse: Black Gate Non-Polar
Jeg ved at de bi-polar kan bruges i delefilter, men hvad med de non-polare?
Jeg har lidt over tyve af de non-polare i forskellige størrelser, og det ville jo være rart at kunne bruge dem til noget. De er alle helt nye - aldrig brugt.
De to forskellige på billederne er begge 10yF 50Volt.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke måle dig frem til, hvordan den non-polære kondensator virker ? Rent elektrisk/mekanisk kan en bi-polar kondensator jo komponeres af to elektrolyt-kondensatorer 5uF således: (+/-,-/+)
Den non-polære kondensator er enten
1) en almindelig ikke-polariseret kondensator, bare i en anderledes indpakning
eller
2) evt. en omvendt bi-polar (lavet af 2 elektrolytter), altså med (-/+,+/-). Det kan jo dog være, dette også bare er en bi-polar kondensator. ?
Jeg hælder mest til 1) - også udfra en rent sprogligt betragtning __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvilken betydning har det for brug i et passivt delefilter med non-polar kondensatorer?
De bi-polare er fysisk markant større end de non-polare, selvom de har ens værdi. Jeg ved at de bi-polare er beregnet til passive delfiltre, men betyder det så at de non-polare IKKE kan bruges til passive delefiltre, men godt kan i aktive?
Det er nogle år siden, jeg har haft elektronik, så jeg kan simpelthen ikke huske forskellene. Egentlig troede jeg at de non-polarer blot var retningsbestemte kondensatorer.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Men hvilken betydning har det for brug i et passivt delefilter med non-polar kondensatorer?
De bi-polare er fysisk markant større end de non-polare, selvom de har ens værdi. Jeg ved at de bi-polare er beregnet til passive delfiltre, men betyder det så at de non-polare IKKE kan bruges til passive delefiltre, men godt kan i aktive?
Det er nogle år siden, jeg har haft elektronik, så jeg kan simpelthen ikke huske forskellene. Egentlig troede jeg at de non-polarer blot var retningsbestemte kondensatorer.
|
|
|
En reversibel (bipolar) elektrolyt er blot 2 sammenrullede lytter. I praksis er den ene katode (minus) folie udeladt så den reversible (bipolare) består af anode/katode/anode + ekstra papir. Sammenkobles 2 lytter +--+ fås i praksis anode/katode/katode/anode. En alm. polariseret lyt består af en anodefolie (isolation/dielektrikum i form af aluminiumoxyd dannet på anoden) +papir og en katodefolie (strømopsamler) selve elektrolytten er en svag syre og den er født retningsbestemt
Et LCR meter er uundværligt
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah... Ok! Nu fangede jeg også hvad @KimG skrev. Det var ikke helt ved siden af det, jeg selv havde regnet med.
Men spørgsmålet er så stadig om de non-polare Black Gate er egnede til et delefilter?
De er nemlig ret små (1cm høje), og det virker jo ikke ret imponerende i forhold til mine MCap Supreme... Men de går op til 50 Volt, og det burde da være nok i et passivt delefilter.
Kan selvfølgelig bare prøve og se hvad der sker, men jeg kan godt lide at have teorien i orden, inden jeg prøver det i praksis.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Ah... Ok! Nu fangede jeg også hvad @KimG skrev. Det var ikke helt ved siden af det, jeg selv havde regnet med.
Men spørgsmålet er så stadig om de non-polare Black Gate er egnede til et delefilter? De er nemlig ret små (1cm høje), og det virker jo ikke ret imponerende i forhold til mine MCap Supreme... Men de går op til 50 Volt, og det burde da være nok i et passivt delefilter.
Kan selvfølgelig bare prøve og se hvad der sker, men jeg kan godt lide at have teorien i orden, inden jeg prøver det i praksis.
|
|
|
Store strømme og små komponenter hører ikke sammen. Hvad højttalere angår så er der store strømme på spil.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var netop det, der var mit ankepunkt (den fysiske størelse). De bi-polare Black Gate er beskrevet af Black Gate som beregnet til delefiltre, så dem bruger jeg så til det. De andre non-polare, kan jeg så bruge i mine aktive delefiltre.
Altid rart at få nogle tips fra andre. Tak for det!
|
| Til top |
|
| |