Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilterkomponenter, krav? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har været min gamle rodekasse igennem, og har fundet en del elektronik komponenter. Deriblandt en hel del Rubicon Black Gate stumper.

Den ene type er disse: Black Gate Bi-Polar
Og den anden type er disse: Black Gate Non-Polar

Jeg ved at de bi-polar kan bruges i delefilter, men hvad med de non-polare?

Jeg har lidt over tyve af de non-polare i forskellige størrelser, og det ville jo være rart at kunne bruge dem til noget. De er alle helt nye - aldrig brugt.

De to forskellige på billederne er begge 10yF 50Volt.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke måle dig frem til, hvordan den non-polære kondensator virker ?
Rent elektrisk/mekanisk kan en bi-polar kondensator jo komponeres af to elektrolyt-kondensatorer 5uF således:(+/-,-/+)

Den non-polære kondensator er enten

1) en almindelig ikke-polariseret kondensator, bare i en anderledes indpakning

eller

2) evt. en omvendt bi-polar (lavet af 2 elektrolytter), altså med (-/+,+/-). Det kan jo dog være, dette også bare er en bi-polar kondensator. ?

Jeg hælder mest til 1) - også udfra en rent sprogligt betragtning

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Men hvilken betydning har det for brug i et passivt delefilter med non-polar kondensatorer?

De bi-polare er fysisk markant større end de non-polare, selvom de har ens værdi. Jeg ved at de bi-polare er beregnet til passive delfiltre, men betyder det så at de non-polare IKKE kan bruges til passive delefiltre, men godt kan i aktive?

Det er nogle år siden, jeg har haft elektronik, så jeg kan simpelthen ikke huske forskellene. Egentlig troede jeg at de non-polarer blot var retningsbestemte kondensatorer.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 April 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Men hvilken betydning har det for brug i et passivt delefilter med non-polar kondensatorer?

De bi-polare er fysisk markant større end de non-polare, selvom de har ens værdi. Jeg ved at de bi-polare er beregnet til passive delfiltre, men betyder det så at de non-polare IKKE kan bruges til passive delefiltre, men godt kan i aktive?

Det er nogle år siden, jeg har haft elektronik, så jeg kan simpelthen ikke huske forskellene. Egentlig troede jeg at de non-polarer blot var retningsbestemte kondensatorer.

En reversibel (bipolar) elektrolyt er blot 2 sammenrullede lytter. I praksis er den ene katode (minus) folie udeladt så den reversible (bipolare) består af anode/katode/anode + ekstra papir. Sammenkobles 2 lytter +--+ fås i praksis anode/katode/katode/anode. En alm. polariseret lyt består af en anodefolie (isolation/dielektrikum i form af aluminiumoxyd dannet på anoden) +papir og en katodefolie (strømopsamler) selve elektrolytten er en svag syre og den er født retningsbestemt

Et LCR meter er uundværligt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Ah... Ok! Nu fangede jeg også hvad @KimG skrev. Det var ikke helt ved siden af det, jeg selv havde regnet med.

Men spørgsmålet er så stadig om de non-polare Black Gate er egnede til et delefilter?
De er nemlig ret små (1cm høje), og det virker jo ikke ret imponerende i forhold til mine MCap Supreme... Men de går op til 50 Volt, og det burde da være nok i et passivt delefilter.

Kan selvfølgelig bare prøve og se hvad der sker, men jeg kan godt lide at have teorien i orden, inden jeg prøver det i praksis.

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Ah... Ok! Nu fangede jeg også hvad @KimG skrev. Det var ikke helt ved siden af det, jeg selv havde regnet med.

Men spørgsmålet er så stadig om de non-polare Black Gate er egnede til et delefilter?
De er nemlig ret små (1cm høje), og det virker jo ikke ret imponerende i forhold til mine MCap Supreme... Men de går op til 50 Volt, og det burde da være nok i et passivt delefilter.

Kan selvfølgelig bare prøve og se hvad der sker, men jeg kan godt lide at have teorien i orden, inden jeg prøver det i praksis.

Store strømme og små komponenter hører ikke sammen. Hvad højttalere angår så er der store strømme  på spil.

mvh Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det var netop det, der var mit ankepunkt (den fysiske størelse). De bi-polare Black Gate er beskrevet af Black Gate som beregnet til delefiltre, så dem bruger jeg så til det. De andre non-polare, kan jeg så bruge i mine aktive delefiltre.

Altid rart at få nogle tips fra andre. Tak for det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes