| Forfatter |
|
Johnnyboy Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har problemer med min subwoofer konstruktion. Håder at der er nogen der kan hjælpe. Det drejer sig om en lukket konstruktion med en scanspeak 23w, forstærkeren er en Hypex DS 1.2. Ved godt at forstærkeren er lidt for ringe. Jeg opgraderer senere.
Byggede en 35l kasse, men syntes at den var lidt buldrende og kunne vist ikke tåle ret meget effekt. Skal nu lave en mindre kasse på 23l eller mindre. Problemet er at ifølge simulationer i WINISD overskrider den xmax meget tidligt. Desuden ser det ud til at group delay bliver ret højt. Jeg har prøvet at medregne de aktive kredsløb (bla boost 6db/25hz). Uden de aktive kredsløb ser det pænt ud, kurven ruller bare for hurtigt af. Hvad skal jeg gøre. Ved ikke så meget om diy.
John
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker, giver den Scanspeak -3dB v. ~32Hz, Q 0,7 i en lille boks på godt 20 liter - det er da ikke så ringe? Du må være klar over, at buldren ikke nødvendigvis er konstruktionens skyld - en uheldig placering af subben kan anslå resonanser i rummet uheldigt, f.eks.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den med rummet kan du meget vel have ret i. Min største bekymring er at xmax overskrides ved ret lav effekt. Den er meget effektkrævende men alligevel kan den ikke tage noget. Det gælder med forstærkerens aktive indblanding (hvis jeg har gjort det rigtigt. Uden den ser det meget fint ud.
John
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - set ud fra et akustisk synspunkt er det måske ikke så underligt. På trods af enhedens relativt høje x-max er arealet ret lille, og det er altså begrænset, hvad den kan yde af lydtryk ved de laveste frekvenser. Har du tænkt på at køre uden EQ'ing? Godt 30Hz er trods alt vældig fint, for en så kompakt sub...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at bruge en anden forstærker, for den lille Hypex du har, er måske for lidt. Måske er forstærkerens forvrængning, der får den til at overskride dens xmax?
Ellers burde den jo yde rigtigt godt, som @mollecon også er inde på. I et 26 liter lukket kabinet, giver den et F3 på ca. 33Hz og F6 på 26Hz - og det uden nogen gain/korrektion. Dens maksimale lydtryk er dog begrænset til omkring 104-105dB, men det betyder jo, at den levere over 100dB ved 30Hz, hvilket da er ganske ok.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke uden videre regne med, at en given enhed kan yde det maksimale lydtryk (beregnet ud fra følsomhed og effekt), ved de laveste frekvenser. Og det vil normalt, i praksis, heller ikke være nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har nok ret. Man håber bare altid på noget bedre. Måske spiller den også højt nok til mig, har ikke brug for det store lydtryk under normale omstændigheder. Jeg prøver med 20-23l. Pladerne er skåret og på vej.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fortæl os hvad du mener om resultatet! Tror ikke du bliver skuffet. Selv på film sker der sjældent ret meget under 30Hz - og på det meste musik er det næsten ikke-eksisterende.
Og, med al skyldig respekt - man 'betaler' altid for at spare plads. .
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, mange af os er ramt af waf. Jeg vender tilbage når dyret er klar.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
'Ramt' af WAF!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2005 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at høre erfaringerne med 23W enhed.
Har kigget noget på den, da den netop virker meget lovende ud fra specifikationer. Følsomheden er dog et minus, men det er en af de bedste enheder, til at gå dybt i et lille lukket kabinet, jeg har set.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg samlet kassen. Desværre er mit kamera blevet væk, så ingen billeder i denne omgang.
Men jeg er stadig ikke tilfreds med resultatet. Den lyder lidt utydelig, langsom og den kan absolut ikke spille højt. Forstærkeren er nok for svag og Q`et for højt.
Jeg har været lidt i tvivl om forstærkerens specifikationer mht filter og crossover. Det fremgår ikke så tydeligt. Mener at fundet det rigtige og det ser sort. Teoretisk skulle den yde 96db i det lineære område og 100db max. Men den skulle være nede på 24hz ved -3db med 6db boost ved 25hz. Alt dette er i følge WINISD Alpha og mine egne ører.
Jeg ved ikke hvad de har tænkt sig med den enhed. Har fundet to kommercielle produkter hvor den er brugt, uden at have hørt dem. Acoustic Reality har lavet en med to slaver og 1000w forstærker. Xavian har en helt ny i lukket kabinet og 300w forstærker. De fungerer forhåbentlig og formentlig bedre end min.
Over and out.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der sidder nogen ude i stuerne der har erfaring med denne enhed må i meget gerne give lyd fra jer.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan funger det uden EQ'ing?
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved det ikke. Forstærkeren har boost +6db som ikke er indstilleligt. Så kan man muligvis fjerne det ved at rode med ledninger eller print. Men jeg ved ikke hvordan man gør....lige nu i hvert fald.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johnnyboy skrev:
| Ved det ikke. Forstærkeren har boost +6db som ikke er indstilleligt. Så kan man muligvis fjerne det ved at rode med ledninger eller print. Men jeg ved ikke hvordan man gør....lige nu i hvert fald. |
|
|
Det lyder som om du forventer det umulige fra det beskedne membranareal der trods alt er tale om.
Korrektion af bassystemer skal ALTID skræddersyes til den/det aktuelle enhed/kabinet.
O.S.F.A. løsninger er, i lighed med lotto, spild af tid og penge
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du bør da kunne slå basboost helt fra på den Hypex.
Enheden har selvfølgelig en grænse for hvor højt den kan spille, med så lav en følsomhed, men det burde ikke lyde direkte forfærdeligt.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvad O.S.F.A er. Mine forventninger er muligvis urealistiske. Det er mit første diy projekt og min første sub i det hele taget. Nu ved jeg noget mere om hvad jeg skal se efter næste gang. Men budget er også en begrænsning i sig selv.
Jeg vil ikke påstå at det lyder forfærdeligt. Den fungerer godt til film og udemærket til musik. Men jeg vil da prøve at lave nogle forbedringer næste jeg laver en sub.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
(Ved heller ikke hvad O.S.F.A. betyder??)
Det lyder bare underligt, at resultatet ikke er blevet bedre.
Den enhed du bruger hører til blandt nogle af de rigtigt gode enheder man kan få, og jeg har til dags dato, ikke oplevet en Scan Speak enhed, der var decideret dårlig.
Ærgeligt jeg ikke har pengene, ellers ville jeg gerne købe enheden af dig. Jeg er ret sikker på, der ligger et godt potientiale i den enhed et eller andet sted.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også at den har evnen til at gå meget dybt i mindre volumen. Men det er jo bare det med følsomheden. Den er tung at trække og kan alligevel ikke tåle meget effekt. Men jeg har ikke givet op endnu. Tager lige en tænke pause måske.
Jeg tror at den skal have lidt mere plads(sænke Qtc er nu 0,81), en anden forstærker og måske en eller to aktive enheder mere. Men så bliver det et dyrt projekt.
|
| Til top |
|
| |