Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modificering af Dali 107 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RuneXenon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 April 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hey med jer,

Jeg har haft et sæt Dali 107, som jeg er har været ufattelig glad for, men i takt med at jeg har fået bedre og bedre udstyr, synes jeg i særlig grad at diskanten er begyndt at irritere mig. Men mellemtonen mangler også efter min smag, mere klarhed.

Jeg havde en ide om at udskifte Diskanten (D26TG-47-06) med en Vifa XT diskant ved dog ikke lige hvilken. Og mellemtonen skulle måske bare opdateres.

Lyder det helt hen i vejret?

Har i gode ideer og indput så kom endelig med det.

Til top Vis RuneXenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneXenon

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

hmm umidelbart lyder det som om det villle blive mange penge du vil lægge i en gammel højttaler, før du kaster dig ud i det ville jeg nok sammenligne med et sæt nyere dali og se hvad du kunne få for samme penge.

Har du haft kikket på delefilteret og evt. de interne kabler? her kunne der godt gemme sig en ok opdatering

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 07 April 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge Dansk Audio Teknik. Måske de skulle have nogle erfaringer med Dali og opgradering. Men det kan blive rigtig bøvlet. Måske skal du til at volde dit kabinet med en stiksav, sætte mostande i for at få de ohmske værdier til at passe sammen, efter du vel at mærke har spillet ca. 300 timer med de nye enheder, for det er først når de er tilspillet du kan fintune..
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 April 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det der vil give dig mest for mindst er, at skifte kondensatorerne til nogen nye PPi samme størrelse som dem der sidder i forvejen (Kan fås hos Brinck og Monacor).

Du vil også vinde en del ved at skifte det interne kabel. men prøv lige det du vil montere udvendigt, mellem ht og forstærker inden du skifter det. Her er prisen i høj grad afhængig af hvad du vælger.

Hvilket strengt taget også kan siges om kondensatorer hvis du finder nogen dyre nogen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Prøv at åbne og se hvilke kondensatorer der sidder og hvilke kvalitet kabel, jeg åbnede selv et sæt dali 810 fornyligt og der stod der NKT på alt kabel! her var der nok grobund for en forbedring.....
Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

RuneXenon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den åbnet i dag. For jeg tænkte nemlig også lidt på at tjekke hvad for noget skrammel de har sat i delefiltret. Men som I rigtigt nævner er kablerne noget ganske almindeligt net kabel, som selvfølgelig kan opgarderes med bedre kabler for billige penge...

For at sige det mildt er jeg også forfærdet over delefilteret opbygning. En sponplade med påsat "lodehuller", og pladen er så skruet direkte i bagpladen... Giver det ikke potentiel støj på filterdelen? Eller er det lidt i forhold til andre faktorer såsom kabler osv.

Mellem ht og forstærker har jeg lige sat nogle Audioguest Krystal 2 på... det hjalp en del. Men med den opgradering opdagede jeg nu bare endnu mere at højtaleren har nogle skavanker.

Til top Vis RuneXenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneXenon

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 April 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Så, så, ro på, der er ingen grund til at være så forfærdet.

For det første er det bedre at filteret er hardwired som det er i en Dali 7, end hvis det var lavet på et print. Og det er monteret på et, måske nok billigt, men ikke resonant materiale som ikke er spån, men masonit.

Og komponenterne i filteret er monteret i på en måde der minimerer den indbyrdes påvirkning de måtte have på hinanden, og så var de oprindelig limet med hotmelt for at forhindre vibrationer i filteret. Når jeg skriver oprindeligt er det fordi man kan høvle så mange watt i den at det kan smelte hotmelten uden at svide enhederne af. Hvis der er sket varmer man bare hotmelten op igen og monterer komponenten igen.

Kablet er valgt ud fra at man dengang kun lige havde fået øjnene op for den påvirkning kabler havde på lyden, og for ikke at melde sig ind i "Ugens nye kabelklub" valgte Dali at montere et kabel der var til at arbejde med, til at betale og som ikke lød markant dårligere end hvad der kunne købes af dyre og uhåndterlige kabler, hvilket altsammen er væsentligt når man skal serieproducere til menneskepenge.

Prøv at se hvad konkurrenter til Dali i dag laver og sælger af delefiltre i prisklasser der langt overgår din Dali 7, og du vil opdage at det selv ud fra tidens standart er et ganske udmærket delefilter.

Og så glem ikke hvor glad du har været for dem alt dette til trods.

Når det så er sagt, hvorfor så modificere? Jo fordi det er sjovt, lærerigt og fordi der er nogen ting der gør en forskel. God fornøjelse.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 28 April 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

En Dali 7a er en meget nøje afstemt højttaler - sætter man en anden diskant i der ikk er MEGET tæt på den originale, så falder sammenhængen totalt sammen.

Efter min mening skulle du skifte alle kondensatorerne - eller ihvertfald parallelkoble de eksisterende med en 1uF af VANVITTIG god kvalitet

Hullerne i den masonitplade er næstbedste løsning - bedste løsning, er at vikle komponentbenene sammen og lodde derefter - det ville bare gøre en Dali 7a 500,- dyrere pr. stk. - så "pladen med hullerne" er en helt udemærket løsning og betydelig bedre end det FLOTTESTE print.

Er man lidt fiks på fingrene og har en skarp skalpel, så kan du skære 75% af kantophænget væk på diskanten - det gir luft, men ændrer ikk på sammenhængen - skær så der er 3 "punkter" tilbage domen kan "hænge" i

Mellemtonen bør du ikk røre ved, da den er - intet mindre end - fremragende som den er

En god idé er også at sætte 3-4 rundstokke i spænd mellem for og bagplade omkring hullet til bassen og 2-3 stykker fra side til side.

NKT-kablet har Dali valgt, da det - når det kommer til stykket - er det mest neutrale kabel, man kan nemt sætte andet kabel i men om det blir "bedre" vides ikk, det er jo op til personens smag - men anderledes.

Skal du skifte kabel, vil jeg råde dig til at bruge sammen type til alle 3 enheder - 1 kvadrat til diskant - 2x1 kvadrat til mellemtonen og 4x1 kvadrat til bassen.

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 April 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg da lidt forvirret?? RuneXenon spørger til Dali 107, men Sund og casey taler om Dali 7a? Så vidt jeg husker var 107 efterfølgeren til 7a, men er de så ens at man kan overføre ovenstående råd til 107?
Under alle omstændigheder blev jeg meget nysgerrig, da både Sund og casey giver udtryk for at Dali7a var/er en god højttaler (også efter nutidens standarder), da jeg også er i besiddelse af sådan et par (og synes da de gør det godt).

Jeg har dog et spørgsmål: Når der tales om Virkeligt gode kondensatorer, hvilke fabrikater tales der så om?

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Sendt: 28 April 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Sorry - har set forkert - troede det var en 7A.

Nej en dali 107 bryder jeg mig ikk om - den er ikk nær så sammenhængende, der er et hul mellem bas og mellemtone.

En Dali 7a er efter min mening meget meget bedre.

Se bort fra mine råd til dali 7A´eren - de kan nok godt bruges i en 107, men der skal helt andre midler til at få den i nærheden af en 7A.

TIL GUMLE = Evt M-CAP Supreme - eller hvis du KAN (er meget svært) så prøv at få fat i nogle der hedder WONDERCAPS - - - Men klart de bedste er, JENSEN, papir i olie - de er hammergrimme, men intet lyder så godt som dem - de er desværre også "lidt" dyre

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Sendt: 28 April 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

TIL GUMLE

Jeg bruger selv WIMA i parallel og "serie" med forspænding på dem - en noget billigere løsning, men ret god da de er "opladet" når signalet skal igennem.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 April 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

@RuneXenon: Undskyld hvis du synes din tråd er ved at blive hijacket, men jeg vil da tro du også kan bruge noget fra indlæggene.

@casey: Takker for oplysningerne om kondensatorene Men jeg forstår nu ikke helt hvordan du sætter forspænding på dem?

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes