Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kondensatorer og modstande (til rør) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, nu kan det ikke vare længe før det int. rørforstærker byggesæt jeg har bestilt dukker op

Jeg har i første omgang valgt at få Kiwame modstande med, da det var rimeligt overkommeligt. Kondensatorerne synes jeg hurtigt løb op, så der er blot de røde standard Wima'er. Ikke at de er ringe, de sidder jo i grej til godt op i i hvert fald middelklassen, men da det nu er halvvejs selvbyg kunne jeg godt tænke mig at komme nogle lidt bedre i til signal-vejen, der skal kæles lidt uanset om det betyder lidt eller meget

http://www.thetubestore.com/capacitors.html har noget i kondensatorer - og jeg skal alligevel have bestilt nogle KT88 rør af en slags og da også nogle andre indgangsrør end de kinesiske "standard".
Hvad vil i anbefale af kondensatorer og hvorfor?
De interessante for mig at se er Russian NOS (alene det de er fra det gamle Sovjet er da en kvalitet i sig selv ), AuriCap, Ansar og Solen. Har også tænkte på Jupiter bivoks og Jensen Paper In Oil, men så er der da mere blær over de russiske, der også er PIO, hvis ellers lydkvaliteten er den samme.

Ellers, hvor vil I anbefale at købe modstande og kondensatorer af de bedre typer? Kender godt Brinck, men har de andet end plain standard komponenter? (ligger også lidt væk fra mig)

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

McAllan

Da det nu er et byggesæt, afhænger meget jo af hvilke typer af kondensatorer som du skal bruge, deres størrelse (uF), hvad de skal bruges til (afkobling etc) og hvor meget plads du har fysisk i dit sæt. Det nytter ikke noget at ville bytte til noget godt, hvis ikke der er plads...

Når det så er sagt. De russiske typer kan findes på ebay til langt lavere pris end dem du har fundet hos tubestore. Har selv en sending på vej hvor jeg fik 10 stk til under USD 10 - og Tubestore vil have mere pr. stk...

Generelt går man ikke galt i byen med Claritycap, Black gates, Sprague 735P, CDE 380ZX, Cardas, Auricap - men reelt er der for mange typer med hver deres egen lyd til at jeg vil pege på et bestemt mærke..

Derfor vil jeg anbefale dig at kigge på www.diyaudio.com - du kan finde meget info der.

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Da det nu er et byggesæt, afhænger meget jo af hvilke typer af kondensatorer som du skal bruge, deres størrelse (uF), hvad de skal bruges til (afkobling etc) og hvor meget plads du har fysisk i dit sæt. Det nytter ikke noget at ville bytte til noget godt, hvis ikke der er plads...<>

De kondensatorer jeg tænker på er i signalvejen mellem de forskellige stages.
Fysisk skal de være ret store før det giver problemer, da sættes samles som i gamle dage, dvs. uden printplade. og kassen er vel en 5 cm høj, rør og trafoer er placeret oven på.

Cool Blade skrev:

<>Når det så er sagt. De russiske typer kan findes på ebay til langt lavere pris end dem du har fundet hos tubestore. Har selv en sending på vej hvor jeg fik 10 stk til under USD 10 - og Tubestore vil have mere pr. stk...

Nu er det jo ikke så voldsom mange det drejer sig om, så jeg vil egentlig hellere købe via anerkendt (net)butik end en ukendt sælger et sted i den store verden.

Cool Blade skrev:

Generelt går man ikke galt i byen med Claritycap, Black gates, Sprague 735P, CDE 380ZX, Cardas, Auricap - men reelt er der for mange typer med hver deres egen lyd til at jeg vil pege på et bestemt mærke..

Jojo, men så kan man vel argumentere for hvorfor man selv bedst kan lide netop x
Ingen kan jo fortælle alt om alting, men vil da blive glad hvis nogen vil komme og sige hvorfor de er faldet for lige netop x.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Da det nu er et byggesæt, afhænger meget jo af hvilke typer af kondensatorer som du skal bruge, deres størrelse (uF), hvad de skal bruges til (afkobling etc) og hvor meget plads du har fysisk i dit sæt. Det nytter ikke noget at ville bytte til noget godt, hvis ikke der er plads...

Vil lige tiltøje at det drejer sig om værdierne 0.47 og 0.1 uF og de skal være specificeret til 400 v

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg har prøvet lidt af ver af kondensatore ( på nær sølv ), men Jensen ( kobber foile ) vandt da jeg syntes at de lader signalet pasere uden problemer, det er svært at beskrive helt vad det er der sker men jeg syntes at der er mer af det hele med Jensen. 0,22uF bruger jeg selv i men rør slæde

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes