Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: TacT sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jeg går i tanker om at bygge en sub.

Jeg har hørt et par TacT W210 som lød aldeles freragende. Jeg tænkte på at bygge en halvt så stor udgave med kun 1 enhed i hver kasse (istedet for 2).

Er der nogen der er klar over hvilken enhed (vifa) TacT'en bruger - og hvad der er specielt ved denne basrefleks afstemning. 

Det er da iøvrigt ret ærgeligt hvad der er ved at ske med TacT (dk og us)

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

hvad mener du med:

"Det er da iøvrigt ret ærgeligt hvad der er ved at ske med TacT (dk og us)" er altid lidt nysgerrig, men kan du ikke kigge på tact's site evt smide dem en mail ang de subs?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Fimaet er blevet delt i to (DK og US) - og efter hvad man kan læse på nettet er de hvist ikke for gode venner.

Jeg går ud fra at TacT hellere vil sælge subs - end at lave support til selvbygger folket, derfor denne post i dette forum 

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Man kan så vidt jeg ved købe bas-enheden til SUB'en direkte fra TACT ... det er ihvertfald det Lyngdorf sagde så sent som for en måned siden.

Bemærk der er tale om en let enhed med høj følsomhed, som i TACT sammenhæng deles helt oppe ved 300-400hz. Hørte hans demo i hifi-klubben ved hifimessen i kbh, ret så imponerende synes jeg.

SATMIT

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det er en special enhed lavet til Tact. Jeg tror ikke du kan få den til at virke uden korrektion.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Så må jeg jo have en TacT forstærker

Nu har jeg godt nok måleudstyr og min musik flyder fra PC'en så lidt eq og RCC kan da godt laves af PC'en, men det indbyggede digitale delefilter i TacT'erne ville være rart at have.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Digitale filtre kan også laves af PC'en, men mon ikke det efterhånden kræver nogle GHz.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over det, men jeg sværger til en løsning der virker med alle afspillere og med 2 kanals SPDIF output, med andre ord hvis det virker med windows media player eller MCE køber jeg konceptet.

GHz er billige i dag

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

TACT enheden er lavet til at dele relativt højt, er let med høj følsomhed. Jeg vil tro at de kan bruges i en alm. SUB-woofer også, uden rumkorrektion/digitalkorrektion.

Men hvis man vil bruge den som TACT gør, opstillet i hjørner bag hovedhøjtalerne, ja så er sagen en anden, idet man er nødt til at kompensere for afstanden mellem hovedhøjttalere og subwoofer, hvis man ønsker at dele helt oppe ved 400hz. Ellers kommer det ikke til at hænge sammen.

Ideen med TACT's subwoofer i hjørnet er en bedre kontrol af ressonanserne i rummet. Bassen forstærkes i hjørnet, og spredes ud fra hjørnet, dvs. man undgår i praksis at bassen bliver rundstrålende.

Hovedhøjttalerne dækker så kun området over 400hz, hvor rundstråling ikke er så stort et problem, og disse højttalere kan man så placere ude på gulvet for at optimere stereo- og dybdeperspektiv.

TACTs påstand er, så vidt jeg forstå, at det er umuligt at gengive bassen optimalt, hvis højttaleren placeres der hvor stereo/dybdeperspektivet er bedst. Om dette argument holder, ja det ved jeg ikke.

Men man må give TACT, at de formår at skabe et imponerende dynamisk lydbillede ved deres demoer. Personligt er jeg lidt skeptisk ved for meget digital manipulation, men på den anden side skal man jo være åben overfor nye ideer.

SATMIT  

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Ja du har ret man er nok nød til at indsætte et delay til hovedhøjtalerne.

Jeg har ikke prøvet AXCO pakken, da jeg ikke har et lydkort med 4 kanaler - og er ikke vild med at skulle bruge den nogen specielle audio player, men jeg kan se at der er en delay mulighed i pakken.

Efter hvad jeg har kunne læse mig til på avsforum, skulle et software "virtual audio cable" kunne trække PCM data fra den ene applikation til den anden. Måske det er metoden til at få AXCO til at virke sammen med Windows media player og eksempelvis dvd software.

Det bedste er nok en TacT ting.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=0e30f6553dd2 8ba06204502404ed7b71&threadid=517348&highlight=DRC

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Du kan slet ikke bruge TacT sub'en uden meget kraftig equalizing. Det er mellemtone enheder, som er valgt for at kunne gengive mellemtone helt op til næsten 400 Hz med stor impulsvillighed og dermed fjerne belastningen fra hovedhøjttalerne. De vil uden equalizing være helt ude af stand til at spille bas. Tricket er jo, at rumkorrektionen gør enheden "langsommere" i bunden, så den kan spille lineært helt ned i det dybe subbas område. Ved at placere i hjørner får man 9dB's løft til hjælp og den bedste mulige kobling til rummet. Til gengæld bliver frekvensgangen værst mulig - lige indtil rumkorrektionen korrigerer altså. Så med det system er man bundet på godt og ondt til at spille med korrektion.

Ingen tvivl fra min side om, at systemet kan spille suverænt, langt bedre end næsten alt andet i nærheden af prisen, men det kræver altså et ikke almindeligt setup.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes