Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til selvbyg (sub). (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

opfølning på side 2.

Jeg er næsten besluttet på at prøve at bygg en sub, jeg har tænkt at bruge en cerwin vega v-max 10" fra thansen for den har nogle gode data og sætter man den ind på linearteam's online beregner ser det fornuftigt ud (kabinet på ca.67l og med refleksafstemining på 20,1 hz.)men nu kommer spørgsmålet hvad kan jeg forvente. den vil blive delt ved 40 hz gennem submanager i reciver vil den kun lave bullerbas eller vil den lyde helt ok. her er data'en på enheden

Sensitivity: 90dB
Fs: 23 Hz
Qts: 0,46
Qms: 11,68
Qes: 0,48
Vas: 44 liter
Xmax: +/- 0,75" / 19 mm
Revc: 3,32 ohms/coil

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen der har et bud på hvordan den vil lyde

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2005 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Tal og specifikationer kan kun sige lidt om resultatet, men på papiret ser den lovende ud.
Personligt er jeg kun til lukkede konstruktioner, og her er den faktisk imponerende - på papiret altså!
I et 30 liter kabinet har den et F3 = 36Hz med et Q på 0,7. Det er faktisk ret imponerende. Sjældent enheder kan gå så dybt i lukkede kabinetter.
Som basrefleks kan jeg ikke rigtigt få den til at stemme med noget jeg vil kunne anbefale. Porten bliver simpelthen for lang. Ud fra specifikationerne er enheden også umiddelbart bedst til en lukket løsning.

De oplyste specifikationer kan jeg ikke helt få til at passe. Du skriver den er opgivet til en følsomhed på 90dB, men når jeg sætter alle de andre tal ind, siger beregningerne at følsomheden er 83dB!! Det er noget af en afvigelse, men hvilke tal kan man stole på?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 April 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Ja, Daniels - følsomheden kan ikke være opgivet på normal vis (2,83v/1 meter). For så ville den ikke kunne gå så dybt i små bokse. De 83dB, du selv nævner, lyder mere rigtigt. Men følsomhed er nok osse blandt de mest 'inflationsramte' blandt data på højtalere - de skal altid tages med et gram salt, oftest en del mere...

Portdesignet er altid et problem med bokse afstemt lavt i forhold til størrelsen .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 April 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har måske også planer om at lave en sub af en de CW thansen sælger!!! men det skulle så være i en 12" i et 120L refleks kabinet.... Og jeg har også regnet lidt på det og det ser ikke aller værst ud

Daniel

Til top Vis DannyCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DannyCool Besøg DannyCool's Websted

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

vil det sige at det ikke kan lade sig gøre med de 67 l og portafs. på 20,1 hz som den onlineberegner forslår som optimal.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

@bred151
Det kan jeg ikke sige med sikkerhed, men hvis jeg regner på et kabinet på 67 liter, så får jeg optimalt en port med en diameter på 10,5cm og en længde på 138cm (!!).
Efter hvad beregningerne viser skulle dette give et F3=17Hz(!!) Det tror jeg simpelthen ikke på at denne enhed kan levere.

Det kunne tyde på at enheden er lavet som en bilstereo-enhed, og her er kravene helt anderledes.

Jeg tør ikke komme med nogen egentlig anbefaling af kabinet, før specifikationerne er korrekte. En udmåling af enheden er vejen frem.

Basreflekskabinetter er ret følsomme over for afvigelser i specifikationerne, så vil du være mere sikker på et godt resultat, så bør du vælge et lukket kabinet.

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 21 April 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

jeg har selv en gang planlagt en lukket sub med en 15" cv fra t-hansen.

Den er imponerende i et 160l kabinet (mener jeg).

kast dig ud i det siger jeg...

Men jeg er heller ikke så dreven udi selvbyggeriet som de-herrer Daniels og Mollecon.....

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Ja, i lukket kabinet, går du ikke helt galt i byen.

Cerwin Vega plejer at give MEGET lyd (volumen) til prisen.

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med 7,5 cm ø ca 38-39 cm længde

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Problemet er at ud fra mine beregninger, så anbefales porten at være mindst 10,5cm i diameter, for at undgå pustelyde fra porten. Hvis du laver den så lille, så tror jeg du får nogle seriøse pustelyde.

Længden på en port med en diameter på 7,5cm, får jeg til 43cm - men det afhænger af hvor meget fyld man kommer i. Jo mere fyld, jo kortere port. Til gengæld kvæler fyldet den dybbas man jo gerne vil have fra en subwoofer.

Måske er der et par andre der kan komme på banen, for jeg har ikke praktisk erfaring med Cerwin Vega (udover mine tidligere vidundere af Cerwin Vega AL1000). Men noget kunne tyde på at specifikationerne ikke er korrekte, og så er det jo ligegyldigt hvad vi beregner os frem til.

Når alt kommer til alt, så kan du jo bare prøve at lave en kasse til enheden. Tager du i Silvan og får skåret træet ud, er det både billigt og nemt. Jeg giver et par hundrede for en kasse på 60-70 liter internt. Så er det udskåret og lige til at lime sammen. Skruer er ikke nødvendige, når man bruger MDF, og helst 19mm og endnu bedre 22mm. God trælim holder fint.

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det skal siges at jeg ikke har købt enheden endnu for der er ingen grund til at købe den hvis ikke det er muligt at lave noget der lyder godt. :-)

data'en på enheden kommer fra thansen's hjemmeside men hvor de har det fra ved jeg jo ikke.

Jeg har en jamo sw 600 sub nu og der skulle da gerne være noget at hændte med både dybbas og lydtryk og ikke mindst pressision ellers er der jo ikke meget ved at bygge en vel.

Udfra linearteam's onlineberegner skulle der sjovt nok ikke blive problemer med portstøj, men jeg er nu heller ikke så erfaen i at bruge den eller for den sags skyld i at bygge.

P.S UNDSKYLD STAVEFEJL

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Problemet med data på højttalerenheder, som @mollecon også har skrevet, er som med så meget andet, ikke 100% korrekt. I mange tilfælde kan de afvige meget, og er derfor næsten ubrugelige.

Jeg bruger et hjemmelavet regneark til at beregne kabinetter, og det har jeg god erfaring med. Portstøj kan være svært at forudsige, jeg har hørt løsninger, hvor alle beregninger sagde der ville være portstøj, men da subwooferen stod færdig, var der ingen portstøj.

Men som @Wvack skriver, så har han god erfaring med CV fra Thansen i lukket kabinet, så måske ville det være den bedste løsning for dig.

Hovedproblemet i projektet er, at enheden som udgangspunkt er bedre egnet i et lukket kabinet, end i et basreflekskabinet. Og det er LANGT VIGTIGERE med præcise data, når man laver et basreflekslabinet, end når man laver et lukket.

Min eneste anbefaling må blive et lukket kabinet på 35 liter (internt). Alt andet tør jeg ikke stå inde for.

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

ok tak for de mange gode svar.

Men vil et lukket ikke betyde at der ikke er meget rigtigt dybbas fra 40 hz og nedefter, jeg mener den skal spille sammen med dali 850 og skulle da gerne gå dyber end dem for eller så er det jo lidt spildt eller er det mig der forlanger for meget

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

I et lukket kabinet har den et F3=35 Hz. Det betyder at lydtrykket er faldet 3dB ved 35Hz. Det er meget pænt!
Den fortsætter med et F6=26Hz og et F9=22Hz, hvilket alt sammen er rigtigt flot - forudsat at de oplyste data på enheden er korrekte. Husk på at i et basreflekskabinet ruller frekvensgangen hurtigt af efter tuningsfrekvensen, men i et lukket kabinet spiller den ned til 0Hz (teoretisk). Et lukket kabinet vil derfor altid (teoretisk) kunne spille dybere end et basreflekskabinet.

Det kan være svært at lave en direkte sammenligning af en subwoofer i et lukket kabinet, og i et basreflekskabinet, men et lukket kabinet har en række fordele, der gør, efter min mening, at basrefleks er markant dårligere - og jeg vil nødigt bruge det i nogle af MINE højttalere. Men det er en længere forklaring, hvilket jeg helst ikke vil sidde og skrive ned...

Du skal huske på, at det lokale subwooferen skal stå i, også forstærker den dybe bas. Sætter du subwooferen i et hjørne, kan du opnå helt op til 12dB forstærkning af de dybe frekvenser. Alt i alt, betyder dette at det er muligt at din lukkede subwoofer rent faktisk spiller højt, helt ned til 20Hz!

Og den spiller altså masser af bas ned til 20-25Hz, så den skal nok supplere dine Dali 850 (kender dem godt), der faktisk ikke spiller så dybt, som mange tror.

Hvor mange kvadratmeter skal den spille i?

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

der er ca 30-35 kwm. hmm jeg er blevet lidt lun på det lukket kabinet og 35l vil konen nok også foretrække  

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

kan man lave en form for eq (nemt) eller er jeg ude i noget l--t

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

OK. Så ville jeg faktisk anbefale en større enhed, eller måske to subwoofere.
Desværre så spiller 12" udgaven ikke så dybt som 10" udgaven, men 12" kan faktisk også sidde i 35 liter.

Du kan jo starte med en 10" subwoofer, og se om det ikke er nok. Så kan du opgradere senere, hvis du vil have mere.

Luksus-udgaven må blive den som @Wvack har lavet; 15" i et 160 liter kabinet. Ud fra mine beregninger, spiller den utroligt dybt (kan ikke mindes at have set en enhed spille så dybt, i et lukket kabinet). Den har et F3=26Hz!
Men et 160 liter kabinet fylder en del i landskabet.

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

der skal lige siges at anlæget står på den smalle led af stuen i en firekant på ca 4*4,5 m hvis du forstår

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Faktisk er EQ den eneste "rigtige" måde at lave en subwoofer på, efter min mening.

Se evt. mit eget projekt her:Loka Sub20

Men med EQ, så stiger udgifterne jo markant, da du både skal have et aktivt filter, og en effektdel. Du kan selvfølgelig købe en subwooferforstærker, som dem de har hos Frequence. Det gør det hele noget nemmere, og så kan du indbygge det hele i et kabinet. Desværre er de ret dyre, for jeg mener ikke at nogle basenheder er tjent med "sølle" 175W i 4 Ohm, som deres DS2.0 til 2325,- yder. Den kan dog godt bruges, men du får ikke enheden til at yde sit bedste. Der skal en DS4.0 på 400W i 4 Ohm til, og så koster den 3095,-.

Jeg valgte selv at bruge et effekttrin, der yder 600W i 8 Ohm til min subwoofer. Og Watt skal der bruges en del af, når man EQ'er.

Som du kan se bliver det hurtigt dyrt.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum