Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Kabinet og filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2003 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Ja jeg havde planer om et sæt Audiovector M1 Avangarde, men fik igår nogen lækre enheder for billig penge. Jeg håber nu på et nogen kloge hoveder herinde vil hjælpe mig.

Det drejer sig om disse enheder. Jeg købte et sæt af vær, og tænkte det kan man ikke gå helt galt i byen med. Det skulle være de såkaldte Revelator enheder(Tror jeg det hedder) Jeg gav 2400,- for det hele, hvilket jeg ikke syntes er ret meget, iforhold til hvad jeg kan finde dem til på nettet.

Scan Speak D2905/990000
Scan Speak 18W/8531G00

Jeg har regnet lidt på kabinettet vha et program der hedder WinISD Alpha, og har fået det til et 44l kabinet basreflex med et bas port på 68mm og 207,2mm lang. Dette vil give en dybte på 30,49Hz ved -3db. Nu kommer problemet så bare, hvordan finder jeg ud af hvor jeg skal skilde mellemtone og diskant?

Hvad er forskellen på 1. order og 2. order delefilter. Jeg kan se at det ene er et 6 oktav og det andet et 12 oktav, men hvad betyder dette?

Da jeg har 2 stk Nad 216 THX (2 x 125w RMS 8 ohm) vil jeg selvfølgelig bruge dem og lave et aktivt system, men vil det være muligt? Vil det være bedre med et passivt?

I WinISD er der også mulighed for udregning af aktivt filter, både low og highpass, men for at udregne det skal jeg angive "Caps-start w/0,1uF" Hvad betyder dette?

Mvh Michael Thomsen

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2003 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Det lyder umiddelbart som et stort kabinet. Prøv at lave en portafstemning på ca 36-38 Hz i stedet, og måske en mindre total Q værdi for højttaleren.

Jeg har ikke arbejdet med de enheder. Men jeg ved at hvis du bare plotter T/S parametre ind i en simulater og får en butterworrth B4 afstemning, så er kabinettet altid for stort og vil resultere i en ganske vist dyb, men unuanceret bas.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 10 September 2003 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i en dårlig lyd. Jeg tænkte på at supplere med en subwoofer, så det vil jo ikke ske noget ved at lave kabintettet mindre og hæve frekvensen.

Jeg har sat og leget lidt med kabinet beregnings programmet. Hvad siger i til et 25l kabinet. Port Ø4,7cm længde 29,78cm. På den måde vil jeg komme ned på ca. 45 ved -3dB og 80 ved +/-0dB

Mvh Michael

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2003 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg mest har leget med lukkede kabinetter, men jeg vil alligevel prøve at rådgive. Den lange port på næsten 30 cm, kan give problemer idet der skal være noget luft bagved porten. Dvs. du skal have et indvendigt dybdemål på mindst 40 cm. Prøv at give porten en større diameter, så får du en kortere port, eller andvend to porte med ø4,7 cm.

Jeg vil anbefale at du benytter en port der kan varieres i længden, samt at du laver et forsøgskabinet, der er for stort. På denne måde kan du med sandposer eller andet variere kabinettets størrelse, og du kan variere portlængden. På denne måde kan du supplere computerberegningerne med dine egne ører.

Mvh

Brian

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 10 September 2003 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Det lyder faktisk som en god ide. mht til bas porte, hvor vil det så være optimalt at sætte dem, bag på eller foran?

Mvh Michael

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2003 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Det har jeg desværre ikke de store erfaringer med. Jeg ved dog at Hother Bak (Dali) foretrække at placere refleksrøret umiddelbart bag ved basenheden så bagsiden spiller in i røret. Jeg håber der er andre der kan give et mere fyldestgørende svar.

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2003 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Det passer ikke at porten bliver kortere ved forøgelse af diameteren, tværtimod!
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 10 September 2003 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Ja det fandt jeg også lige ud af. hehe.

Mvh Michael

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Sorry! Som sagt sker det ikke så tit at jeg bygger med refleks.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 September 2003 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej Gichael !??

Prøv et 20 liters kabinet og et rør på 22 cm (ø4,7) - det er efter min menig den helt rigtige afstemning af 18W8531G00. Dvs det rigtige kompromis mellem dyb bas og forkant på bastonerne.

Røret er nok lige i det lange i forhold til diameter - men det går sikkert.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 September 2003 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tænkte lige over det med røret.

Du kan alternativt lave kabinettet 22 liter og anvende et rør på 18 cm (ø4,7)

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Det er efter min overbevisning bedst at placere refleksrøret på frontbaffelen, således porten vender frem, ikke fordi det giver bedre lyd, men fordi det gør højttaleren meget lettere at placere i rummet, en bag ud vendt port er meget kritisk med placering i forhold til bagvæggen. Og basenheden bør ikke direkte spille ind i porten, det er i hvert til fælde min erfaring.

mvh Gorm 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 14 September 2003 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Det er efter min overbevisning bedst at placere refleksrøret på frontbaffelen, således porten vender frem, ikke fordi det giver bedre lyd, men fordi det gør højttaleren meget lettere at placere i rummet, en bag ud vendt port er meget kritisk med placering i forhold til bagvæggen. Og basenheden bør ikke direkte spille ind i porten, det er i hvert til fælde min erfaring.

mvh Gorm

Det vil jeg gerne sekundere.
Ikke fordi jeg har den store forstand på højttalerkonstruktioner, men jeg har lige bygget en pro-ac klon, med refleksrøret på fronten. Netop af placeringsgrunde. Og det virker.

Roland hos Dansk AudioTeknik gav mig en længere teknisk forklaring, som jeg - lige da jeg fik den - forstod, men jeg må indrømme at jeg jeg ikke er velbevandret nok i disse ting til rigtig at kunne huske endsige gengive det.
Men konkusionen er: refleksporten laver en akustisk kortslutning med basenheden, og det er (næsten) ligegyldigt hvor den sidder - bare basenheden ikke spiller direkte ind i den.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2003 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm, Vilmann og andre interesserede.

Der findes ikke noget værre end portede højttalere, spørg selv "professor" Duelund! Ja, få da den port VÆK!

Luk porten, brug en kvalitets effektforstærker og en justerbar in-room Q-controller, så bassen kan gå helt ned til de dybeste frekvenser.

Mvh,
Peter fra www.acoustic-reality.com
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 14 September 2003 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Peter-AR: Hvad er en justerbar in-room Q-controller, og hvor får man fat i sådan en?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej

selv om jeg ikker er Peter-AR tillader jeg mig alligevel at svare.
En in-room Q-controller kan blandt andet hedde linkwitz greiner korrektion (blandt andet har audio pro tidligere benyttet et lignende kredsløb i deres ace konstruktioner).

Prøv dette link.

http://www.lcaudio.dk/xover.htm der indeholder et aktiv delefilter med linkwitz greiner.

eller

http://www.pvconsultants.com/audio/eq/linktran.htm

der er for hjemmefuskeren (denne hjemmeside indeholder i øvrigt fantastisk mange gode programmer)

hilsen
brian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes