| Forfatter |
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen,
Jeg er så småt gået igang med at lave lidt tegninger til en gulvhøjtaler, som jeg havde tænkt mig at bygge i min sommerferie.
Indtilvidere har jeg fundet ud af at jeg gerne vil have den høj og
slank, altså omkring 20 cm bred, og 110-130 cm høj. Så får den til
gengæld en forholdsvis stor fod, og godt med sand.
Derudover har jeg overvejet at hælde baflen omkring 5 grader bagud.
Måske endda mindre end 5 grader, da højtalerens højde vil gøre at de 5
grader ser ud af mere end det er.
Mit spørgsmål er så følgende:
Hvad er ulemperne ved skrå bafler, hvis der er nogle?
Jeg har allerede nu CAD-tegninger af den, men så snart jeg går i gang laver jeg en tråd med en masse billeder.
Mvh
Hansson
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nogen...men du skal vælge dine enheder efterfølgende med omhu. Der er forskelle i deres spredning/vinkling af lyden. Nogen skal man nærmest helst være "on axis" på andre lyder bedre 20-30 grader off axis etc. Det er derfor nogen skal vinkles ind og andre ikke skal - dette gælder også hvis du læner dem bagud.
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Ikke nogen...men du skal vælge dine enheder
efterfølgende med omhu. Der er forskelle i deres
spredning/vinkling af lyden. Nogen skal man nærmest helst være "on
axis" på andre lyder bedre 20-30 grader off axis etc. Det er
derfor nogen skal vinkles ind og andre ikke skal -
dette gælder også hvis du
læner dem bagud. |
|
|
Hej Martin_Kbh
Men hvis jeg vinkler dem <5 grader, så vil jeg jo også være <5 grader off axis.
Så hvis jeg vælger højtalere der har bedst lyd on axis eller tæt på, så skulle den vel være hjemme?
vh
Hansson
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Right on! Jeg er ret sikker på at 5 grader ikke betyder noget - de færreste har deres højttalere stående så præcist anayway - de kan alle enheder håndtere. But hey anyway...tag fat nogle af de hardcore DIY-gutter som er herinde..de kan både hjælpe dig med crossover og enheder som passer til dit projekt - de plejer gerne at dele frit ud af deres erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan rent faktisk opnå en bedre højttaler ved at vinkle den 5-7 grader. I teorien skal det punkt på enhederne som lyden genereres i (svingspolen) være lige langt fra dine ører for både diskant og bas.
Basserne er som regel dybere end diskanter, så derfor sidder svingspolen længere bag forbladen end på en diskant. Ved at hælde baflen bagover vil du opnå at disakntens svingspole vil komme længere bagud og nærme sig bassens svingspole.
Ideelt set burde du sætte dig i din lytte position og så putte en kæmpe passser i dit øre. Så kan du tegne en bue derhenne hvor din højttaler skal stå, og du vil få den optimale placering af svingspolerne hvis de ligger på den bue du får tegnet på den måde. Måske ikke så nemt at realisere i virkeligheden . __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sjorslev,
Det med den imaginære passer bliver der nok ikke noget af, men jeg kan
godt følge din tankegang. og den vinkel burde jo være forholdsvis nem
at regne ud, da jeg kende enhedernes placering i højderetningen.
Da diskanten kommer helt op til omkring 120 cm, så behøver baflen nok ikke at bue udaf igen.
mvh
Hansson
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Du kan rent faktisk opnå en bedre højttaler ved at vinkle den 5-7 grader. I teorien skal det punkt på enhederne som lyden genereres i (svingspolen) være lige langt fra dine ører for både diskant og bas.
Basserne er som regel dybere end diskanter, så derfor sidder svingspolen længere bag forbladen end på en diskant. Ved at hælde baflen bagover vil du opnå at disakntens svingspole vil komme længere bagud og nærme sig bassens svingspole.
Ideelt set burde du sætte dig i din lytte position og så putte en kæmpe passser i dit øre. Så kan du tegne en bue derhenne hvor din højttaler skal stå, og du vil få den optimale placering af svingspolerne hvis de ligger på den bue du får tegnet på den måde. Måske ikke så nemt at realisere i virkeligheden .
Intet er nemmere |
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men med en så høj placering af diskanten, så kommer du ret meget off axis på den, og så kan du få problemer, alt efter hvor godt den spreder.
Bjørn: Det er jo nok ike så svært at regne sig frem til, men et stykke snor ville nok være mere handy end en kæmpe passer __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Men med en så høj placering af diskanten, så kommer du ret meget off axis på den, og så kan du få problemer, alt efter hvor godt den spreder.
Bjørn: Det er jo nok ike så svært at regne sig frem til, men et stykke snor ville nok være mere handy end en kæmpe passer
|
|
|
Har du aldrig hørt om skala-modeller. Så længe man kender lytteafstanden er beregningsopgaven lige så let som at klø sig i r****.
Dem uden regnemaskine kan også gøre anvendelse af en tommestok og et bræt i passende længde. Sømmet skal slås i lige bag underkæben, ikke ind i selve øret.
|
| Til top |
|
| |