| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er helt "grøn" hvad angår DIY og påtænker muligvis at bygge mig en sub og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på?
- Lad os sige, at jeg vælger en 10" enhed. Hvor mange liter skal kabinettet så være på og er det afhængigt af hvilken enhed man vælger eller det underordnet bare det er en 10" ?
- Når der skal spartles, hvilken spartelmasse skal man så vælge ?
- Kan man selv nå et godt resultat hvis man er blevet vild med pianolak og hvordan gør man ?
Alle svar er meget velkomne! 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er enhedens egenskaber, som udtrykt i de såkaldte Thiele/Small parametre, der er afgørende for dens opførsel i boksen. Og disse data er kun indirekte afhængige af enhedens diameter. Diameteren alene kan ikke bruges til noget som helst, når boksen skal beregnes.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Det er enhedens egenskaber, som udtrykt i de såkaldte Thiele/Small parametre, der er afgørende for dens opførsel i boksen. Og disse data er kun indirekte afhængige af enhedens diameter. Diameteren alene kan ikke bruges til noget som helst, når boksen skal beregnes. |
|
|
Tak for svar! Jeg må på jagt efter en enhed først og så starte derfra. 
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på Peerless, de er billige, og er rigtig gode.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257 skrev:
|
Kig på Peerless, de er billige, og er rigtig gode. |
|
|
Tak - har du evt. et link til hvor de forhandles?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I hvert fald disse to steder:
http://www.frequence.dk
http://www.danskaudioteknik.dk/
Desværre kan jeg ikke komme ind på DST's, og dermed Peerless', hjemmesider i øjeblikket - efter fusionen med Tympani bliver man smidt om på deres hjemmeside, hvad enten man vil eller ej... 
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peerless enhederne er rigtig gode! Jeg bruger dem selv! Både til sub og alm højtalere!
/Andreas
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
AndreasCB skrev:
Peerless enhederne er rigtig gode! Jeg bruger dem selv! Både til sub og alm højtalere!
/Andreas
|
|
|
Hvilken enhed har du brugt til sub ?
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peerless SLS 12" spiller rigtig rigtig godt når den lige bliver spillet til og justeret..
|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@L.B.
Før du begynder at kigge dig omkring efter en subwooferkonstruktion, så vil jeg anbefale dig at lave en liste over hvad den skal kunne, og hvad den ikke skal. Skal den spille bragende højt, dybt, til musik, til film og hvad med størrelsen - og prisen? Der er jo ofte nogle begrænsninger i den dur også. Også forstærkervalget har stor betydning.
Altså vil jeg anbefale at sætte nogle kriterier op først. Så tror jeg du vil få et resultat, der bedre kan leve op til dine forventninger.
- Så skal vi nok hjælpe det bedste vi kan - Jeg vil da i hvert fald gøre mit bedste
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 05:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, Coolzone - syntes ellers jeg havde tjekket de forskellige links... .
Daniels har ret - jo flere forudsætninger man kan sætte op, jo større er chancen for et tilfredsstillende resultat. Og det gør det osse lettere for os at hjælpe .
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg vil også mene at man bør sætte sig ned roligt, og skrive ned hvad den her nye dims skal kunne, inden man køber noget. Det vil være træls at købe noget man egenlig ikke skulle bruge.
Skal den spille højt, dybt, rent, musikalsk......? Hvormeget plads må den tage i rummet, prisklasse ialt, skal du bygge selve kabinettet selv eller købe ?
Nu findes der også andre D-S-T forhandlere.
www.rce-elektronik.dk
www.speakerscorner.dk
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Mange tak for jeres svar! 
Det er lidt den omvendte verden og derfor de mange spørgsmål. Jeg har fået en B&W 8" bas foræret af en ven der har haft arbejdet i HFK (aldrig brugt) og jeg kan få alt det MDF plade jeg vil i min fars tømrerværksted. Jeg har kabel og har en forstærkerkanal i overskud fra min effektforstærker. Så det eneste jeg skal købe er terminaler samt isoleringsmeteriale og måske en port.
Krav til subben er:
- Skal bruges til film - skal ikke bruges til musik
- Skal hellere spille højt end gå dybt
Jeg havde forestillet mig en kabinet på 70 liter. Det er ikke så nemt at få data på B&W enheden, men er den ikke god når det kommer til stykket havde jeg påtænkt at købe en 10" enhed.
Lyder det helt tosset 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu du skal få den enhed udmålt, før man kan regne på et forslag.
Man kan ikke "bare" regne med at en 8" skal have så og så meget volumen. Der kan være STOR forskel på enheder.
Så vælger du at bruge den 8", skal du have den udmålt. Det kan du få hos Dansk Audio Teknik, og jeg mener vist også Speakers Corner gør det (begge ligger i København).
Ud fra dine nuværende kriterier, tror jeg ikke en 8" er nok til at spille højt. Nu er der selvfølgelig forskellige opfattelser af hvad "højt" er, men jeg vil tro du nærmere skal op i 12" for at få et ordentligt niveau på den.
Du skriver du har en forstærkerkanal til overs, hvor mange Watt er den på? For man skal alligevel have et pænt effektoverskud, hvis man skal trække f.eks. 10" og 12" enheder. Personligt mener jeg helst over 100W - men det afhænger også af enhedens følsomhed, og hvor hvor højt man egentlig vil spille.
Men det afhænger også af det rum den skal spille i. Hvor stort rum skal den spille i?
|
| Til top |
|
| |
casey Lukket konto

Lukket efter eget valg
Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byg 2 kasser UDEN bund - den ene lige præcis så meget større at den anden kan "køres" ind i.
Montér enheden i den ene - i toppen og skub den ene kasse henover den anden - bund mod bund - så kan du trække/skubbe og derved lave kabinettet større eller mindre og prøve dig frem - et er, hvordan en sub måler, men det er jo lyden du skal gå efter.
Så kan du pejle dig frem til den lyd du ønsker og så bygge det færdige kabinet, når du ved hvor mange liter det skal være på.
Den perfekte sub/frekvensgang er ikke ALLES kop the - nogle kan godt li en MEGET stram bas, andre det vildeste bulder - under alle omstændigheder, er det lukkede kammer, det der er nemmest at arbejde med - og også det der kontrollerer enheden bedst
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da komme til at tage rigtigt lang tid, at prøve sig frem. Min mening med at få enheden udmålt, var ikke at man kun skulle lave den ud fra målingerne, men nærmere få en ide om enheden overhovedet egnede sig til formålet.
Uanset om det skal være en basrefleksløsning eller en lukket løsning, så kommer det til at tage RIGTIGT lang tid at lytte sig frem.
No offense, jeg har selv brugt en lignenden metode til at finde frem til mine referencehøjttalere, men jeg har brugt ca. 5 år, før jeg havde de færdige udgaver stående i stuen... (Og jo, de lyder rigtigt godt  )
|
| Til top |
|
| |
casey Lukket konto

Lukket efter eget valg
Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja sikkert nok - men en udmålt enhed i den "optimale" kasse, kan lyde noget så forfærdeligt i et almindeligt rum.
Skruer man subben sammen til at spille i det rum den nu skal spille i - så blir resultatet mange gange meget meget bedre.
Jeg har selv gjort det mange gange (ellers anbefalede jeg det ikk) og det behøver ikk ta 5 år - mindre KAN gøre det. 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er såmænd rigtigt nok alt sammen, men det er ikke noget jeg ville anbefale en helt ny DIY mand at gøre.
Jeg vil anbefale en enhed, der er udmålt, og lave et kabinet ud fra specifikationerne. Herefter kan man så gå igang med lyttetestene i det rum den skal spille.
Den anden metode kræver noget mere erfaring og tid, efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar venner - det ender da med, at det bedre kan betale sig at købe en ny enhed og så arbejde derfra...
|
| Til top |
|
| |