Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 00:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hvilke enheder i subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil bygge min egen subwoofer. Jeg har fundet frem til at jeg vil have følgende:

• lukket kabinet
  • god til musik (Rock, pop og techno)
  • lavet i MDF
  • 2 enheder

Jeg har en forstærker på ca 400-450W

Jeg har kig på følgende enheder:

2x10" fra Cervin Vega: http://www.thansen.dk/product.asp?c=461571631&n=12273936 18&pn=1227400086

eller

2x10" enhed fra Peerless: http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/peerless/sls10.htm

spørgsmål:

1. Hvilken af disse er at anbefale? (eller måske en helt tredie enhed)
  2. Vil mine ca 400W være til strækkeligt for sådan 2 enheder?
  3. Hvor stort vil et lukket kabinet blive?

Tak

Til top Vis eigner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eigner

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

Først, hvilke forstærker er det? Der er meget stor forskel på watt opgivelser idag på forstærkere.

De CV enheder er til bil, og lavimpedance. Kobler du sån to i parallel vil du ende op med en meget lav impedans, som du lige skal sikre at din forstærker kan klare.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hvad hvis jeg bare sætter dem i serie?

Forstærkeren er fin. Den leverer varen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

CV-enhederne er med dobbelt svingspole. Man sætter blot enheden i serie med 'sig selv' - og så kan man parallelkoble to enheder. Man ender så med nøjagtigt samme impedans som én svingspole har. Optium lukket boks på CV-enhederne er på lidt over 60 liter for to enheder.

Peerless'erne kræver en betydeligt større boks - men er så nok til gengæld betydeligt mere effektive. Følsomhederne på CV-enhederne må være målt i en (lille) bil... Eller osse formår firmaet at ophæve fysikkens love!  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Igen... kan du ikke fortælle lidt mere om hvilken forstærker det er??? Mange folk tror vitterligt at deres plastic Technics-forstærker er noget helt specielt... og nej... det er den ikke.

Fortæl lidt mere... der er ingen grund til at holde det hemmeligt... det gør det jo noget sværere at vejlede!

Jeg ville også holde mig fra CV. De har aldrig været kendt for godt lyd. Ved godt, at mange forbinder"kraftig" bas med god lyd. Det er en misforståelse! I mine øjne skal bassen bare være der. Man skal ikke lægge mærke til den. Den skal være anonym, og aldrig dominerende, men stadig ikke mangle.

Hold dig til den Peerless, hvis det skal være en af de 2. Måske kunne du overveje en Scan Speak, hvis det skal være ekstra godt.

Og glem for alt i verden alt om dB og watt. Kvalitet frem for kvantitet!!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Okay. Som det ses er mit budget på enheder ét sted mellem 1200-2000kr. Ville det så være smartere at vælge bare en enkelt dyrere enhed eller hvordan?

Hurtig, nu hører jeg en del rock, techno og en smule pop, så jeg vil gerne have mulighed for en kraftig bas. Den skal naturligvis ikke bare være mudret omgang buller og brag fra første sekund, men præcis og kraftig.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Oki... men kan du ikke fortælle lidt mere om forstærkeren. Den har nogen betydning for hvilke enheder du bør vælge!!!

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad forstærkeren heder. Men det er ikke zapp eller Ice moduler der er i.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig... Men du påstår den yder mellem 400 og 450 watt, og du postulerer også at "den er fin" og at "den leverer varen". Nu fortæller du så at du ikke aner hvad det er for en forstærker... hhmmm... lyder mærkeligt! Er det hjemmebyg eller hvad?? Ellers er det vel ret let at se hvilket fabrikat der er tale om. Kan du ikke tage et billede??? Hvad vejer dyret???

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke forstærkeren hjemme og jeg har kun fået at vide, at den har, lad os sige, 400W (jeg kan ikke huske om det er 400 eller 450). Det er IKKE en auto forstærker, og jeg har fået at vide at den skulle levere de 400W. Jeg skal nok skrive mere om den, så snart jeg ved mere  

Så spørgsmålet er: 

• er 400W nok?
  • ville jeg være bedre stillet med 1 enhed i 1500krs klassen end 2 peerless i 700krs klassen?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

Personlig tror jeg 2 x 10" eller 2 x 12" SLS vil gøre det meget fint. MEN, hvilke filter vil du bruge? Er det indbygget filter i forstærkeren?

Jeg vil klart anbefale en indbygningsforstærker med aktivt filter i istedet. Passive filter til subs dur bare ikke. Og man får over 100W for lidt over en tusse idag, med digital teknologi.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

forstærkeren er en ala hypex (fra www.frequence.dk ) altså en klasse D

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 05:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener sagtens de CV'er ville kunne levere en fin bas i en lukket boks. Det samme gælder for så vidt Peerless enhederne - men de kræver altså en meget større boks, og vil stadig ikke gå så dybt som CV'erne. At det er Cerwin, og at de sælges som auto-enheder, bør ikke på forhånd udelukke dem. Det er jo først og fremmest deres data, der vil afgøre deres opførsel i en given boks.

En ekstra fordel ved lukkede bokse er for øvrigt, at de har en betydeligt mere omgængelig opførsel mht. impedansen, noget der gør arbejdet lettere for forstærkeren.

Anvendelsen af to 10" sikrer i hvert fald et passende volumen lydtryk. Så kan der osse skrues lidt op for bassen v. film, hvis man ønsker lidt understregning af effekterne.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

eigner skrev:

forstærkeren er en ala hypex (fra www.frequence.dk ) altså en klasse D

Undskyld... men det er for useriøst! Du aner ikke hvad det for en forstærker, men pludselig nævner du, at dne er ala hypex... altså en klasse-D.

Mig bekendt er der ikke ret mange firmaer der producerer klasse-D forstærkere ala hypex, og som er til at få fingre i som privatmand.

Du har selv sagt det ikke er ICEPower eller ZAPPulse. Hvis det heller ikke er Hypex, så ser jeg MEGET få tilbage. Måske noget fra danske CAD Audio eller Tripath. Men jeg kan på ingen måde forestille mig, at du har købt noget sådant uden at vide hvad det er.

Derfor er jeg meget mistroisk! Er dette bare en "for sjov"-tråd?? I så fald tror jeg ikke folk gider svare på den!

Hvis ikke, så kom dog frem fra busken!!! Hvis det vitterligt er en klasse-D forstærker, er situationen måske den, at den sagtens kan drive to 4ohms enheder paralelt. Er der derimod tale om en underdimensioneret Technics-forstærker, er situationen temmelig meget en anden!

Derfor: Hvis du vil have noget seriøs rådgivning, så fortæl dog hvad det er for noget!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Med det prisneveau der nævnes, så ville jeg holde mig til de CV enheder i et lukket kabinet.

Med hensyn til forstærkeren, er @Hurtig inde på noget af det rigtigt - Han er dog lidt "hurtig" til at blive sur (no offense @Hurtig).

Men at lave en subwoofer der spiller godt, er det nødvendigt, at kende alle led i kæden. Ikke mindst, når vi skal finde en delefilterløsning.

Så prøv at få navnet på den forstærker, så bliver det meget nemmere at løse gåden om subwooferen.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

nu ingen grund til at blive sur så "hurtig"... Jeg skrev jo, jeg ville finde ud af hvad det modul hedder. Det er denne:

http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index.htm?/hifi/det300. htm

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Den ser fin ud i forhold til basboost. Har irriteret mig over at f.eks. Hypex ikke tilbyder mulighed for +3/+6dB basboost ved lavere end 50Hz på deres to mindre klasse D forstærkere.

Men dens effekt er opgivet til 300W (sinus) i 4 Ohm. Jeg bliver altid betænkelig når effekten ikke opgives i RMS. Men den er jo et stykke fra de 400-450 Watt du havde fået at vide den ydede.

Nevermind, den er sikkert fin til opgaven, blot du holder enhedernes impedans over 4 Ohm.

Den kan du sikkert sagtens sætte sammen med de to Cerwin Vega. Ikke nogle alarmklokker der går igang hos mig.

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

ja, du har ret. Det har nok været mig der har ønsketænkt. ikke desto mindre er det specifikationerne på den. De CV enheder er jo opgivet til 4Ohm, hvordan kan jeg så "holde enhedernes impedans over 4 Ohm"?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Det kommer til at passe fint. Du sætter svingspolerne på hver enhed i serie. Svingspolerne er såvidt jeg kan forstå på 4 Ohm hver. Så er hver enhed samlet en 8 Ohms enhed. Så sætter du de to enheder parallelt, og får derved 4 Ohm samlet for dem begge.

Så udnytter du forstærkerens fulde effekt.

Sætter du dem begge i et lukket kabinet på mindst 60 liter, som @mollecon også har skrevet, så har du en god subwoofer.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Har du 400 kroner ekstra, så kan du bruge to 12" istedet med samme kobling. Her skal det lukkede kabinet være mindst 64 liter - altså ikke ret meget mere.

Det ville jeg have gjort, for der er noget mere POWER i to 12" end i de to 10", og især når kabinettet ikke bliver ret meget større.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes