Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Elektronisk- Vs. Alm. delefilter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hvis man i et DIY-højttaler projekt vælger at bruge et elektronisk delefilter, er der så noget man skal være opmærksom på og er det overhovedet ideelt?

Umiddelbart finder jeg, at det må være lettere at finde de rigtige delefrekvenser på den måde, end ved et passivt. Er jeg helt galt på den? Synes ikke jeg har set andre der benytter sig af denne fremgangsmåde.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hovedargumentet mod elektronisk deling er nok behovet for ekstra forstærker(e). Ellers har du nok ret, da man kan ignorere i hvertfald visse af de problemer som passiv deling giver - især dem som er forårsaget af enhedernes opførsel impedansmæssigt, og mht følsomhed.

Men selve delefrekvensen er jo i praksis kun en del af filterets opgave. Hele 'balladen' vedrørende frekvensliniaritet, fase osv., skal jo stadig løses.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at eneste ankepunkt ved elektronisk delefilter er behovet for tonegenerator og oscilloscop for måling af delefrekvenser, med mindre filteret har kalibrerede knapper eller lign. for valg af delefrekvenser og stejlhed, og så selvfølgelig omkostningerne til de extra forstærkere. 24 dB/oktav er ikke noget man bare lige laver med alm. filterkomponenter uden det løber op i formuer.

Pøj.pøj

Mvh/Mik112 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Elektronisk filter er desværre ikke løsningen på alt, det bruges meget (altid) i PA-sammenhæng, både fordi det er nemmere og der er mindre tab - men som MOLLECON siger, så er det KUN delefrekvensen der bliver lagt. Frekvensgangen er ikke vigtig i PA-sammenhæng.

Har du f.eks valgt en delefrekvens ved 100 hz og en ved 3000 og din mellemtone peak´er ved 1000 hz, jae så vil den peak´e uanset hvad.

Kabinettets bredde osv skal der også tages højde for (baffledrop/hæv), det gør et elektronisk filter heller ikk og ikk at forglemme: impedanskorrection.

Jeg er lige ved at tro at et 6 DB filter er nemmere at arbejde med og også nemmere at få til at lyde godt (i forhold til REN elektronisk) - 12 DB passive filtre kan også lyde særdeles godt, men har så også nogle problemer.

Der er faktisk temmeligt meget der skal tages højde for, men HAR du et elektronisk filter, kan du jo "prøve" dig frem og måske på den måde finde ud af at en f.eks 8" ikk lyder særligt godt v f.eks 4000 hz - på DEN måde er det en god ide, men som færdig løsning ser jeg det som en dårlig ide - med mindre det kun går ud på at spille højt.

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Ja, eller elektronisk filter og 24 bånds equalizer og?

Et elektronisk filter er alt andet lettere at sætte op og eksperimentere med for en IKKE filter designer. Man kan jo efter målet er nået få bygget et passivt filter hvis gysserne er hjemme på bogen.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

MIK112

Hvilke mål ? Delefrekvenserne ? Jae, problemet er bare hvordan man så lige rammer dem i en ht der ikke er impedanskorrigeret.

Men jo man kan så bygge et 24DB filter - som det elektroniske nok er - og HÅBE på at det rammer nogenlunde. Og peak´er mellemtonen stadig, så skal den nok det

Jeg har snart skruet en milliard ht´er og man skal den ederfløjteme ha nogle gode OG DYRE enheder, før det blir godt med KUN elektronisk filter.

Men men men - bevares, der er nogle der ikke er så krævende og ikk forlanger SÅ meget af en HT og så er det jo op til en selv om det med kun elektronisk filter er godt nok, men nu spurgte han jo om, hvad man evt. skulle være opmærksom på

Iøvrigt er der færdigkøbte HT med passivt filter (som i de fleste) som man kan få elektronisk filter til og fabrikanten råder til at man BÅDE kører med det passive OG det elektroniske - netop fordi det passive filter retter op på det som et elektronisk aldrig ville kunne gøre. (B&W Matrix 800)

Men jo jo jo, MIK112 - som du skriver, eller næsten var ved: bare 3 effektforstærkere + elektronisk filter + en roomkorrection, så er den der nok (det er også billigt og hvad er der så af DIY?) - og er den ikk, kan man jo starte forfra med at prøve det nemmeste (når det kommer til stykket) = et 6 db filter, passivt.

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Mange tak til jer alle 3.

Jeg sidder med planer om et DIY 3-vejs højttaler projekt, og da jeg er fuldstændig novice udi højttaler bygningens verden, sad jeg og tænkte på om der var nogle genveje til delefilterkonstruktion. Af hvad jeg kan læse af ovenstående er dette ikke tilfældet, men mange tak for at korrigere en forvirret ung mand 

Er der nogen der har nogle henvisninger/links, hvor jeg kan lære om delefiltre fra grunden af?

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også lave en trevejs kasse, hvor du bruger passivt delefilter til mellemtone/mellembas og diskant, altså som et normalt tovejs.

Og så drive bassen med et elektronisk delefilter, det giver klart bedre kontrol over de dybe oktaver, da der ofte er meget modstand i så stor en spole som der skal til en trevejs basfilter.

Sådan kører jeg, det er klart bedre! samtidig med at du slipper for at dæmpe melletonen med en modstand, du har så også muligheden for at tilpasse basnivoet til rummet på en nemmere måde.

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

YES !!!!! Samme her

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

3-vejs? Som begynder? Uhh, lyder bøvlet. Medmindre du vil gøre som RP & Only anbefaler, og bruge el-filter til den nedre delefrekvens. Så behøver du 'kun' at tænke på passiv deling v. den øvre.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2005 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Kunne være jeg skulle overveje den forslåede løsning så, men en ting er sikkert. 3-vejs or nothing Såfremt jeg alligevel ville prøve mig med en passiv konstruktion, er der så et godt sted at lære om delefilterteori - evt. links? I må ha' lært det et sted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes