| Forfatter |
|
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 11 September 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg roder med at lave en fjernbetjent volume kontrol/attenuator. Hvilken løsning vil i anbefale som den bedste lydmæssig. Jeg har tænkt på transistore eller relæ´er til at switche et modstandsnetværk. Jeg har ikke fundet en IC jeg tror på kunne være velegnet endnu, måske CS3310..... har i erfaringer?
Er der nogle der har erfaring med holdbarheden af en relæ attenuator? og kan man høre det som spring i volume eller syder de godt nok?
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
-CK- Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 12 September 2003 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2003 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CK.
Jeg har tænkt på motorstyret potmeter, men overvejer anden løsning på grund af pris, specielt hvis det skal være fire dobbelt til ballanceret regulering af volumen, samtidig bliver slidt hvilket en transistor baseret løsning ikke rigtig bliver.
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du tænker IC og kan programmere en PIC eller AVR-microcontroller, så kig på PGA2310 (benkompatibel med CS3310 men bedre data).
/U.
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippe. Jeg overvejer også at lave den som relæ attenuator.
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 25 September 2003 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Jeg overvejer også at lave den som relæ attenuator.
|
|
|
I så fald bør du sørge for, at der er NUL DC offset før attenuatoren, da dette vil medføre hørbare klik i højttalerne, når der skiftes. Alternativt kan udgangen mutes under skift (tænk igen på evt. DC-bløp på udgangssignalet).
Ydermere så gør dig den tjeneste at udregne modstandsværdierne således, at du får mere ensartede skift, end tilfældet er med f.eks. LC audios relæattenuator.
Relæer er såmænd ganske sjove, har bygget en forforstærker med sådan en attenuator, men ærligt talt kan jeg ikke se nogen som helst fordel i forhold til en alm. attenuator eller i særdeleshed i forhold til f.eks. en PGA231x. Sidstnævnte er god, ingen klik og bløp, ens sporing mellm kanalerne, minimum ligeså lav støj og forvrængning, som du kan få med relæattenuator og allervigtigst: En latterlig lav pris.
Hvis du falder for PGA231x, så overvej evt. PGA2311 i stedet for PGA2310, da denne har lavere egenstøj, men til gengæld skal du være sikker på, at du har nok i dens begrænsede output spænding.
Jeg har lavet målinger på PGAerne med og uden udgangsbuffer (OPA627 og OPA134 både inveterende og ikke). Der er ingen målbar ændring i forvrængningsspektret ved anvendelse af buffer, kun lidt mere støj. Målingerne blev lavet både med 100k og 600 ohm belastning. __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tipsene Søren, grunden til at jeg overvejede relæ løsningen var for at undgå flere halvledere i signal vejen, relæerne burde jo ikke forvrænge. Der er jo så andre ulemper.
Dine resultater lyder jo til at være fine med PGA231x serien så den vil jeg også kigge på.
Hvordan skal jeg forstå resultatet med PGA 231x uden udgangsbuffer, kan buffen undgåes?
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Dine resultater lyder jo til at være fine med PGA231x serien så den vil jeg også kigge på.
Hvordan skal jeg forstå resultatet med PGA 231x uden udgangsbuffer, kan buffen undgåes?
|
|
|
Som du sikkert ved, er PGA231x pin- og programkompatibel med CS2310, men med en anelse bedre data.
Der er indbygget udgangsbuffer i PGA231x, skulle være af typen OPAx134, som er en ikke spor ringe opamp. Ifølge databladet skulle denne kunne drive impedanser ned til 600Ohm uden ekstra buffer, men det skulle prøves af. De buffere, jeg afprøvede var med hhv. +1 og -1 gange forstærkning. Det lader ikke til, at det kan betale sig (der skal ihvertfald en væsentlig argumentation til først) andet end at lade volumenkredsen drive udgangen direkte. Så alt ialt ender man ud med en enkelt chip i audiodelen for en hel forforstærker. Husk blot at lave et par lavpasfiltre på indgangen samt evt. på udgangen. Der er ikke rigtig nogen grund til at lege med signaler ret meget over de 20kHz, uanset hvad SACD (Ydr...) og DVD-A tilhængere siger. __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afskæring på filterne burde vel nok ligge noget højere en de 20Khz for ikke at give fasedrej i det hørbare område.
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Afskæring på filterne burde vel nok ligge noget højere en de 20Khz for ikke at give fasedrej i det hørbare område.
|
|
|
Bestemt, men der er ingen grund til linealret frekvensgang til adskillige hundrede kHz, som det lader til at være trenden i meget såkaldt highend udstyr. Giver bare problemer i praksis i form af sensitivitet for indstrålet støj samt klik fra omskiftere, som medfører stort set lodrette signalflanker. __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
|
| Til top |
|
| |