Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Coaxial kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Ja, det burde jo være ligetil.. købe et antennekabel (75 ohm) og smække nogle phono-stik på enderne... ?

MEN.. hvor køber man phono-stik til en overkommelig pris?

Jeg skal jo ha' fat i nogle lignende det nederste på denne side:
http://av-connection.com/?GroupID=76&ClassID=183
-men 30,- pr. stik er lidt i overkanten, synes jeg -eller koster guldbelagte kabler bare det..? Er der nogen der kender til andre steder hvor man kan købe sådan noget (altså et phono han stik til 6mm kabel)? Bor i Vejle, hvis der er nogen der kender en butik i nærheden..

- og vil jeg kunne lave samme trick ved et subwoofer-kabel? Altså ud af et antennekabel med phono-stik..?

/Christian

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Leder selv efter stik til coaxkabel, men jeg tror ikke det kan gøre billigere, hvis det skal være 75 OHMs og det skal det helst til coax....man kan dog godt bruge almindelige stik, de kan jo fåes fra 12 kr. forgyldte, hos bl.a. brinck, qtel.dk mm. men 30 kr. er ikke dyrt!!!

Ang. at bruge antennekabel, så kan det være problematisk at findet noget der kun er 6 mm, det er derfor av-connection, har et særligt kabel til 15 kr. meteren der er 6 mm.

man kan sagtens bruge antennekabel til subkabel, hvordan lyden bliver ved jeg dog ikke. (men sikkert fin til prisen og sikkert også bedre end standard phono......  )

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

JA, du kan sagtens bruge antennekabel til subben, men det betyder at du ikke får det ud af den den kan, og som du har betalt for.

Du skal finde noget kabel der er beregnet til at blive brugt til analoge signaler eller købe et færdigt som opfylder det samme krav.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Som analogt kabel til sub er der ingen hindring i at bruge et ant-kabel, den store forskel i "almindeligt" og ant kablet er impedansen som er 75 ohm ved ant-kablet og ca et par hundrede ohm ved det "almindelige" phonokabel - men det har intet at sige i basområdet som jeg går udfra er under 2-300 hz i dit tilfælde - stikkene er heller ikke det vigtigste, vælg dog nogle der sidder godt.
Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har brugt 75ohms kabel mellem pre og power, synes det lyder fint. Hvad er problemet i højere frekvenser mht. dæmpningen?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:

Leder selv efter stik til coaxkabel, men jeg tror ikke det kan gøre billigere, hvis det skal være 75 OHMs og det skal det helst til coax....man kan dog godt bruge almindelige stik, de kan jo fåes fra 12 kr. forgyldte, hos bl.a. brinck, qtel.dk mm. men 30 kr. er ikke dyrt!!!

Ang. at bruge antennekabel, så kan det være problematisk at findet noget der kun er 6 mm, det er derfor av-connection, har et særligt kabel til 15 kr. meteren der er 6 mm.

man kan sagtens bruge antennekabel til subkabel, hvordan lyden bliver ved jeg dog ikke. (men sikkert fin til prisen og sikkert også bedre end standard phono......  )

Okay... men hvis jeg skal købe et specielt kabel til 15,- meteren ryger idéen lidt i at lave det selv, da der så er omkr. 15,- forskel på at købe et samlet hos AV-connection..

Men kan jeg så bare købe et alm. signalkabel (eks. Clicktronic), rive det fra hinanden og bruge det til subben..? Jeg har nogle udemærkede signal-kabler jeg har brugt til mit anlæg, de er dog desværre ikke lange nok (kun 1,5m) til at kunne få sat subben til, så jeg bliver nødt til at købe noget nyt

/Christian

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Som et alternativ til DIY kan jeg fortællle at jeg har bestilt et 10m Profigold sub-kabel for omkring 200kr. fra England. Det er det kabel der koster 450kr i hifiklubben.

Jeg har også bestilt et 10m Profigold digital-kabel til samme pris.

Begge dele er vist dobbelt skærmet og i fornuftig kvalitet. Jeg tror ikke at der er den store idé i at lave noget selv medmindre man har nogen helt specielle krav. Rent kabel uden stik, ville jo være dyrere end disse købe-kabler, som tilsyneladende er i fornuftig kvalitet.

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:
Som et alternativ til DIY kan jeg fortællle at jeg har bestilt et 10m Profigold sub-kabel for omkring 200kr. fra England. Det er det kabel der koster 450kr i hifiklubben.

Link?

/Christian

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

ChriZ skrev:
mr.Thomsen skrev:

Okay... men hvis jeg skal købe et specielt kabel til 15,- meteren ryger idéen lidt i at lave det selv, da der så er omkr. 15,- forskel på at købe et samlet hos AV-connection..

Men kan jeg så bare købe et alm. signalkabel (eks. Clicktronic), rive det fra hinanden og bruge det til subben..? Jeg har nogle udemærkede signal-kabler jeg har brugt til mit anlæg, de er dog desværre ikke lange nok (kun 1,5m) til at kunne få sat subben til, så jeg bliver nødt til at købe noget nyt

ja til subben er der ikke andre krav til kablet end der er til alm signalkabler, det er kun til digital og billedbrug at kablet skal være 75 OHM

/Christian

Hvis det er fordi det skal være billigt så har qtel.dk også et 75 OHms kabel til under 5 kr. meteren, det er kun 6,2 mm, så det må være muligt at få det ind i et 6 mm stik... kablet er på deres hjemmeside under kabler - højfrekvenskabel 

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
hvis det er fordi det skal være billigt så har qtel.dk også et 75 OHms kabel til under 5 kr. meteren, det er kun 6,2 mm, så det må være muligt at få det ind i et 6 mm stik... kablet er på deres hjemmeside under kabler - højfrekvenskabel 

Det er ikke bare kriteriet at det skal være billigt - men det skal være så godt jeg nu kan få til prisen .. har forestillet mig at bruge omkr. 100,- på coax-kablet, og hvis jeg kunne få samme kvalitet i at lave det selv til den halve pris, var det da værd at tage med.. 

/Christian

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

ChriZ skrev:

mr.Thomsen skrev:
hvis det er fordi det skal være billigt så har qtel.dk også et 75 OHms kabel til under 5 kr. meteren, det er kun 6,2 mm, så det må være muligt at få det ind i et 6 mm stik... kablet er på deres hjemmeside under kabler - højfrekvenskabel 

Det er ikke bare kriteriet at det skal være billigt - men det skal være så godt jeg nu kan få til prisen .. har forestillet mig at bruge omkr. 100,- på coax-kablet, og hvis jeg kunne få samme kvalitet i at lave det selv til den halve pris, var det da værd at tage med.. 

/Christian

ok, qtels kabel er heller ikke dårligere end av-connections, bare biligere og ca. 0,2 mm tykkere. jeg regner med selv at bestille det en af dagene med av-connections stik til.....

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
ok, qtels kabel er heller ikke dårligere end av-connections, bare biligere og ca. 0,2 mm tykkere. jeg regner med selv at bestille det en af dagene med av-connections stik til.....

ok, hvad er qtel's fragtpris for et kabel og nogle stik? Det kan vel næppe betale sig at bestille fra 2 forskellige steder, pga. fragten...

/Christian

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

ChriZ skrev:
JBL Ti-5000 skrev:

Link?

/Christian

Er det denne forhandler: www.tvcables.co.uk ? De har ihvertfald Profigold sub-kablet til lige under 200,-

/Christian

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ja, bla. der. Porto er ret billig men de vil dog ikke sende pakker over 2kg til europa. Derfor bestiltet jeg hos www.futureshop.co.uk som faktisk var lidt billigere med produkterne med til gengæld dyrere med porto.

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:
Ja, bla. der. Porto er ret billig men de vil dog ikke sende pakker over 2kg til europa. Derfor bestiltet jeg hos www.futureshop.co.uk som faktisk var lidt billigere med produkterne med til gengæld dyrere med porto.

De sender da kun til England, iflg. deres FAQ:

Citér:
Do you deliver to addresses outside the UK?

Orders placed on this website can only be delivered to mainland UK and Northern Ireland addresses. We regret that we cannot deliver to outside mainland UK.

?

/Christian

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

ChriZ skrev:

mr.Thomsen skrev:

ok, hvad er qtel's fragtpris for et kabel og nogle stik? Det kan vel næppe betale sig at bestille fra 2 forskellige steder, pga. fragten...

/Christian

du betaler vist kun postdanmark priser!! jeg har handlet der et par gange og ole er yderst venlig!

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet ret hooked på at købe samlet fra www.futureshop.co.uk , så kan jeg få 10m sub og 1m coax for ca. 250 inkl. porto(!) .. men hvordan skal det forståes at de skriver at de ikke sender udenfor England, men jeg selv kan vælge Danmark som lang og nå helt frem til visa-betalings-siden..??

/Christian

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

ChriZ skrev:

Jeg er blevet ret hooked på at købe samlet fra www.futureshop.co.uk , så kan jeg få 10m sub og 1m coax for ca. 250 inkl. porto(!) .. men hvordan skal det forståes at de skriver at de ikke sender udenfor England, men jeg selv kan vælge Danmark som lang og nå helt frem til visa-betalings-siden..??

/Christian

Ja jeg havde også bare valgt at de skulle sende det til DK. Havde ikke set at de kun sendte til england. De ringede mig så op og sagde at de normalt ikke sendte til europa, og at portoen ville blive dyrere... han fandt ud af hvor meget det blev, og ringede tilbage samme dag. Jeg gav over 150kr i porto, men havde så også købt 4 kabler hvoraf 2 var på 10m.

Jeg tror at tvcables.co.uk er billigere hvis du kan holde dig under 2 kg. Men ellers så send en email med din bestilling til futureshop. Så er jeg sikker på at de kan give dig en pris. De har svaret hurtigt tilbage de gange jeg har skrevet i hvert fald.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hey!

Sjovt, jeg overvejede at spørge om det samme... DIY signal-kabler

Jeg skal have lavet nogle sæt gode kabler, men gider ikke købe mig fattig i diverse færdige vidunder-kabler produceret v. fuldmåne.

av-connection har nogle forsølvede, snoede kabler uden skærm til ca. 25 og 60 kr/m (deres side er nede pt ). De har vist fået fin ros. Jeg har endnu ikke prøvet dem, overvejede at bestille, men opdagede så at Aage Nielsens Eft. i Kbh har nogle forsølvede hifi coax-kabler til 55 kr/m:
http://www.aanielsen.dk/kabskarm.htm

Hvis ikke ANsE har nogle gode stik, har Brinck om ikke andet nogle udmærkede fuld-metal "guld"stik til vistnok 16 kr/stk. De sidder fornuftig og virker på trods af prisen IMO ikke billige i det.

Jeg skal bruge dem i forbindelse med en passiv forforstærker og nogle rør-effekter (Bofa V15), så jeg hælder mest til coax-kablerne - i hvert fald mellem passiv for og effekt. Mellem kilde og passiv for er jeg lidt mere i tvivl.

Hvad siger i til disse to forslag? Gerne generelt og i forbindelse med mit påtænkt brug
Ved godt spørgeren spørger mere generelt, men jeg kunne da godt forstille mig at det også afhænger lidt af det påtænkte brug

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes