| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 03:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber andre kender svarene, for jeg har opgivet at få svar på mine spørgsmål fra LC Audio selv
Hvordan skal man betragte delefrekvenserne for bas og diskant sektionen? Det jeg tænker på, er om man skal se det på samme måde, som et passivt filter, og skal trække frekvenserne lidt fra hinanden, eller hvordan?
Jeg har nemlig lavet et filter der deler ved 75Hz med 18dB/oktav, og har angivet 75Hz både ved bas og diskant. Men det lyder som om højpasfilteret nærmere deler ved 1000-1500Hz. Lavpasfilteret passer meget godt med de 75Hz. Værdierne for komponenterne er kontrolleret flere gange, og passer med de værdier beregningsprogrammet på LC Audios hjemmeside, finder frem til. Alle komponenterne har jeg fået fra LC Audio.
Højpasdelen sendes videre til et passivt 2-vejs delefilter, men det burde da ikke have indflydelse på den aktive deling. Systemet består af en 2-vejs topdel, og en subwoofer.
Er der nogen der har erfaringer og tips (helst gode  ) med det aktive filter fra LC Audio.
|
| Til top |
|
| |
nafollec Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være din effektforstærkers indgangsimpedans der belaster
højpasdelen i LC filtret. Der sidder nemlig en 100 nf kondensator i
udgangen af filtret der fjerner DC, da filtret er opbygget som single
ended klasse a trin. Denne 100 nf kondensator giver et -3 db punkt på
ca 34 hz for filtret ubelastet. Nu kender jeg ikke din
effektforstærkers impedans men hvis den er på 10 kohm gir det -3 db ved
ca 200 hz. Det kan være
det. Så må du sætte en større kondensator i. Ellers ville jeg mistænke
det passive filter, prøv evt at sætte bassen direkte på
effektforstærkeren.
VH
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indgangsimpedansen var også i mine overvejelser, men jeg har ingen dokumentation på dette, og kan som sagt ikke få fat i LC Audio. Men hvor stor tror du kondensatorern skal være? Men det lyder som om det er langt mere end -3dB, der er tale om. Et skud ville være 12dB til 18dB, der mangler op mod 1000-1500Hz.
Jeg har et par forskellige effekttrin, som jeg kan prøve med, blandt andet en Zappulse, så kan jeg høre om det giver en forskel. Men jeg ville jo helst kunne bruge mine Cyrus' til dette.
Det passive filter lyder fint nok, når det er slået direkte til effektforstærkeren. Reelt er det en almindelig 2-vejs højttaler, jeg vil skære ved 75Hz ned til subwooferen.
Hvad mener du med "at sætte bassen direkte på effektforstærkeren"?
De effekttrin jeg bruger er Cyrus Power og Cyrus XPA, og XPA'en er sat til LOW og Power til HIGH. Jeg har prøvet at bruge bassen seperat, og de 2-vejs tilsluttet direkte til effekten, og så lyder alt fint - dog spiller 2-vejs'ene hele vejen ned, og det giver lidt rigeligt med øvre bas. Er 2-vejs'ene tilsluttet alene til det aktive filter på HIGH, lyder de alt for lyse - og også som om det er langt mindre end 3-6dB lydniveauet er sænket.
|
| Til top |
|
| |
nafollec Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv med f. eks. 4,7uf.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK
|
| Til top |
|
| |
CarstenScan Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniels
Har du fået et resultat med det aktive delefilter? Jeg er interesseret, da jeg har lidt de samme som du: En ZapPulse til at trække basdelen (to Scanspeak 18W/8531 i parallel) og en anden (ikke bestemt endnu) forstærker til mellemtone (12M/4631) og diskant (2905/9700). Men det skal jo helst fungere godt, og erfaringer med LC Audio's aktive delefilter vil derfor være velkomne.
MVH
Carsten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke forsøgt mig at skifte de kondensatorer ud endnu, da jeg lige skal have samlet lidt flere komponenter, før jeg laver en bestilling.
Men til basdelen fungere filteret super. Og gainer delen er nem at ændre, da den kun kræver udskfitning af fire modstande.
Der kan dog nemt opstå støj, men det kan man undgå ved at holde ind- og udgangskablerne lidt fra hinanden.
Selv kortets funktion er tip-top kvalitet, men det er delefrekvensen jeg har problemer med, og kun den op mod diskant/mellemtone. Men det kan jo vise sig at være et forstærkerproblem, der kan løses med den kondensator.
Jeg har lavet en del tests af frekvensområdet, og det lader tll, at det subsoniske højpasfilter er et 12dB filter, der træder ind fra gainer-frekvensen. Det lyder det ihvertfald som om.
Jeg har ingen fingre at sætte på lydkvaliteten. Når det kommer til stykket, skyldes mine problemer nok nærmere den ret elendige dokumentation der er til filteret (læs: noget nær ingen).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
CarstenScan Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at problemerne burde være til at klare og jeg tør vist godt kaste mig over filteret.
Du må meget gerne lægge mere information på denne tråd, når du kommer videre med dit projekt.
MVH
Carsten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, problemerne er kun et spørgsmål om at bruge de rigtige komponenter i det aktive filter.
Jeg har to aktive filtre fra LC Audio, og havde tænkt mig at lave en aktiv 3-vejs løsning af dem. Skal dog lige have løst det med delefrekvenserne.
- Jeg opdaterer løbende, som jeg kommer videre. Ellers laver jeg et nyt indlæg under DIY sektionen. Alt skal nok blive dokumenteret.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |