Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Linesource højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Det er sjældent at jeg ser nogen kaste sig over linesource højttalere, men hvad skal der til for at lave en linesource højttaler?

Hvilke krav er der til sammenspillet mellem bånd og bas/mellemtoner?

Jeg tænker lidt på f.eks. at tage to-tre 6" bånd i forlængelse af hinanden, og montere bas/mellemtonerne ved siden af - lidt ligesom Dali Megaline.

Men hvad med lydspredningen?

Alle gode tips, idder, links etc. er velkommen. Emnet finder jeg rigtigt interessant - specielt fordi jeg leder efter et nyt DIY projekt, til at afløse mine nuværende DIY højttalere.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

her er lige til lidt minutters læsning

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Takker, men den har jeg læst.

Nu ville jeg prøve at høre om andres erfaringer i praksis.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

her er lige til lidt minutters læsning

Glimrende artikel om emnet. Tak for linket!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Takker for yderligere læsestof.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Har set en side med et byggeprojekt.Her er det, syntes det var spændende da jeg læste om det.

http://www.creativesound.ca/details.php?model=AlphaLS

Så hvem vil starte på dette........

Ups så lige at de er udgået eller spændende måske de har en ny på vej.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

De fleste linesource-højttalere ser jo ret imponerende ud. WAF faktoren er nok lav, men det kunne JEG godt leve med, hvis lyden er god.

Kunne godt tænke mig at høre nogle linesource.

Den eneste linesource jeg har hørt, var Dali Megaline for nu snart otte år siden. Men jeg husker dem som værende helt suveræne.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Ja den gang jeg hørte den satte den de andre Dail højtalere kraftig på plads vil jeg sige en helt anden klasse.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

En linie-source har altid været min drøm. Jeg har tidligere haft store magnetostater/bånd a la Apogee. Problemet er ofte at de ikke kan lave et punktformig lydbillede, alt bliver stort og meget voldsomt. Til visse typer musik er det helt OK, men når alle sangerne får "Kim Larsen-mund" så er det for meget af det gode.

Hvis jeg skulle bygge noget, er det helt sikkert at jeg vil lade mig instpirere af dette nye system fra Gryphon:

Den buede frontbaffel er den eneste måde du kan undgå løbetidsforskellene. Jeg hjalp en kollega på et tidspunkt, med et lille linesource system. Der var 10 stk. domer over hinanden, men frekvensgangen droppede kraftigt over ca. 9.000 Hz. Dette skyldes simpelthen løbetidsforskellene og den udfasninger der sker.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
En linie-source har altid været min drøm. Jeg har tidligere haft store magnetostater/bånd a la Apogee. Problemet er ofte at de ikke kan lave et punktformig lydbillede, alt bliver stort og meget voldsomt. Til visse typer musik er det helt OK, men når alle sangerne får "Kim Larsen-mund" så er det for meget af det gode.

Hvis jeg skulle bygge noget, er det helt sikkert at jeg vil lade mig instpirere af dette nye system fra Gryphon:

Den buede frontbaffel er den eneste måde du kan undgå løbetidsforskellene. Jeg hjalp en kollega på et tidspunkt, med et lille linesource system. Der var 10 stk. domer over hinanden, men frekvensgangen droppede kraftigt over ca. 9.000 Hz. Dette skyldes simpelthen løbetidsforskellene og den udfasninger der sker.

Byttes med bondegård eller det der er bedre......

Nå spøg til side det tidligere viste DIY projekt var faktisk til at betale.

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Jeg går rundt med nogle tanker om, at bygge nogle højtalere selv. Jeg spiller selv på nogle Audiovector M3 Signature fra 1997. Det er ikke fordi jeg er utilfreds med dem. De spiller rigtig godt, men nysgerrigheden efter hvad jeg selv kunne lave er stor. Jeg har før lavet højtalere i medbyg. Det gik fint, men det er selvfølgelig meget nemmere end at starte fra bunden. Jeg skal ikke lave et projekt hvor der skal beregnes o.s.v. Det skal være en færdig opskrift hvor der så skal laves kabinetter, købes enheder......... Kravet er selvføgelig, at de kan komme til at lyde bedre end mine Audiovector. Jeg vil gerne have en dyyyb, stram bas. Det er ikke noget krav, at den skal være 3-vejs eller 2-vejs. Jeg har læst, 2-vejs er lettere at lave grundet delefrekvenser. Rent økonomisk er der også lidt fornuft i 2 enheder i rigtig god kvalitet end 3 i middel. Jeg har læst lidt om transmissionslinie højtalere. Deres basgengivelse skulle være fantastisk. De kræver en strømstærk forstærker. Det har jeg. Er der nogle som har ideer til et projekt.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hej Rainbow,

Er det linie-source højttalere du har tænkt, finder du næppe noget færdigbyg nogen steder. Du finder nok heller ikke meget hjælp til mere "almindelige" højttalere i denne tråd, når emnet er liniesource   Der er dog ingen tvivl om at du kan opnå en meget stram og dyb bas med f.eks. 12 stk. 5" enheder pr. side - men det bliver STORT og DYRT.

Prøv evt. at starte din egen tråd, søg lidt rundt (der er garanteret noget om TL) eller kigge ind på hjemmesiderne hos de forretninger der sælger højttalerbyggesæt.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hej Rainbow,

Er det linie-source højttalere du har tænkt, finder du næppe noget færdigbyg nogen steder. Du finder nok heller ikke meget hjælp til mere "almindelige" højttalere i denne tråd, når emnet er liniesource   Der er dog ingen tvivl om at du kan opnå en meget stram og dyb bas med f.eks. 12 stk. 5" enheder pr. side - men det bliver STORT og DYRT.

Prøv evt. at starte din egen tråd, søg lidt rundt (der er garanteret noget om TL) eller kigge ind på hjemmesiderne hos de forretninger der sælger højttalerbyggesæt.

Det overstående link (se billedet i mit indlæg) var da et eksempel på et færdigstrikket sæt og da også til fornuftig penge.Kabinettet skal man selv lave.Måske har de en afløser på vej.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Tja, det har du jo sådan set ret i JRGW, men jeg tænkte nu mere i danske baner. Det er jo ikke sådan lige at gå ned på hjørnet i Canada og spørge dem hvordan de har gjort det 

Så vidt jeg kan se er det Peerless basse, som jo er til at få her i Danmark. (også nogle bedre en dem de bruger). Båndet fra BG er et NEO 8 som jeg har set en del om på diverse amerikanske højttalerbyggesider. Det har ikke været udelukkende positive tilkendegivelser og blandt andet skal der helst anvendes noget frekvenskorrektion opefter, hvor den ikke er helt så pæn.

Skulle jeg i gang med så stort et system ville jeg nok anvende nogle andre enheder. F.eks. 16 stk. 5" pr. side - eksempelvis denne nye 134 mm HDS Nomex fra Peerless:

Opefter bliver det rigtigt dyr, hvis man skal købe bånd eller magnetostater. Her er det nok bedst at bygge dem selv som Adre/Eirik eller måske mere konventionelle bånd.

Et helt andet alternativt er at fravige liniesource opefte, som også Gryphon gør. Det gør det hele meget lettere, men giver alligevel nogle fordele, i form af de mange basser = stort membranareal = høje lydtryk og lav forvrængning. Desuden vil de mange enheder være i forskellige afstand fra gulv/luft og derfor vil påvirkningen fra rummet være mindre.

Her er et eksempelt på hvordan min ven Torben har gjort det:

Mellemtone og diskant er i dag udskrifter med bedre alternativer og basserne er i lukkede kabinetter med EQ. Har endnu ikke hørt det med disse ændringer, men det er helt sikkert ikke dårligt.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Det var selvfølgelig også en måde at opnå en "hybrid-linesource" på.

Men hvis man laver et lille system i midten med diskant mellemtone, og resten blot er basser, så ryger linesource-princippet vel lidt fløjten. Især hvis de mange basser deler lavt (?)

Skulle det stadig lugte af linesource, så skulle der vel kun være en diskant i midten, og resten af bas/mellemtonerne tog så resten af frekvensområdet (?)

Man kunne vel så f.eks. tage et Fountek NeoPro5i bånd, der kan deles ved 1500Hz/12dB, og så resten bas/mellemtoner? Så deles der jo ret lavt, så bas/mellemtonerne har masser af energi i deres frekvensområde, og da NeoPro5i'en har en følsomhed på 102dB, så skal der stadig en del bas/mellemtoner til, for at matche følsomheden. Det kan måske være nødvendigt at dæmpe båndet alligevel.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Eller hvad nu hvis man bruger eks. 3stk diskanter per side 1stk i midten og så de andre i top og bund vel også et udmærket løsning.Så spares at man evt. skulle bruge 8-10-12 stk per side=dyrt.Han har valgt en Infinity diskant kan jeg se på billedet.

Hvordan laver man delefilteret til så mange enheder, jeg kunne selvfølgelig bare gå ind på Infinity Classic og se hvordan IRS V er lavet eks.Men hvordan kobler man så mange enheder sammen i praksis, hvad med impedansen o.s.v.

Har du i øvigt lagt øre til IRS eller Genesis bud på noget sådant.Er IRS V noget af det bedste der er lavet eller hvad.?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Ja, diskanter ville nok være et bedre bud hvis man vil adskille dem, for bånd har ikke ret god spredning i højden. Detfor kræver båndende at de skal være i lyttehøjde.

Men diskanter har jo en bedre spredning, men jeg tror at netop spredningen giver problemer, hvis de ikke er placeret lige op af hinanden i en lige række. For ellers vil der være "hotspots" i lytterummet, hvor flere diskanter "krydser" hinanden. Det kan vel give problemer?

Sammensætningen af enhederne kan vel gøres på mange måder, men jeg har set flere sætte den øverste halvdel over midten i serie og den nederste halvdel i serie, og så parallelkoble den øverste og den nederste del. Men det variere jo noget alt efter enhedernes impedans. Mit eksempel vil sikert virke fint med 4 Ohms enheder, for så lander den samlede impedans på 8 Ohm + diskant.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det er vist noget med spredningen ad diskanten/båndet, der gør at bånd ofte har førsteprioritet i en linesource. Jeg tror at diskanternes spredning kan rode lydbilledet lidt sammen, når flere diskanters spredning overlapper hinanden.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Det er ikke en liniekilde (måske lige bortset fra bortset fra den aktive bas) Enhederne er (næsten) som en 4 vejs "D'apolitto". Skruer du din hukommelse tilbage til de glade Herlevdage kan du måske huske "sømandens højttaler" omtalt. Et 4 vejs uhyre hvor hver side kunne adskilles i 3 dele for at kunne komme gennem en normal dør. Det er et 6.ordens (akustisk) filter så der er noget at gå i krig med

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes