Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hey!

Nu skal det være! Skal bygge to nye sub kabinetter til mine CV'er!!

Men bliver jo nødt til at planlægge lidt først...

Det er dem inde fra T-Hansen (Jaja, jeg ved det godt ) i 12'' størelse.

De kabinetter jeg har nu, er bygget i 22mm MDF. De lyder ganske glimrende men er ikke blevet pæne nok desværre...Derfor jeg vil bygge dem om...

Hvis jeg banker oven på toppen eller på siderne af dem lyder det sq hult!!

Men lyden er egentlig ganske udemærket?

Spørgsmålet er så om jeg skal vælge et kraftigere materiale at bygge dem i? Ofte finder man jo først ud af at det egentlig blev bedre efter man har lyttet! (Hvilke standard tykkelser findes MDF i?)

Hvis jeg nu ligger en cd ovenpå kabinettet kan den ligge der i over en uge hvor jeg hører musik hver eneste dag uden at rykke sig 1mm, men et stykke papir kan derimod godt kurre ned...Ved ikke om det fortæller så meget om hvor store/små vibrationer vi taler om, men det er sådan det er...

Jeg tror egentlig at jeg har planlagt det meste men ville lige undersøge om det med den hule lyd og evt. vibrationer?

Og en sidste ting!  Kender i et sted hvor man kan få skåret huller og freset riller til enheder og forstærker?

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det er svært, grænsende til det håbløse, at bygge sub-kabinetter til moderne enheder, der ikke vibrerer! For at kunne yde dyb og kraftig bas, i håndterlige boksstørrelser, anvender enhederne tunge membraner, der, når de bevæger sig (og det GØR de jo), prøver at flytte boksen tillige med (Newton's lov; aktion --> reaktion)). Den eneste løsning på det grundliggende problem er at gøre boksen tung - men den bliver urimeligt tung, hvis det gode gamle 1:1000 råd skal følges; en 200 grams membran skulle så have et 200 kilos kabinet .

Man bør anvende afstivning, så store boksflader ikke får lov til spille med uhæmmet. Afstivning reducerer (visse) vibrationer, men flytter osse vibrationerne op i frekvens, hvor de måske er mere hørbare. En udbredt løsning er spikes, der kobler boksen til gulvet, og i det mindste forhindrer subben i at danse hen over gulvet... .

Mit råd: Hold dig til 22mm MDF - afstiv grundigt, og husk det ekstra volumen afstivningen tager op! Brug spikes, evt. med de medfølgende 'mønter', hvis du gerne vil passe på gulv &/eller tæppe.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Er det ikke i Dali 40 at man sætter to enheder "ryg" mod "ryg", så kræfterne udligner hinanden ?

Det burde vel kunne bruges i en sub ?

MVh

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk tænkt på at lave afstivning...Men har bare hele tiden været bange for hvilken indflydelse det vil have på lyden. Havde tænkt på at montere en MDF-plade, ligeledes 22mm, paralelt midt imellem front- og bagbeklædningen, og så bore nogle tilpas store huller i den med et kopbord. Måske et i centrum og fire jævnligt fordelt mellem centrum og hjørnerne, hvis du forstår hvad jeg mener? Fornt- og bagbeklædningen bliver det nok svært at gøre det store ved, da hhv. enheden og forstærkeren sidder ivejen for at skulle indsætte noget, men det vil om muligt ikke være nødvendigt, front-pladen giver i øjeblikket ikke så meget som den mindste vibration, der er også kun 5-7 cm mellem enheden og kanten. Og når forstærkeren bliver sat i er problemet med vibrationer i bagbeklædningen muligvis også løst.

Ville dette være en mlighed med den MDF-plade inde i kabinettet eller er det anden form for afstivning du mener?

Spikes sidder der ikke på disse kabinetter, men de skal på de nye, kan alleredde mærke hvordan gulv og møbler spiller med, det lyder af helvede til!

Bonnè, det kan godt være at det med de to enheder vil hjælpe, men ville ikke bryde mig om en sub med begge enheder i et kabinet, vil gerne have to separate subs, ellers tak for forslaget!

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

OK!!

De kabinetter jeg har nu måler invendigt 32,6 x 32,6 x 36,9 cm!

Hvad hvis jeg nu laver 2 stk. 22mm MDF-plader i dette mål og skærer en firkant ud inde i dem så der er 5 cm tilbage på alle siderne. Altså så jeg står med en ramme hvor kanterne er 5 cm tykke og det udvendige mål er 32,6 x 32,6 x 36,9 cm!

Disse to rammer sætter jeg så inde i wooferen, med ens afstand naturligvis

1.) Vil en sådan afstivning kunne gøre det?

2.) Vil det have nogen betydning for lyden? kabinet-volumen er jo stadig den samme hvis man vel og mærke modregner den volume som afstivningen optager, men hvis du kigger inde i kabinettet kan man sige at det ser mindre ud end det egentlig er, jeg ved ikke om dette vil virke som en form for en flaskehals, så enheden ser kabinettet som om det er mindre?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

1) Ja. Faktisk kan du næsten ikke få for mange afstivninger på kryds og tværs.

2) Og ja, det har betydning for lyden. Men POSITIVT! Det bliver kun bedre af det.

Her er nogle professionelle løsninger:

B&W Matrix:

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Se, det store billede som du har insat, det er faktisk sådan jeg tænkte!! der bliver bare ikke så mange udskæringer i det, det bliver en firkantet ramme. et stort firkantet hul. Men så er det vil i og for sig bare at gå i gang med de nye kabinet-tegninger

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Alle de der "fancy" udskæringer, har heller ikke nogen særlig betydning. Det er klart en producent har nemt ved at lave dem, når de har CNC maskiner til det. Os andre med stiksav, kan nøjes med mindre - desuden er der heller ikke nogen der kommer til at kigge indvendig i subwooferen.

Jeg plejer gerne at bruge en kombination af det jeg kalder "billedrammer" og plader fyldt med huller. Det virker suverænt.

Se evt. her: LokaSub20. Den endte med en kampvægt på 45 kg(!) Men mindre kan altså sagtens gøre det. Når jeg slår på den med knoerne, føles det som om jeg slår på en granitblok.

Det er bare at gå igang. Held og lykke!

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Alle de der "fancy" udskæringer, har heller ikke nogen særlig betydning. Det er klart en producent har nemt ved at lave dem, når de har CNC maskiner til det. Os andre med stiksav, kan nøjes med mindre - desuden er der heller ikke nogen der kommer til at kigge indvendig i subwooferen.

Jeg plejer gerne at bruge en kombination af det jeg kalder "billedrammer" og plader fyldt med huller. Det virker suverænt.

Se evt. her: LokaSub20. Den endte med en kampvægt på 45 kg(!) Men mindre kan altså sagtens gøre det. Når jeg slår på den med knoerne, føles det som om jeg slår på en granitblok.

Det er bare at gå igang. Held og lykke!

Jeg kan se at du på din subwoofer har valgt at sætte fronten uden på kabinettet, hvis du forstår hvad jeg mener? Jeg har set at andre sætter fronten inde i selve kabinettet, er der nogle fordele/ulemper forbundet med disse to valg? Jeg ville nemlig gerne selv gøre som du har gjort med at sætte fronten uden på, for at få så tykt et stykke træ ude i siden af enheden som muligt...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Grunden til jeg gør det på den måde, stammer lidt fra de første projekter jeg lavede, hvor jeg havde problemer med at få finishen pæn. Ved at bruge ét stort stykke til fronten, var risikoen for dårligt slibearbejde etc. ikke så synlig på fronten.

Tror det handler om arbejdsgang. Det har ikke indflydelse på strukturen/styrken af kabinettet. Ihvertfald ikke når man er grundig med samlinger og bruger afstivninger.

Det er noget jeg egentlig har gjort fra starten, og nu er det næsten blevet mit varemærke...

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Har læst et sted en gang (husker ikke hvor/hvornår) at baskabinetter skal laves af krydsfiner! Så tyk som man har lyst til. Materialet er let i forhold til stivheden og får en mindre resonans i de dybe toner=mindre medspil i samme frekvensområder som bassen skal spille i.

Selvfølgelig skal der afstives på langs, tværs og kryds, à la B&W matrix.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Der er nogen debat om hvilket materiale der bedst til subwoofere, men jeg vil nu stadig holde på MDF. Bruger du MDF i 22mm tykkelse med afstivninger, så tror jeg ikke det fås meget bedre (selvfølgelig jo tykkere jo bedre).

Kunne nu ikke selv finde på at bruge krydsfiner, det mener jeg er alt for blødt, og desuden så er det kun godt med større vægt. Det gælder jo om at have så stabilt et kabinet som muligt. Det er jo derfor man ofte fylder sand i højttalere, for at gøre dem tungere.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med daniels- MDF og afstivning er vejen frem. Og et kop-bor er super til det.

Dette er begyndelsen til en baskasse til understøttelse af mine "tønder". Det er bare rigtig godt og nemt.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Jeg er enig med daniels- MDF og afstivning er vejen frem. Og et kop-bor er super til det.

Hmm...Og hvor får jeg så lige fat i et kop-bor på 280-283 mm ?

Skal også bruge et firkantet kop-bor til forstærkeren på 21,5x21,5 cm!

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
Andvare skrev:

Hmm...Og hvor får jeg så lige fat i et kop-bor på 280-283 mm ?  Nu skal du jo ikke være helt handlingslammet 280 mm klares med en overfræser! (som man skal have som ht diy'er

Skal også bruge et firkantet kop-bor til forstærkeren på 21,5x21,5 cm!  Og her fatter du en boremaskine og laver et hul i hver hjørne og klare resten med stiksaven.

Kop-boret er godt til at lave - ja kop store huller - hvilket er hvad du ønsker til indvendig afstivning.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer faktisk at købe mig en overfræser. evt. bare den billige fra Harald Skrald. Men kan man ikke kun bruge den til at fræse en rille med? Selve hullet bliver man vel nødt til at skære med en stiksav? eller hvordan og hvorledes?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Du kan også bruge den (overfræseren) til at lave selve hullet med. Man sætter den blot til at gå dybt nok.

Det smarteste er nok at lave den rille der skal bruges til at sænke enheden først, så bagefter skære ud. Selve udskærningen af hullet kan du både bruge stiksav eller overfræser til.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes