Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpemateriale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Kan man sige at dæmpemateriale dæmpe lyden i ht. kassen ved forskellige frekvenser, f.eks.: rockwool dæmper 30-200Hz, fåreuld 400-10000Hz o.s.v.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Det bør jeg vel egentlig ikke gøre mig klog på, men tror det er lige firkantet nok at stille det op på den måde...
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ok, så spørger jeg på en anden måde: Hvis jeg har en ht'er der hæver bassen ved 60Hz, er der så noget dæmpemateriale der er særlig godt til at dæmpe ved 60Hz ?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ja: en spole, en kondensator og en modstand sat sammen til en sugekreds.

Du får næppe noget ud af at putte dæmpemateriale i kassen. Mon ikke det er rummet der har skylden for et hæv ved 60 Hz?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Kan en helmholtz-resonator ikke det dmfs efterspørger?
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hey,

micjen > Det tror jeg ikke de kan. Jeg har på fornemmelsen det er rummet der har en stående bølge der. Hvis det er i højttaleren, og den er lukket (uden port) vil et størrere kabinet være lykken. Eller måske en akustisk ventil.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Medmindre kassen er mere end 5 meter på den lange led, får du intet ud af at bruge dæmpemateriale. En subwoofer har intet, absolut intet, behov for dæmpning med absorberende fiber eller skum. Den skal have et stabilt og stift kabinet, that´s all.
Rockwool e.l. er kun relevant over 150hz ved normalstørrelse kasser.

Hvorfor har du behov for 60Hz dæmpning? Hvis der er en rumresonans, er Audio Pro´s løsning meget elegant: Sæt subwooferen på en trappestige i lytteposition. Lad den spille musik, og gå/kravl rundt, indtil du finder et sted på gulvet, hvor det lyder godt. Dér skal den stå. Relationen mellem lydgiver og modtager er nemlig symmetrisk.

Håber dette hjælper!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det var bare et tænkt spørgsmål, hvad så hvis problemet er ved 350Hz ?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig @jazzman.
Skum og dæmpemidler i en subwoofer kvæler dybbas, og hører ikke hjemme i en subwoofer. Det vigtigeste er så stift og vibrationsdødt et kabinet som muligt.

Til gengæld er lytterummet den værste modstander til god og dyb bas.

Justering og tests er vejen frem (husk rigtig fase!). Du kan teste akustikproblemer ved at sætte noget bastung musik på, og gå rundt i lokalet og lytte. Så vil du opdage "zoner" hvor bassen lyder buldrende eller tynd. Disse zoner kan du justere ved at flytte rundt på subwooferen. Og du kan også begynde at flytte rundt på møbler, malerier og lignende.

Samme justering af lytterum kan bruges ved højere frekvenser. Nogle gange kan det hjælpe at hænge et tæppe op, sågar et maleri, bag eller ved siden af højttalerne.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg må tilslutte mig @jazzman.
Skum og dæmpemidler i en subwoofer kvæler dybbas, og hører ikke hjemme i en subwoofer. Det vigtigeste er så stift og vibrationsdødt et kabinet som muligt.

Til gengæld er lytterummet den værste modstander til god og dyb bas.

Ikke hvis det er et lukket kabinet med et passende lavt Q, men det er der jo ingen rigtige hifiister der vil vide af. 9½ ud af 10 problemrum fordamper ved brug af den rigtige højttaler

Justering og tests er vejen frem (husk rigtig fase!). Du kan teste akustikproblemer ved at sætte noget bastung musik på, og gå rundt i lokalet og lytte. Så vil du opdage "zoner" hvor bassen lyder buldrende eller tynd. Disse zoner kan du justere ved at flytte rundt på subwooferen. Og du kan også begynde at flytte rundt på møbler, malerier og lignende.

Samme justering af lytterum kan bruges ved højere frekvenser. Nogle gange kan det hjælpe at hænge et tæppe op, sågar et maleri, bag eller ved siden af højttalerne.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

@bjørn
Noget af en udlægning at komme med, uden nogen saglig begrundelse.

Den "rigtige" højttaler; hvad er det? Hvordan finder man den?

Du må gerne komme med nogle forklaringer/begrundelser for dine udsagn.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Måske har du ikke opdaget det endnu, men Bjørn er en af salig Steen Duelunds fremmeste korsriddere - så principfast som hifi'ens svar på storinkvisitor Torquemada.

Til gengæld har han fat i noget helt væsentlig omkring højttalerens sammenspil med lytterummet. Hvad angår forklaringer og begrundelser findes der en stor  mængde materiale fra Duelunds hånd, som gør rede for disse ting. Mon ikke tråden "Mest rigtig lyd" indeholder en række guldkorn?

Den "rigtige" højttaler er følgelig naturligvis baseret på Duelunds ideer og du finder dem hos DCA.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

@Boye
Jo, jeg har skam bemærket det . Men jeg har også bemærket en besynderlig tendens til at komme med en påstand, og ikke begrunde denne fra diverse Duelund deciple. Forstå mig ret, jeg har absolut sympati for Duelund-principperne langt hen af vejen. Det er bare ikke god diskussionspolitik det der kommer her.

Problemet er jo at @dfms, der startede denne tråd, ender med et svar, der ikke kan bruges til noget som helst andet, end at han (@dfms) skal købe sig en "rigtig" højttaler.

Det mener jeg ikke er nogen hjælp overhovedet.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Vi er temmelig enige.

For selv at komme med et mere konstruktivt bud end mit første, så mener jeg der kan være tale om første stående bølge i et rum med en længde på 2,85 m eller anden stående bølge i et rum med en længde på 5,7 m.

Så vil en sugekreds ikke være den bedste løsning. Den skal nok findes, som du nævner, ved at arbejde med placering af højttaler og lytteposition, kombineret med akustisk bearbejdning af rummet.

Men bortset fra det, så ville en lukket højttaler med lavt Q måske nok have reduceret problemet , men den kan vel i sig selv vel næppe ændre på rummets iboende egenskaber, der gør at stående bølger kan opstå ved ganske bestemte frekvenser?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@bjørn
Noget af en udlægning at komme med, uden nogen saglig begrundelse.

Den "rigtige" højttaler; hvad er det? Hvordan finder man den?

Du må gerne komme med nogle forklaringer/begrundelser for dine udsagn.

Den "rigtige" er beskrevet med rødt i første linie

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Vi er temmelig enige.

For selv at komme med et mere konstruktivt bud end mit første, så mener jeg der kan være tale om første stående bølge i et rum med en længde på 2,85 m eller anden stående bølge i et rum med en længde på 5,7 m.

Så vil en sugekreds ikke være den bedste løsning. Den skal nok findes, som du nævner, ved at arbejde med placering af højttaler og lytteposition, kombineret med akustisk bearbejdning af rummet.

Men bortset fra det, så ville en lukket højttaler med lavt Q måske nok have reduceret problemet , men den kan vel i sig selv vel næppe ændre på rummets iboende egenskaber, der gør at stående bølger kan opstå?

Der er ikke tale om at ændre rummets egenskaber men en højttaler der tilpasser sig samme rums egenskaber. Det er samspillet højttaler/rum (akustisk tilbagekobling) der er problemet.

Løsningen er radikal men lige til. En blødt ophængt bas (meget blød) med et kraftigt (helst meget kraftigt) magnetsystem anbragt i et stort lukket veldæmpet (gerne matrix) kabinet.  Når man måler impedans på en sådan højttaler så opdager man hurtigt at stilhed er en dyd da "lokal uro" viser sig som peaks/buler på impedanskurven (enheden er en fortrinlig mikrofon)

Løsningen er et bassystem med et Qt  i området 0.25 til 0.5 og systemet skal selvfølgelig være impedanskorrigeret så forstærkeren ser en lineær impedans som udganspunkt. Lav impedans på forstærkersiden er en selvfølge 

Duelund har aldrig forsøgt at beskrive fænomenet matematisk men blot været tilfreds med at hans superbløde impedanskorrigerede basenheder medførte en uproblematisk og velopløst basgengivelse i stort set alle lytterum, men årsagen/mulige teorier er da blevet vendt i mange kander kaffe  

Der er foretaget langsomme sweep, målt i lytteposition (bl.a.hos undertegnede) der viser et forbløffende fravær af udsving der kunne hidrøre fra stående bølger.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

"lukket kabinet med et passende lavt Q"?

Men er det ikke det man altid skal gå efter?

Det er da det jeg har brugt som hovedpunkt, når JEG har lavet højttalere.

Skulle der være nogen gevinst ved at gøre noget andet?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Måske har du ikke opdaget det endnu, men Bjørn er en af salig Steen Duelunds fremmeste korsriddere - så principfast som hifi'ens svar på storinkvisitor Torquemada.

Jeg bedst i modvind så længe jeg ikke er på cykel

Til gengæld har han fat i noget helt væsentlig omkring højttalerens sammenspil med lytterummet. Hvad angår forklaringer og begrundelser findes der en stor  mængde materiale fra Duelunds hånd, som gør rede for disse ting. Mon ikke tråden "Mest rigtig lyd" indeholder en række guldkorn?

Den "rigtige" højttaler er følgelig naturligvis baseret på Duelunds ideer og du finder dem hos DCA.

Du læste heller ikke hvad jeg skrev lukket/lavt Q og ingen af delene er en Duelundopfindelse

Den "rigtige Duelundhøjttaler" er 3- 4- eller 5vejs og den kan du ikke købe hos DCA. Hvad du kan købe hos DCA er en 2 vejs (2.ordes L/R) højttaler konstrueret af Steen Duelund indklusive de specialiteter det nu indebærer.

Ej heller kan DCA levere et sæt cement-/egoisthorn så den foretagsomme gør-det-selv entusiast har flere muligheder uden at kopier - eller købe hos DCA

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
"lukket kabinet med et passende lavt Q"?

Men er det ikke det man altid skal gå efter?

Det er da det jeg har brugt som hovedpunkt, når JEG har lavet højttalere.

Skulle der være nogen gevinst ved at gøre noget andet?

Højttalerbranchen er officielt enige om at 0.707 er passende lavt.

Jeg er ikke en del af højttalerbrancen 

Så når jeg skriver "passende lavt" er det fra 0,5 og nedefter. 0;5 kan være ok ved mindre systemer med en Fs omkring 50Hz eller over. Jo lavere Fs er jo lavere er Qt nødt til at være for ikke at give problemer i lukkede rum, og det er jo der vi normalt bruger højttalere

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

OK.

Men så skiller jeg mig åbenbart også ud fra resten af højttalerbranchen.

Går efter lavt Q (også fra 0,5 og ned) til bassektioner. Til øvre mellemtone, har jeg dog gode erfaringer med lidt højere Q (over 0,5 - stadig under 0,707).

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes