Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: fejldiagnostisering af dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal reparere en dac. Heldigvis ikke min egen  - så det er bestemt ikke noget der haster.

Der kommer ingen lyd ud. Der er ok strøm på over hele linjen.

Hvad er bedste fremgangsmåde ved diagnostisering ?

Det er lodret high-end igennem det hele g-dis dac 1 eller 2. Den har, så vidt jeg faktisk kan se - og den er fra 93-94- balancerede opamp reciewer kredsløb i xlr digital indgangen  ?! take that - woaaa. Det er for jitter freaks.

reciewer cs8412

2 stk. cs4328 konvertere

Indbygget skifter, volumenkontrol og buffer. Der kommer ikke lyd hen til skifteren.

Jeg har ikke oscilloscope

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Ved ikke helt om du kan klare dig uden osc., men som udgangspunkt skal du vel have fat i en Test CD med eks. 1kHz tone, så du har en reference at fejlrette efter. Måske kan du så klare dig med et AC voltmeter?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Har du diagram?

Det er ellers en heftig sag, den DAC, hvis den er magen til denne.

Uden et diagram kan det være svært at fejlsøge. Problemet er at finde de rette steder at måle.

Du bør mindst have et multimeter.

Mit forslag: Afspil en 50 Hz tone, sæt multimetret til at måle AC (det er det SVJV kun bygget til at måle (check manual)), start fra udgangen (nok nemmest uden diagram) og arbejd dig baglæns i kæden. Dér, hvor signalet er, må fejlen ligge i det efterfølgende kredsløb.

Men igen: Diagram?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Tænkte lige lidt mere:

Hvis den slet ikke siger noget, kan fejlen være omkring digital-delen. På analogsiden er den delt op i fire kredsløb, da den er balanceret. Derfor, hvis fejlen var i analogdelen (undtaget forsyning), bør den anden kanal give lyd.

Eller fejlen kan være mangel på forsyning (knækket core, brudt/overbrændt printbane). Du skriver godt nok "OK strøm på over hele linien", men jeg tillader mig at spørge alligevel: Har du målt forsyningsspændingerne på selve elektronikken/kredsene?

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Tak Bo,

Jeg graver mig ind i den baglæns og det bliver bare med voltmeter. Starter med forsyningsspændinger på kredsene.

Så vidt jeg kan se er den kun balanceret i forforstærker delen. På dac siden bruges de to kredse så vidt jeg kan se, bare som højre og venstre kanal.

Teknologisk er den tidligere end den viste, men mere avanceret på sin vis. Så vidt jeg er orienteret var der kun to andre der arbejdede med to cs4328 kredse og det var krell og forsell. Angående opamps i reciewer delen er det selv i dag helt uhørt - hvis det ellers holder vand.

Vil se på det. Men tror også fejlen ligger i digitaldelen. Jeg ved ikke om den 8412 er kritisk for spændinger ind på den. Der har været bøvl med svelander ikke kunne bygge den om, så der har været meget knald fra stelproblemer. Han er altså ikke den store elektronik ekspert, selvom det er en meget fin fyr.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

CS8412 er CMOS baseret, så den kan ikke lide statisk elektricitet. Så hen og aflad på radiatoren, med mindre du et proffesionelt arbejdsbord med gummimåtte med tilkoblet armbånd.

Held og lykke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes