Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Isobarisk! Kan det betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er i det første spæde stadie af DIY-HT planlægning.....

Min plan er nu hvor jeg har fået min bio, at overtage min "kærestes" stue til lytterum....UDEN hun opdager det....

Hun vil jo gerne ha et minianlæg!!!

Så jeg vil bygge et par 2-vejs HT'er som er så små det kan lade sig gøre.....Indenfor rimelighedens grænser....

Jeg har tænkt på en 5" bas/mellemtone.....men vil det give den store forskel at lave det isobarisk, når man tænker på lyd og størrelse af kabinet....

Det med forstærkerens effekt gider vi ikke bekymre os om...

Jeg mindes at ha læst herinde at isobarisk sænker følsomheden med 3 db i forhold til en enhed.....

Er det et problem i forhold til diskanten....jeg har engang læst at det er bedst hvis enhederne har nogenlunde samme følsomhed.....

Min plan var at ende på mellem 1500-2000kr pr HT uden kabinet....

Er der nogen kloge hoveder som kan gi et par forslag til enheder....

Jeg havde selv tænkt på Vifa XT25TG30-04 sammen med et par peerless Peerless CSX145H - 850108.

Men jeg har ikke en disse forstand på det, så al hjælp er velkommen.

En gang når jeg når så langt vil det jo også nok knibe med delefiltret.

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Om en isobarisk løsning er et problem i forhold til diskanten, afhænger jo helt af hvilken diskant du vælger at bruge. Men typisk vil det kræve at diskanten skal dæmpes en del, da diskanter ofte har højere følsomhed end bas/mellemtoner fra starten af.

Diskussionen om isobarisk rent lydmæssigt, kan være svær, da det er forholdsvis få, der rent faktisk har erfaringer med denne opbygning. Selv mener jeg at det er vejen frem i subwoofere, da det giver mulighed for lavt Q i en rimelig kabinetstørrelse. Desuden er der dobbelt ophæng og dobbelt motor, hvilket skulle give bedre forudsætninger for en kontrolleret gengivelse.

Isobarisk kobling tror vil ikke hjælpe dig meget i denne løsning. Husk på at der skal være et compound-rum mellem de to enheder, der tager volumen. Desuden tager den indre enhed også volumen, og så tror jeg ikke højttaleren bliver mindre end med én enhed. Kommer selvfølgelig an på hvor stor/lille højttaleren må være.

At koble dem isobarisk, vil typisk også betyde, at du sikkert må vælge et lukket kabinet, da basrefleksporten (hvis den skal være optimal) ofte bliver meget lang, når enhederne kobles isobarisk. Dette varierer selvfølgelig mellem enhederne.

Så for at gøre en lang historie kort, så vil JEG i hvert fald ikke anbefale isobarisk til dene løsning.

Du kan selvfølgelig kigge lidt på de kit de har hos Frequence, Q-sound eller Dansk Audio Teknik

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Et isobarisk (eller compound) system har sine fordele i bas området - typisk under 200-300 Hz.

Jeg vil absolut ikke anbefale det i et 2-vejs system. Alene den nødvendige afstand mellem de 2 enheder vil gøre at bølgelængden ved højere frekvenser er så kort, at der kan komme fasemæssige komplikationer. Med andre ord vil signalet fra den inde og ydre enhed ikke være i faste, grundet løbetidsforskellen.

Har man effekt nok, vil et linkwitch-greiner system ofte være at foretrække fremfor compound, men så snakker vi altså aktiv korrektion.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeps!

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Dav,

Jeg har heller aldrig set en isobarisk løsning til andet en sub brug.

hvor en teoretisk halvering af boxens vol., er lidt mere aktuelt end til en mellemtone.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Stort set enig med ovenstående ærede talere...

Et par ting: I princippet falder følsomheden isobarisk til det halve, som du nævner Wvack - men så kan man til gengæld bruge dobbelt effekt. Diskanten er sådan set ikke et problem i den sammenhæng, den kan blot dæmpes til det aktuelle niveau.

Hvis den ekstra 'bag'-enhed afskæres dybt, skulle udfasninger ved højere bølgelængder ikke blive noget problem - men Janiels gør ret i at påpege det.

Men altså, det kan nok ikke betale sig når størrelsen af enheder/boks tages i betragtning.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg har aldrig hørt et compound system,som en to-vejs højttaler og jeg tror også at det vil give for mange problemer.Til gengæld må jeg indrømme at den variant som Intruder har lavet(Ebbott) med push-pull i en transmisinslinie, er nok det bedste bassystem jeg har hørt.Dybden fra en transmisionslinie kombineret med atacket fra en lukket kunstruktion.Yesss

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg så meget klogere....
Tak for det!

Jeg ender så med at rode lidt i en almindeligt 2vejs HT.

Mere om det senere, så skal jeg nok love at spørge igen.....

Bruce Lee

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Et isobarisk (eller compound) system har sine fordele i bas området - typisk under 200-300 Hz.

Jeg vil absolut ikke anbefale det i et 2-vejs system. Alene den nødvendige afstand mellem de 2 enheder vil gøre at bølgelængden ved højere frekvenser er så kort, at der kan komme fasemæssige komplikationer. Med andre ord vil signalet fra den inde og ydre enhed ikke være i faste, grundet løbetidsforskellen.

Har man effekt nok, vil et linkwitch-greiner system ofte være at foretrække fremfor compound, men så snakker vi altså aktiv korrektion.

Ikke helt enig! Trykket i det i indre kammmer vil udligne denne marginale faseforskel. Den indre enheds membran vil nærmere deformere en smule ved højere frekvenser. I praksis kan man godt spille isobarisk op til 2KHz. Det gør jeg nemlig selv og det fungere faktisk rigtigt godt

En stor fordel ved en isobarisk konstruktion er den ekstra magnet, der gør compound'en meget implus-venlig. Den indre enhed minimere også resonanserne fra kabinettet, hvilket giver den ydre enhed bedre arbejdsforhold. Jeg kan kun anbefale at køre isobarisk - ikke kun for at halvere volumen.

Er der nogen af jer i denne tråd som har haft dårlige PRAKTISKE erfaringer med en isobarisk to-vejs konstruktion?

Mvh Lars

Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hej Qvist,

Det lyder spændende med din isobarik konstruktion. Hvilke enheder anvender du til bas/mellemtone delen? Hvilken størrelse enheder?

Jeg mener også at et engelsk højttalermærke, har lige glemt navnet, anvender isobarisk i deres 2-vejs konstruktioner.

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej capsule

Jeg benytter Vifa p21-20-08:

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&PartNumber =297-310&DID=7

En 8 tommer. Den har høj spl-værdi på 91 dB, så det giver stadig en rimelig følsomhed (88dB) i isobarisk kobling.

Mvh Lars

Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Har selv lavet en række isobariske løsninger, men det er mest i basdelen, jeg oplever de STØRSTE fordele.

Jeg laver nu heller ikke isobarisk, for at spare på pladsen, men mere for de fordele det indebærer.

Jeg lavede en rigtig god 2-vejs med en Scan-Speak 9700 diskant, og to Scan-Speak 18W8544 isobarisk i et lukket system. Men diskanten skulle dæmpes en del, og så blev følsomheden omkring 84dB - den blev lige tung nok at trække. Men de havde en fantastisk dynamik, og det galdt hele mellemtoneområdet og bassen, op til delefrekvensen ved 2100Hz (12dB). Brugte dem dog sammen med en bassektion, da de ikke spillede så dybt (F3 ca. 80Hz).

Jeg vil gætte på jeg har rundet 20 forskellige isobariske løsninger, og har ikke oplevet noget jeg decideret vil kalde fiasko. Skulle jeg give et bud på en superhøjttaler, så ville det være en isobarisk løsning - også i mellemtonen. Har ikke oplevet problemer selv ved højere frekvenser. Det er dog vigtigt at sætte enhederne så tæt på hinanden som muligt, og lave compoundrummet så lille som muligt.

(Hvis ikke nogen har opdaget det, så er jeg stor fan af isobariske løsninger )

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Ja Ja....nu vælter det jo ind med erfaringer og teorier....

Fortsæt med det!

Jeg ender nu nok "bare" med et byggesæt fra frequence....

Jeg har kigget på vp5 se.

Den er heller ikke så stor endda

Bruce Lee

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

For år tilbage brugte Dynaudio 'compound' princippet i deres større selvbyg ht'er. En 12" på fronten, og en 8" i en vandret skillevæg (der så osse fungede som afstivning) inde i boksen. Naturligvis er 'compound' og 'isobarisk' varianter over samme princip - men jeg tror Daniels har ret, det bedste er nok at placere enhederne så tæt så muligt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 04:08 | IP-adresse registreret  

Ville man i en sub konstruktion kunne placere enhederne isobarisk men i 90 grader i forhlod til hinanden+

Så den ene pejer ud og den anden op?

Bruce Lee

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

@Wvack: Hifi & Elektronik havde også en lille 2-vejs højttaler hvis de kørte isobarisk med 2stk 6" Fostex-enheder, måske du kunne hente lidt indspiration dér. Kan ikke huske årgangen...

mvh. Brian

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Talon speaker mener jeg også laver en to-vejs med en videreudvikling af det isobariske koncept. Mener at have læst det i en anmeldelse fra Stereotimes på nettet.

Der var tale om to stk 10" og en Accuton keramikdiskant (lidt spøjs to vejs må man sige)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

@Wvack
Mulighederne er mange, og man kan i teorien placere dem som man vil, blot de arbejder sammen. Det er dog min erfaring, at de bør være så tæt på hinanden som muligt.

Eksempel:

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

http://www.stereotimes.com/speak030803.shtm

Ovenstående tror jeg er et eksempel på en isobarisk to vejs konstruktion.
Grunden til "tror" er at det er noget svært at finde teknisk dokumentation fra producenterne selv.

Jeg har dog også læst en anden artikel, der decideret benævner dem isobariske. Dog er delefilteret konstrueret således, der ikke skulle opstå problemer med fasen pga. konstruktionen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder godt nok som en isobarisk løsning, for jeg forstår det som at bagsiden er "tom" og også porten er på forsiden.

Men den bekræfter lidt en ide jeg har vedrørende isobarisk; at den ekstra kontrol man kan vinde ved isobarisk, muliggør det at bruge større enheder i 2-vejs løsninger. Her deles der så godt nok ved 1800 Hz, der nu også er ret lavt, men den får ros af forfatteren, så man skulle tro at producenten var i lommen på ham

Ellers en noget anderledes og sjov konstruktion.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes