| Forfatter |
|
Mcnovy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ey jeg har tegnet lidt i paint

effektforstærkeren er en digital forstærker, og jeg synes jeg kan høre switch Frekvensen lidt. så derfor, vil 2. Filter være en udmærket filter til det, eller er det noget være Hø.?
På forhånd Tak
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan, rent generelt, anbefales det IKKE at koble flere filtre efter hinanden på den måde. Men kan du give os lidt flere oplysninger om dit system, og hvad det bruges til? Så kan vi bedre hjælpe .
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver, at du kan høre switching-frekvensen. Med tanke på, at den ligger over det hørbare område, tror jeg ikke, det er den, du kan høre, men derimod noget andet, der er et resultat af, at der er noget galt med effektforstærkeren.
Kan du høre den ud af højttaleren, eller kan du høre den direkte fra effektforstærkeren? (IMHO: Begge dele indikerer fejl i effektforstærker)
Desuden vil det viste filter ikke dæmpe noget som helst. Det vil kun ændre impedansen over en hvis frekvens.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Mcnovy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, jeg har kigget lidt extra på det filter, og fundet ud af at jeg desværre bliver nød til at bruge en spole i serie med højttaleren..!
tror ikke at der er noget galt med forstærkeren.
det er en LC AUDIO zappulse2,2SE, og har hørt før at man kan fornemme switchfrekvensen (eller en kombination af den og nogle andre frekvenser)
det er en meget lav tone, og man skal lytte godt efter for at hører den (ikke hørt i subwooferen, kun på en fuldtone højttaler)
systemer er jo bare en aktiv subwoofer...
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke kan høre hyletonen i subwooferen, hvorfor vil du så sætte et filter på?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Switchrekvensen er på flere hundrede kilo herts og ikke hørbar. Du siger det er en meget lav tone. Det tyder mere på du har problemer med 50 Hz brum fra lysnettet.
Har du tjekket at strømførende 220 volt ikke krydser liniesignalet?
Er alle liniesignaler forsvarligt afskærmet? Hvis kabinet og interne kabling ikke er ordentligt skærmet, vil du næsten med garanti opleve 50 hz brum.
|
| Til top |
|
| |
Mcnovy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke en lav tone på den måde, men en lys tone, men som er svær at høre, altså meget "lav"
den er afskærmet 50hz brum, det er et problem med LC-Audio og andre digi forstærker..!
Alle Klasse D forstærkere, som ZAPpulse også hører ind under, kører med et switchende udgangstrin, der producerer en firkant signal på i dette tilfælde ca. 400 - 450 kHz, og 120 V pp. For at filtrere denne firkant om til et audio signal bruges et udgangsfilter, også kaldet regenerations filter. Det består bl.a. af den store spole med sølvtråd, og en kondensator på 100 nF. Samme udgør de to komponenter et LC filter på 12dB/okt med en knækfrekvens på ca. 160 kHz. Det betyder at de 120Vpp fra udgangstrinet filtreres ca. 30 dB (400 kHz = ca. 2,5 okt over 160 kHz) og dermed får man et rest produkt på 4 - 9 Vpp. Dette er ganske normalt! Det er ikke fordi der er noget galt med modulerne eller tilslutningen! Du kan iøvrigt beregne rest produktet ved hjælp af regnearket på ZAPpulse 2.3 siden. (Findes i venstre side). Man kunne sagtens lave et mindre rest prdukt, men så kunne det gå ud over båndbredden i stedet for. Derfor har vi valgt at acceptere et vist restprodukt, for at opnå den bedste lydkvalitet. Med 5 Vpp afsættes der ca. 100 mW i diskant enheden, i værste tilfælde, på grund af rest produktet. Det mener vi ikke er noget problem, og eftersom diskantenheden ikke kan gengive lyde ved så frekvenser, skulle der heller ikke kunne opstå lydmæssige problemer, som følge af restproduktet.
det er noget man kan høre i diskanten, en lille hylletone, jeg ved ikke om man kan høre den i subben, men jeg vil stadigvæk ikke have den tone (selvom den ligger over det hørerbare område) til at spille i mit system, det suger effekt, og det er der ingen grund til..!
men det ender dog alligevel med at jeg ikke gør noget ved det, måske sætter jeg max en spole i serie med, vil dog bare helst undgå den ekstra modstand spolen vil forvolde..!
takker for svarene
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den suger ikke effekt, og du vil næsten helt sikkert ikke høre den i en
sub. Subben deler i forvejene elektronisk opadtil og vil derfor fjerne
hyletonen. Denne elektroniske deling vil enten foregå i et elektroniks
delefilter ifb. effektforstærkeren eller indbygget i en
surroundforstærker.
Det ser dog ud til, at du anvender passivt filter på din sub
(komponenter burde dog så have været en kombnation af
serie/parallelkobling)?
Medmindre du deler over 2-300 Hz, kan det ikke anbefales at anvende
passive filtre, her bør du have et elektronisk filter mellem for og
effektforstærker.
|
| Til top |
|
| |
Mcnovy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tegningen viser hvordan jeg ville lave det..!
jeg fjerne dog 2.filter, og nøjes med et aktivt filter mellem for eog effektforstærkeren, som du også nævner, og som billedet også indikere..!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne jo bare læse ordentligt
Hvis du anvender et elektronisk filter vil du overhovedet ikke få gavn
af et passivt filter. Har du et elektronisk filter med skarp deling (18
eller 24 dB) vil du helt sikkert ikke kunne høre noget højfrekvent
fnidder.
Du kan få lidt inspiration her:
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/bessel_lowpass_filter.html
|
| Til top |
|
| |
Mcnovy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, nu bliver jeg lidt i tvivlt om hvad du helt nøjagtigt mener med elektronisk filter, og passivt..
når jeg skriver passivt, så mener jeg at det er det filter der sidder EFTER effektforstærkeren, til højjtaleren.
og et aktivt (eller hvis jeg forstår dig ret, det du kalder et elektronisk filter) er det der typisk sidder i forforstærkeren, eller i dette tilfælde 1.filter, som vil bestå af en op.amp, og lidt komponenter, noget lignende nedenstående. 
og forstår jeg dig helt ret, så mener du at ved at fjerne det passive filter (2.filter) ikke vil give nogen betydning, hvis der bare er som evenstående et aktivt filter.
men det link du skrev (som jeg takker meget for) skriver han jo, som jeg at der er støj skabt af digi forstærkeren, og den skal væk. og det er jo netop ved at benytte et filter (på 2.filters placering)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oftest er en lav højfrekvent summen, noget der kommer fra elektronikken
før effektforstærkeren. Som allerede nævnt er switchfrekvensen så høj
(i frekvens), at det helt sikkert ikke er den du hører.
Har du prøvet om lyden er der uden signal på effektforstærkeren? Hvis
der vitterligt er tale om at effektforstærkeren afgiver en lyd, så er
den ikke lavet ordentligt (ked af at sige det).
Grunden til man vil have swithfrekvensen væk, er pga. den støj den
genererer. Jeg har ikke selv bygget en PWM forstærker endnu (er din
hjemmebygget?), men har dog hørt flere og har aldrig kunnet høre en lav
højfrekvent lyd.
Der er mange herinde der har lavet en PWM forstærker, prøv at søge i DIY forummet eller selvbygger ditto.
|
| Til top |
|
| |
Mcnovy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
har en kollega som også har en digi forstærker, og han synes også at han kan hører en lille "summen"
det er måske også forkert af mig at skrive at det er switch frekvensen man kan hører, det mest korrekte ville nok være at sige en modulering af noget støj (ikke brum) OG switch frekvensen, måske den switch mode strømforsyning som er monteret lige ved siden af, hvis de f.eks. kører med 2 forskellige switch frekvenser, så kan det være moduleringen af dem jeg kan fornemme.. (dog havde min kollega ikke den ekstra switchmode)
jeg kan ikke huske om jeg har kunne høre hylletonen uden signal (det var op til jul jeg rodede lidt med det, og skal nu til at få bygget det færdigt) men det må jeg evt prøve i week hvis jeg kan nå det der..!
den støj den genererer, hvordan er den støj, kan jo være det er det samme vi mener, men mig der bare høre det som en hylletone, selvom det måske er noget helt andet.
det er ikke selvbyg (ihvertfald ikke mit eget) det er www.lcaudio.dk zappulse 2,2se
|
| Til top |
|
| |