| Forfatter |
|
garfield Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 20 September 2003 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEY
Jeg har nu i en del tid undersøgt markedet (Nettet) for DIY HT kabel og synte at have nået frem til at de fleste mener at en god og billig løsning er at bruge cat5 netværkskabel.
Jeg har selvfølgelig også i sin tid læst den artikel der blev bragt her på sitet og syntes at det ser nemt ud at bygge den version.
Det er nu her at mit dilemma opstår. mange steder findes der komplicerede løsninger med det samme type kabel. Er der nogen af jer der har prøvet at bygge nogen af disse HT kabler og kan anbefale en af salgsen.
Jeg har her til slut et andet spørgsmål i samme emne. Jeg køre i øjeblikket med en sorround forstærker der giver mulighed for at bi-ampe hvilket jeg har gjort med et godt resultat syntes jeg selv. Er det en god ide at bi-wire den øvre del. således at der derved er tri-wiret ialt. det skal selvfølgelig nævnes at højtaleren er bygget til tri-wiring (Audiovector 6).
Håber at der er nogen der har noget på hjertet.
|
| Til top |
|
| |
Novicen Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 September 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassen der blev væk.
Nu har jeg altid kørt med elledning til mine højttalere, men jeg skulle da lige prøve det der Cat5. Og det er helt rigtigt. Det var jo lissem at få nyt anlæg. Blot blev bassen strammet så meget op, at den forsvandt. I hvert fald den dybe del af den. Og da jeg ikke tror det er et delefilter, jeg har lavet, ka' jeg jo kun udbryde: Hvordan f..... kan det nu være?
Til orientering har jeg nogle gamle Jamohøjttalere fra dengang Jamo var nyt og upcoming. Delefilteret består kun af et gult kanonslag i vejen til diskanten.
HJÆLP!
__________________ Novicen
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 22 September 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv kat. 5 netkabel som højtaler kabel.
Den konstruktion jeg valgte, var at lave et biwire kabel med 6x netkabel parflettet, og så bruge 2x til diskant og 4x til bas. Sådan lidt simpelt forklaret.
|
| Til top |
|
| |
Novicen Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 September 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay - jeg har singlewire og bruger fire ledninger i alt. Alle de hvide til den ene side og resten til den anden.
__________________ Novicen
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes jo næsten uendelige måder at lave højttalerkabel ud af cat5 på. Det med at bassen blev væk, kan have noget at gøre med den parsnoning der jo netop er i kablet. Den er der jo for at den kan ophæve de induktanser der kan komme i netkablet, således at man ungår unødvendig støj (eller sådan noget ligende)
Men hvad mener i andre egentlig? Hvordan laver man et rigtigt godt højttaler kabel med cat5? 
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper001 skrev:
Men hvad mener i andre egentlig? Hvordan laver man et rigtigt godt højttaler kabel med cat5?  |
|
|
Medmindre man lige har mindst 30 meter netværkskabel liggende, lader man være. Resultatet er ikke givet på forhånd.
Det var mægtig sjovt at flette det - men det kan ikke rigtig bruges. Og jeg gider ikke gøre det om. Så er Fletcherkablerne bedre og nemmere.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg lavede det kabel for et stykke tid siden.. gør det aldrig igen...
tror jeg brugte 3 måneder på at flette det og mine fingre var fuldstændig ødelagt... men ok det ku da sagtens bruges men tror ik at det ka betale sig hvis der også ska stik på og det ska være noget godt netværkskabel...
lige nu kører jeg med no som jeg har givet det samme for som stikkene til det fletkabel og det lyder bedre så det flettede røg ned i ledningsposen
|
| Til top |
|
| |
Finderup Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utrolige så forskellige indtryk man kan støde på! 
Anyway. . . jeg skal snart selv opgradere kabler, så lytter spændt med, idet jeg heller ikke selv har lytter til cat5 kabler.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Noget helt andet er:
Hvor køber man cat5 med teflon isolering? jeg har ikke kunne finde noget...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 03:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt være at teflon er en god isolering, men hvad skulle man få ud af at bruge det? Det afskærmer jo ikke på nogen måde. Og isoleringens modstand vil være flere Mega-ohm uanset om det er PVC eller teflon og når vi er oppe i sådan en stor modstand så er det vel helt ude i hampen at man overhovedet begynder at diskutere dette emne...eller er det mig der er galt på den?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En udmærket beskæftigelse til de lange mørke vinteraftener, men det er slet ikke anstengelsen værd. Jeg flettede henved 60 m. af det  og det røg lige i skralderen  . Så flet det hvis du keder dig ellers lad være, Fona's til 30 kr/m slår det til enhver tid  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper.
jeg havde bare læst mig til at teflon lød bedre. Idet hele taget kan man jo sige at denne side er ude i hampen....at diskutere f.ex. netkabler til 30 kr vs. 3kkr; der kommer jo strøm igennem begge to
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja dem og så et par enkelte brugere herinde........men så er tilfredsheden vist også til at overse. Men bevares lidt håndarbejde har da aldrig skadet nogen og det kan jo føre til at karriere som tæppefletter  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nok fordi de hører så dårligt, at de heller vil flætte tæpper  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med bassen oplevede jeg også med Kimbers 4TC, og det minder jo også lidt om et Cat.5 Min teori går lidt på, at det samlede overflade areal på lederne, simpelthen er for lille...? (måske bedre med f.eks. 8TC eller flere paralelle Cat.5 kabler)
Men den gode ting er at mellemtone og diskant bliver super velopløst 
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig gode ht-kabler? Visiter nærmeste el-installatør og anskaf noget 6mm massiv kobber, f.ex. i form av 4x6mm.
Til basselementer f.o.m. 8" anbefales 2x6mm til hver pol, til biwirede diskanter er 2,5mm tilstrækkelig. Kobberet behøver hårdt stryg i ca.1 time for at åbne opp.
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
birdman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
|
Til basselementer f.o.m. 8" anbefales 2x6mm til hver pol, til biwirede diskanter er 2,5mm tilstrækkelig. Kobberet behøver hårdt stryg i ca.1 time for at åbne opp.
|
|
|
Hvad betyder "hårdt stryg"?
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den som viste..?? Fuldt blæs, juling, tortur 
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
det er nok fordi de hører så dårligt, at de heller vil flætte tæpper  |
|
|
...ja, jeg tror graden af succes med det her cat5-kabel afhænger i høj grad af kablet selv. Jeg har nok været uheldig, måske, men man laver altså kun 1 sæt af de hersens flettede fætre grundet flettearbejdet og lyder det så af r** er det sg træls , derfor min frarådning. Skal man opnå et rimeligt resultat er man nødt til at studere hvilke kabelmærker (der er mange når det drejer sig om cat5) der har været anvendt til succes oplevelserne og kopiere disse
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |