| Forfatter |
|
Jogl Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du mangler noget? - Med mindre du kan overtale en eller anden til at lave al arbejdet for dig så tror jeg du mangler en del. Det er ikke provokerende ment, selvom det måske lyder sådan, det er mere fordi at højttalerbygning kan være en ret stor opgave.
En god start var måske at læse Miju's indlæg først, og så lave et indlæg igen, hvor du bedre har mulighed for at specificere dine ønsker:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266
Jeg har selv endnu til gode at bygge en højttaler. Det virker meget spændende, men der er voldsomt meget teori, hvis man skal bygge sin egen. Jeg har længe haft lyst til at gå igang, men jeg tror stadig jeg må holde mig til lærebøgerne lidt endnu.
En anden mulighed var jo også at bygge en af de utallige konstruktioner, der allerede er designet. Så skal du "blot" købe enhederne, save træet ud og samle kasserne.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Jo ganske rigtigt lød det ret provokerende i mine øjne/øre! Men hva...
Har kigget en del på de kabinet tegninger man kan finde men ingen med de her buede sider. Kan du?
Bech og Nørds indlæg her ville jeg også meget gerne bruge men de har aldrig svaret tilbage da de skriver noget om at de har lavet en udførlig tegning
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =kabinet
sh*t en smøre MIJU har skrevet... Må lige kigge lidt nærmere - senere!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper
Det må du undskylde, for det var faktisk ikke sådan ment, men jeg kunne godt selv se det, da jeg læste mit indlæg igennem. Det var mere for at gøre dig opmærksom på opgavens størrelse.
Ja det ER en ordentlig smørre den gode Miju har skrevet, men det er dog stadig væsentligt mindre end hvis man skulle læse en hel bog.
Har du læst tråden "Endnu en lagkage"? - Der er så vidt jeg husker ingen tegninger, men den giver et ret godt indblik i hvordan man laver sådan en "lagkage" højttaler. Min fornemmelse er at det er noget af et slid i forhold til at klaske fire kabinetsider sammen, men det ser jo smukt ud med sådan et buet kabinet.
Held og lykke med projektet. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
|
Det ville hjælpe lidt hvis du skrev om dit budget...
|
|
|
Hej Christian
Budget regner jeg med at blive lagt alt efter hvor pæne højtaleren ender med at blive...
Men ca. 8000 kr havde jeg regnet med! For det burde man da også kunne få en ok højtaler, eller?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jogl
Hvad har du af forstærker?
Jeg har kigget lidt efter en færdig højttalerkonstruktion til dig, men det er ikke helt nemt at honorere dine baskrav, men jeg tror måske jeg har fundet noget til dig.
http://www.frequence.dk/sites/ursus-kit.htm
Den har godt nok ikke buede sider, men til gengæld får du jo så mulighed for en 8'' sub i siden, som ydermere kan gøres aktiv, hvis der ikke er nok muskler i din forstærker. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
|
Hvad har du af forstærker?
|
|
|
Hej
Jeg har samtidig gang i forstærker køb. Lige pt har jeg en Harman Kardon HK3480 og en Onkyo TX-DS989 som jeg har tilsalg
Skal have fundet mig en god solid stereo forstærker.
De højtalere der ser ellers fine ud. Man kan vel lave det buede kabinet uden om. Hvis jeg nu købte sådan et sæt så kan man vel lave sidderne bagefter og regne mål ud osv senere...
Hvis jeg nu ser lidt bort fra bassen men bare koncentrere mig om en god top med diskant, mellemtone og en ok bas - så kan jeg senere hen udbygge med en subwoofer...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan du da sagtens, jeg ville ihvertfald bruge flest penge på "toppen" så kan den aggresive bas altid komme senere  ,
tror du ikke at det bliver et alt for stort arbejde at lave buede
kabinetter, jeg mener, jeg har få gange lavet højtalere til andre, men
jeg tør slet ikke at bevæge mig ud i den buede form endnu,,, kræver
MEGET tid  men held og lykke, håber det lykkes for dig...
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også gå ind på siden www.scanspeak.com
Der er en del færdige byggesæt.
Eller søge omkring ProAc 2.5 klon, den er go
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Yhde
Ja det med bassen har du nok ret i. Må nok heller fokusere på toppen først og derefter hvis det blir nødvendigt, en bas/sub.
Jeg ved det er et stort arbejde. Har bygget andre højtalere før så ved efterhånden hvad det indebære. Så tror jeg begiver mig ud i det alligevel.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er til Sonusfaber? og deres lyd? så vil jeg kikke meget nætr på ScanSpeaks 18W/8531G00 i 4 ohm udgave ( da denne har en bedre følsomhed end 8 ohm. udgaven, 90 db. vs. 87 db. dette betyder at du reelt med filter og baffl kompensation opnår 87 db. med 4 ohm udgaven og kun 84 db. med 8 ohm )
Og til denne ( disse?) en Vifa XT25TG30-o4 diskant..
her har du noget rigtig godt at bygge med... stort bedre gøres det ikke.. og hvis det er en tilnærmelse SF. du ønsker?? så er disse vejen frem..
Jeg vender tilbage med mere senere..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Hvis du er til Sonusfaber? og deres lyd?
|
|
|
Hej MIJU
Jeg har kigget lidt på dit tidligere LANGE indlæg og det er virkelig en dejlig stor hjælp... Jeg takker!
Jeg er ikke specielt til sonus faber lyd, da jeg aldrig har hørt dem, men mere deres flotte design.
Jeg har kigget på Frequenc´s hjemmeside hvor jeg har fundet noget der passer mig meget godt.
Det er et kabinet med de buede sidder og de nye Peerless Exclusive enheder. Tror jeg kigger nærmere på det...
Med mindre du har andre gode forslag?
Men jeg takker du for hjælpen indtil videre...
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buede sider er meget nemt at lave. Du skal blot anvende bøjelig MDF. Det kan du få eller bestille i det lokale byggemarked.
http://www.krydsfiner.dk/Sortiment/mdf.htm
Du skal anvende to lag 9 mm, for at få en fornuftig kabinettykkelse. Du
kan også selv lave rillerne i en normal MDF plade. Det kræver blot en
rundsav og en masse tålmodighed.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
i det prisleje vil en peerless hds 6,5"-8" bas mellem og en vifa xt25 være en fin sammensætning og så er der penge til et par sls 12" fra peerless oven i.....det skulle med filter og kabinet vel kunne gøres for de 8k.....og så er der go bas og fin diskant/mellemtone
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
i det prisleje vil en peerless hds 6,5"-8" bas mellem og en vifa xt25 være en fin sammensætning og så er der penge til et par sls 12" fra peerless oven i.....det skulle med filter og kabinet vel kunne gøres for de 8k.....og så er der go bas og fin diskant/mellemtone |
|
|
Jeg har også kigget meget på peerless enheder... Synes peerless virker som et rigtigt fornuftigt mærke
Havde mest exclusive enhederne i tankene efter frequences nye byggesæt med dem. Men går stadig og overvejer hvordan jeg gør det bedst.
Hvis man valgte sådan en kombination som du skriver hvordan får jeg så regnet kabinet str ud og lavet matchende delefilter?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har 31 l til mine 8" hds og ca 70 til sls men jeg overvejer at ændre til 22 l på hds når jeg nu har 2 sls til at trække de dybe toner.......delefilter vil jeg helst overdrage til de andre herinde ...det er ikke altid at teori og praksis passer ....men du kan da altid prøve og starte med et filter der passer på papiret og derfra prøve dig frem hvis det ikke er godt nok..........
held og lykke ps hvor er du fra hvis det ikke er for langt kan du vel altid komme forbi og høre ......
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
|
jeg har 31 l til mine 8" hds og ca 70 til sls men jeg overvejer at ændre til 22 l på hds når jeg nu har 2 sls til at trække de dybe toner.......delefilter vil jeg helst overdrage til de andre herinde ...det er ikke altid at teori og praksis passer ....men du kan da altid prøve og starte med et filter der passer på papiret og derfra prøve dig frem hvis det ikke er godt nok..........
held og lykke ps hvor er du fra hvis det ikke er for langt kan du vel altid komme forbi og høre ......
|
|
|
Hej igen
Okay... jamen jeg har efterhånden fået en masse stof til eftertanke så jeg må lige have samlet trådende.
Jeg bor i KBH så det blir nok lidt langt at køre...
Men ville ellers gerne høre nogen af alle de her selvbyggeri projekter så jeg ku få lidt inspiration...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så må du jo tage en tur her over i det mørke jylland en dag jeg har godt nok lige ødelagt den ene diskant (i får ikke at vide hvordan ) men det kommer da til at virke igen
jeg er da sikker på at der er flere der gerne vil vise deres diy frem
jeg ved ikke om jeg har overset det men hvad skal du drive det med
|
| Til top |
|
| |
Jogl Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
|
jamen så må du jo tage en tur her over i det mørke jylland
jeg ved ikke om jeg har overset det men hvad skal du drive det med
|
|
|
Hej igen
Haha tja... Ved ikke om jeg tør tage hen i det mørke og uberørte jylland 
Jeg er også i gang med at kigge på ny forstærker...
Jeg har lige nu en Onkyo TX-DS989upg som jeg gerne ville have skiftet ud til en solid stereo forstærker... Havde kigget lidt på vincent´s stereo forstærker og musical fidelity og så i mine drømme classé
Evt nogen der vil bytte deres stereo forst til min surround forst? 
Deres design er bare super nice!
Mvh
|
| Til top |
|
| |