| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Du skal afgrænse dit projket. Jeg vil nok starte med basserne. Det er nogle fine 10" enheder som spiller rigtig fint hifi....bemærk de har en følsomhed på 90db. Det fortæller mig de er forholdvis effektive/følsom. De har også et QTS på 0,29, og det er vel nærmest perfekt til en god bassreflex system som både skal kunne spille rimlig dybt og samtidig ikke fylde en lade. Et slag på tasken er et kabinet som er ca. 70 liter. Det vil give en fin bass. Filteret kunne laves i 6 db med en store spole eller med 12db med en mindre spole og en tværkondensator. Jeg tror du vil være mest tilfreds med en f.eks. en 20mh spole pr. bass. De bør give en afskæring på ca. 125hz med 6db akskæring.
De andre enheder er faktisk også fine, dog er mellemtonen ikke så effektiv som bassen. Du kan betyde at din bass skal gøre tungere med lidt coating (vægtforøgelse), eller du skal monterer en ekstra magnet på mellemtonen. Du kunne forsætte den gode 6db stil med en enkelt spole på mellemtonen, feks. 2.2mh. Ned af til vil jeg nok lad den rulle af uden en seriekondensator med mindre du vil have mega-power-handling. En god kondensator i den størrelse koster også mere end parhundrede kroner....ellers er vi over i nogle bipolar lytter og lyder ret skidt.
Diskanten kunne afskæres med et 6 db filter mere.....eller måske endnu bedre ville et 18db være. Jeg kan ikke formlerne i hovedet, og jeg vil anbefale du overvejer hvor mange penge du vil smide i det. Du kunne også købe nogle andre diskanter som er mere egnet til 6 db afskæring, feks. Dynaudio eller Scanspeak 9700 typer.
Reelt er du nok nødt til at indstille dig på at lære lidt om dele filtrenes fortræffeligheder og hvordan du kan justerer delfrekvenserne på dit system. Helt let er det ikke.
Good luck
/pb __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|