Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bedste nedre mellemtone? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt igang med et nyt projekt, og skal finde nogle gode enheder til at varetage den nedre mellemtone i et større system.

Til toppen har jeg en 2-vejs løsning med en Raidho FTT75 bånddiskant, flankeret af to Scan-Speak 15W8530K01 til hver side i en D'Appolito konstruktion.

Til den dybeste bas, bruger jeg en isobarisk subwoofer med to Scan-Speak 25W8565-00 basser med aktiv deling.

Ideen er så at finde nogle enheder, der kan møde 15W8530K01'erne ved f.eks. 1KHz, og gå ned til 60-80Hz og møde subwooferen. Det hele bliver en kombination af et 3-vejs aktivt 24dB filter, og en 2-vejs 12dB passiv top. - Et lidt "specielt" projekt. Alt er lukkede kabinetter.

Nu har jeg med stor succes brugt Scan-Speak 18W8546-00 i en del konstruktioner, og leder nu efter en bedre afløser. I dette tilfælde skal enheden ikke nå så langt op, eller ned i frekvensgang, så det må være muligt at finde bedre kandidater. Har nogle Scan-Speak 18W8535 (modificeret) i tankerne, men andre bud?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Med aktivt behøver du ikke tænke på forskelle i følsomhed, så umiddelbart vil jeg anbefale en 10" Extended fra PHL. De rækker uden problemer op til 3-4 kHz og med papmembran er lyden meget lig SS, men de er meget mere kontante og dynamiske i den øvre bas - meget lig JBL, som evt. også kunne anvendes.

PHL har f.eks. 3 modeller i deres "Extended" serie, som vil være velegnet:

http://www.phlaudio.com/main.html

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

@janils
Dem kigger jeg lige på. De ligner mest noget til PA. Kan de leve op til Scan-Speak'ene og Raidho'erne?

Er også blevet opfordret til at kigge på Audax 6,5" HM170Z0 Aerogel.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@janils
Dem kigger jeg lige på. De ligner mest noget til PA. Kan de leve op til Scan-Speak'ene og Raidho'erne?

Er også blevet opfordret til at kigge på Audax 6,5" HM170Z0 Aerogel.

Jeg har netop modtaget 2 stk. 10" PHL (fra Tyskland), efter at have læst Janils anbefalinger i en tidligere tråd. Indtil videre har jeg lyttet til den som "fuldtone" i et 45 liters kabinet, og må indrømme at den spiller rigtigt godt. Stemmer gengives utroligt ægte.

Mit projekt går ud på, at lave et 3-vejs (supereffektivt) system: JBL 15" (LE15A) under 100Hz i et 90 liters basreflex, og PHL i et ? liters kabinet, 100-20000Hz og en ESS AMT til resten.

Jeg vender tilbage senere, når jeg har fået lyttet og eksperimenteret lidt mere.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Lyder også rigtigt spændende. Rart at se, at der også er andre, der gerne vil kunne skrue op for volumen, uden at miste den gode lyd.

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Måske er DCA`s modificerede Scanspeak 8554 en mulighedBasil.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Ved du hvad koster de ca. stykket? Jeg skal bruge fire styk til projektet.

Og hvor stort volumen kræver de? For når jeg skal bruge fire styk, så duer det ikke, hvis de skal have meget mere end 30 liter hver. For så bliver det simpelthen for stort.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels,

PHL er reelt PA-enheder, men hvad det er JBL, TAD og alle de andre gode jo også. PHL'erne er imprægneret så de kan tåle vand, men det er jo sekundært i denne sammenhæng.

Mere vigtigt er at de har samme kortslutningsring som SS, de har papmembraner og meget kraftige støbte chasiser samt store magneter. Jeg har nu anvendte min 10" mellemtone i et par år og må sige den spiller fantastisk fra 150 - 2.000 Hz. Spredningen er selvsagt ikke stor fra en 10", men det kan man leve med.

PHL blev startet op af udbrydere fra Audax da ikke helt kunne enes om hvordan tingene skulle laves. Som jeg kan se det, er det et skridt op i forhold til Audax.

De mindre 6,5" PHL er efterhånden ved at dukke op i flere mindre systemer i f.eks. Klang & Ton samt Hobby HiFi og ikke mindst hos den amerikanske distributør E-speakers.

Her ser du den 10" PHL jeg anvender:

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej daniels.

Sidst jeg spurgte Frederik Carøe, mener jeg, at det var omkring 2000kr pr. stk,
så bliver det jo lidt pebret, hvis du skal bruge 4.
Mht. enhedens krav til kabinet volumen, så må jeg være dig svar skyldig,
da jeg ikke ved det, så det må jeg lade andre mere højttalerkyndige svare på.

Mvh Basil

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået et godt tilbud på fire Scan-Speak 18W8535 enheder, men skal lige søge videre, for at se om der er bedre alternativer.

@janils
Det er jo ikke helt umuligt med sådan en løsning. Det må jeg vist lige overveje nærmere. Skal også lige have forhørt mig om priserne. Og skal se om jeg ikke kan finde flere bekræftende erfaringer. Fordelen ved en PHL 10", kunne jo være, at jeg kunne "nøjes" med én i hver side, istedet for fire.

@Basil
Det er jo noget af en pris, når jeg skal bruge fire styk. Jeg kunne selvfølgelig lave nogle af ændringerne selv, men det er et problem at modificere ens på flere enheder. Har i hvert fald selv haft nogle problemer med det. Jeg har før modficeret enheder efter Duelund-metoderne, og det har skam også været ok, men løsningerne har ofte krævet ret store kabinetter, for at sænke Q'et.
F.eks. har mine Duelund Scan-Speak 25W8565-00 ca. 130 liter hver. Det er rigtigt meget for blot én 10" basenhed. Jeg har derfor brugt dem isobarisk, og halveret volumen, men småt bliver det ikke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes