Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til valg af bas-enhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 August 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej..

Efter en del kriblen og krablen har jeg nu endelig besluttet mig for at begive mig ud i selvbyggeriets kunst. Det skal siges jeg har erhvervet mig kabinetterne til en 2-vejs ht, da jeg ikke selv (barn og fuldtidsstudie) har den fornødne tid og mulighed for selv at konstruere et sådan. Den tidligere ejer har fysisk skræddersyet dem til scanspeak-enheder: 9900 Revelator og én 15W-enhed. Jeg vil som den tidligere ejer også benytte 9900'eren, men er som sagt i tvivl mht til valg af bas-enheden

Kabinetterne er formstøbte i sten- og alm. gips, og er på ca 8,5liter. De har endvidere en frontplade dimensionering på 19*34cm, og et dybdemål på 33cm. Desuden er de kraftigt inspireret, for ikke at sige en direkte 'klon' af SA2K, dvs med buede sider.

Mit spørgsmål til de kloge hoveder, er således hvilken version af 15W-enhederne vil passe bedst til dette kabinet?

Efter en del udregninger, ifølge 'Sådan!' af Niels Nørby (som har ligget i 10+ år og samlet støv...ehemm ;-) har jeg haft mest held med at tilpasse porten med 8530K00'erne....men også med 4531G00'erne...

Så konstruktive forslag til valg af een af de to enheder, eller måske en helt anden vil være meget kærkomne. Desuden vil forslag til et filter også blive modtaget med kyshånd

Angående Qt, så nævner Niels Nørby at det er det bedste at måle Qt med både filter og ledninger, mit spørgsmål så om hvor meget eller mindre Qt bliver med disse påmonteret? F.x. har 15W/8530K00 Qt på 0,27 og K01 et Qt på 0.35. Og jo lavere Qt jo bedre? eller?

Det skal lige siges at der er monteret 14cm langt refleksrør, som i i den ene ende er 4,2cm i diameter og den anden ende er 5cm, altså konisk.

Jeg har haft kigget på Troels Gravesen's hjemmeside, hvor han har konstruktioner med både 15W8530K00 og K01...men de er begge to på 10,5liter volumen, så der duer jo ikke rigtigt...

Jeg vil forsøge at uploade et par pics af kabinetterne inden for kort tid.

På forhånd tak.

Til top Vis skum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skum

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes