| Forfatter |
|
Forsøgsstation Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 29 September 2003 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjælp, jeg er gået død i min ombygning af et sæt højtalere. Udgangspunktet er et sæt fallerede Avance Delta 3, som efter en voldsom "mekanisk" dæmpning har fået lov til at beholde den originale mellemtone (SS 13M 8636-00) - og dét er stort set dét, - dog er basserne p.t. mage til de originale (Vifa P21WO-39-08) - pendler mellem flere modeller, det ender sikkert med at blive Monacor's SPH-200KE. Tanken med det hele var at køre aktivt mellem bas og mellemtone og passivt op til diskanten (Vifa XT25). Til forsøget fremskaffede jeg et 12 dB/12 db elektronisk delefilter (stor tak til Sune Skovlund fra http://www.slcdisco.dk/) og sigtede mod et AR-SXO i toppen, uden C1 (12 dB akustisk) - so far, no luck. Faser er vendt, filtre bygget og atter adskilt, delefrekvenser flyttet osv. Det meste fra 18 dB BW til 1. ordens seriefiltre er afprøvet og nu er jeg kørt træt. Så hvad gør en klog? Han spør' en der er klogere! Er der en der kender til enhederne eller blot har et bud på en løsningsmodel?
Alle forslag vil blive modtaget med kyshånd, på forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 29 September 2003 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forsøgsstation...
Jamen, hvad er der galt..? - du må sætte ord på hvad der ikke virker...
Nogle enheder kan bare ikke sammen. Sådan er det!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 September 2003 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak Schelde, jeg håbede at jeg var snu :-) ved ikke at sætte for mange ord på - så fik jeg måske forslag, sådan "frit fra leveren". Problemet er vel klassisk tre-vejs-byg, -skidtet hænger ikke sammen. Det mest anstændige resultat var med en variation over det originale 3. ordens x-o i toppen (passiv afrulning nedefter) + aktiv på bassen. Så vidt så godt men det klædte XT25'eren dårligt! Hvor imod AR-SXO'en klæder diskanten rigtig godt, lidt rå - bevares men åben og dynamisk, til gengæld går mellemtonens gode kvaliteter fløjten, den nærmest svinder ind og vil ikke møde bassen, i hvertfald med de komponent str jeg har prøvet til dato (0,11+0,47mH/ ca 6,8 ohm)... Mit eget bedste forslag går i retning af (udover at finde de rette komp. værdier - forslag?) at køre helt passivt i toppen, simpelthen en kondensator i måsen af AR-SXO samt evt stejlere aktivt filter på bassen. Jeg deler nedefter ved 3-400 Hz. Men som skitseret, jeg har brug for lidt friske ideer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 September 2003 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær nu ikke sky, bare gi' et bud på hvad I tror vil fungere eller endnu bedre, hvad I har erfaring for eller kan simulere, jeg har nemlig ikke selv adgang til egnet software. Bessel, Butterworth, Chebychev, Linkwitz-Riley og hvad de nu hedder allesammen, jeg er parat til at prøve - fra 1. til N'te orden. Mit hifi-liv er forvist til vejrudsigten på clockradioen, min kæreste fejer trådafklip ud af sengen, mit hår lugter af loddetin, jeg har end ikke råd til at slå mig på flasken - alle mine midler er omsat til spoler og modstande ....
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 29 September 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et bud som jeg ofte har haft held med, er 18dB HP filter for diskanten kombineret med et 6dB LP for bas/mellem enheden, og den delefrekvens jeg ville afprøve ville ligge mellem 4kHz og 5kHz, da bas/mellem enheden har et løft i frekvensgangen herover, et 6dB filter kombineret med enhedens egen afrulning, vil virke som et filter af højere orden. Diskanten vil jeg nok dæmpe en 4-5dB. Som subfilter ville jeg nok eksperimentere med en dele frekvens omkring 300Hz og en stejlhed på 12-18dB for ikke at få en frekvenspukkel i den nedre mellemtone/øvre bas.
Alternativt kan du bruge/forsøge et 12 dB højpasfilter og 6 dB lavpasfilter, men her skal du nok eksperimentere med fasedrejet.
Dette er kun et bud, da jeg har ikke har haft glæden ved at stifte bekendskab med XT25'eren endnu.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Gorms bud er et godt sted at starte. Men delefrekvensen er ikke noget man vælger - det er noget der opstår.
Du siger du har prøvet 12dB/12db....har du prøvet at rykke begge de beregnede delefrekvenser væk fra -3dB punktet ? Det elektriske og det akustiske følges langt fra ad - sjovt nok er det stort set altid det elektriske man binder sig i. Pas på du ikke får bundet dig for meget til teorien. Brug det som rettesnor og bevæg dig så rundt omkring det...
Prøv evt. kun at lade én enhed spille af gangen. Nogen klare hørbare problemer ? Spiller mellemtonen for højt - kvækker den ? Lyder diskanten presset ?
Jeg har heller ikke bygget med de enheder - måske klinger de bare ikke sammen...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input'et Gorm. Enkeltdelene i dit forslag lyder som noget jeg har været igennem, dog ikke i dén kombination - så hvorfor ikke? Iøvrigt tror jeg at der er mere fornuft i dit forslag end du selv aner, Avance valgte, til kombinationen af baffle og mellemtone, netop 18 dB ved 400/4000 Hz. Da jeg brugte de "normale" parallel-filtre, var akkurat 5 dB dæmpning lige i øjet - eller øret om du vil, til XT25'eren. Med det aktive filter (12/12) lyder det bedst eller i det mindste, mindst grødet når jeg rykker blot 100 Hz ned til 300 Hz .... Det er sq ret godt spået, sådan -på tværs af landet. Klart værd at prøve.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naturligvis har du ret Schelde, det kan ske at enhederne ikke klinger sammen - men - jeg satte netop basserne tilbaws i systemet, for ikke at gøre det vanskeligere end allerhøjst nødvendigt og mellemtonen har spillet fint i netop dén kombination i årevis, ejheller har det været svært at indpasse XT'eren i parallel filtre men den lyder (sjovt nok) bedst i serie - med, ret beset, langt mindre beskyttelse. Desværre kan jeg ikke rykke det nedre delefilterpunkt fra hinanden da det aktive filter ikke tillader dette. Ak ja, spillede mellemtonen bare for højt, det er snarere omvendt! Et af mine oprindelige ankepunkter var faktisk det klanglige mismatch mellem bas og mellemtone, at gå fra en 3-4" kevlar enhed til en 8" poly-problem enhed (af den gammeldags slags) gi'r mindelser om én som taber et overmodent græskar på et hårdt gulv. Efterhånden betragter jeg dét som et luxusproblem (det er nu at gråden trænger sig på). Og ja, man ser sig hurtigt blind på det elektriske, når jeg før har bygget har jeg regnet og tegnet til store guldmedalje og så bagefter lyttet mig frem til hvor det gik galt :-) Men denne gang gik det ikke! så "keep 'em coming" - alle forslag kan (sikkert) bruges. Fortsat tak for Jeres interesse.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit forslag til dig er at du skal beregne delfrekvenserne med 1 til 1 1/2 oktav imellem, så skal du nok få cykse.
Muligvis du skal finde en anden (bas) mellem tone, for de der scanspeak har ry for at lyde nasalt, Prøv fks 15 W revalatoren i stedet.
Afskær fks diskanten med 6 db ved 4000 hz, og bas mellemtonen med 6 db ved ca 1500 til 2000 hz, husk impedanskorigering for optimal afrulning. Lad den spille helt ned i suboktaverne, altså ingen afskæring nedefter.
Så kører du basserne med aktivt filter, med en delefrekvens på 100 til 60 hz.
Så skulle der være en chanc for at få det til at gå op nivomæssigt mellem de indbyrdes enheder. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også tusind tak til R.P. - men den går dog ikke. Jeg hænger på mellemtonen da kabinettet er en betonblanding af en slags, lader det sig ikke gøre at skære de nødvendige ekstra 20 mm ud til en 15W. Jeg tror skam gerne at det virker, jeg har hørt noget lignende i en tidlig udgave af Jan Nielsen's "The Perseé Project", stort set samme princip og de lød meget, meget lovende. Havde jeg haft plads i kabinettet, tror jeg såmænd at jeg havde haft de samme Focal'er idag.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En betonblanding...??! - Det kan meget vel være her begrænsningen ligger...
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke betonblandingen er problemet, da dette ofte vil give problemer med resonans i mellemtonen, og som jeg kan forstå er det sammenhængen med bassen/bunden der er problemet. Hvis jeg tager fejl, og det er pga. resonanser, så er det ikke værre end, at disse kan dæmpes ved pålime/påsmelte bitumen og/eller asfaltligende materiale på indersiden af kabinettet, og herved lave en sandvits konstruktion, som vil fjerne de generende resonanser.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt nok, det er (ikke længere) betonen som gi'r problemer. Til andre Avance-ejere kan jeg anbefale følgende; Find en sækfuld gamle køkkenfliser, smadr hele møllen med en hammer, læg så en tilfældig mosaik i alm. acrylfugemasse inden i mellemtonekammeret, fyld evt efter med små stumper bitumenplade. Drop basrefleks afstemningen (den gør sq ingen gavn alligevel), fyld kammeret op med fåreuld og sæt en skumgummi eller rockwoolprop i hullet. Tilsidst sprøjtmaler du hele baflen + "skuldre" med gummihud fra auto-forhandleren. Voila, klar og sprød mellemtone uden beton-gjalden. Og så ser det faktisk sejt ud ;-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser til min fornøjelse at indlægget er blevet læst ikke mindre end 477 gange, havde der blot været lige så mange forslag! "Lidt men godt" må jeg konstatere. Endnu en gang, tak for interessen og forslagene. Jeg vil kaste mig over Gorm's model som det første. Afslutningsvis vil jeg lige høre om der er nogen af Jer der har gjort erfaringer, med de kondensatorer af mærket Jantzen der er dukket op i handlen.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi forventer at høre om resultatet, og vi vil se billeder (jeg vil i hver tilfælde gerne). God arbejdslyst.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |