Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 18:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 12" - 18" Basenhed til Sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 05 September 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hej..


Nogen der vil anbefale en/nogle basenheder der kan gå ned uden 30hz.. og gerne ned under 25 oss det skal være 12" - 18" leger nemli lidt med ideen om at bygge en sub så har jeg 4 * 8" og en 12"/15"/18" sub  mon det vil være overkill?.. hehe
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 05 September 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor bliver du ved med og oprette nye tråde??

Kan du ikke bare fortsætte i en, lav en passende overskrift og hold tråden opdateret i stedet.

/Søren



__________________
Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 05 September 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

JBL W15Ti...

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=W15 GTI&cat=SUB&ser=GTI

Kan tåle effekt nok, 2 6-ohms spoler, lav frekvens nok...

Kan købes i Viborg til 3200,-

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 05 September 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Okay.. Takker for svarene og kritikken
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 05 September 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Cerwin vega v-max 15 (er på tilbud til under 1K,-)

300L @ 14 hz
2 stk. 4" porte 75,7 cm lange


Det burde dække de flestes behov !

Ellers så byg 2 stk !







__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 05 September 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

hvor kan de købes?

Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

De  Cerwin vega v-max 15 går jeg kun ned til 20Hz.. hehe.. men de koster jo kun 6-700kr såå.. skulle man bygge sådan en eller 2? hehe.. måske lidt overkill med 4 * 8" vifa gode bas med poly membran og 2 * 15" Cerwin Vega som Sub hva siger i til det?.. vil det blive Bass Overkill?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Er det ikke enheder til bil stereo?

Hvad vil du helst ha, tør, kontant og hurtig bas eller bare meget bas for bassen's skyld?

/Søren



__________________
Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

popeye_2k skrev:

Er det ikke enheder til bil stereo?

Hvad vil du helst ha, tør, kontant og hurtig bas eller bare meget bas for bassen's skyld?

/Søren

De bliver solgt til bil, men virke fint til hjemme sub !

De kræver bare et lidt stort kabinet.

Bassen bliver tør og hurtigt ! !



__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Flames skrev:
De  Cerwin vega v-max 15 går jeg kun ned til 20Hz.. hehe.. men de koster jo kun 6-700kr såå.. skulle man bygge sådan en eller 2? hehe.. måske lidt overkill med 4 * 8" vifa gode bas med poly membran og 2 * 15" Cerwin Vega som Sub hva siger i til det?.. vil det blive Bass Overkill?

 

De går dyber end 20 hz !

I den kasse jeg beskriver har du fuld out put til 14 hz !



__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Vil meget gerne Have en Stram,Tør og hurtig Bas
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg nok ikke gå efter 15" cerwin vega.

10" eller højst 12" ville nok være mit bud, og så med en effekt i røven der kan noget.
kig på www.frequence.dk de har nogen fornuftige sæt, en af mine venner har lavet en af dem, 12" mener jeg, du kan læse om hans erfarninger under kunde forum på siden.

/Søren



__________________
Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Okay.. Men Vil Gerne have en Tør,Hurtig og Kontant Bas, som skal kunne gå helt ned til de dybeste toner
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

20 Hz burde være nok, hvilken kilde har du som går dybere end det?

__________________
Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

en noget dyre bas går ned til 14 eller 16hz en JBL.. kan ikk huske mere
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

tænkte mere på resten af dit anlæg.

Tvivler stærkt på at du kan komme under 20Hz og tror slet ikke det er nødvendigt.

Hvor meget har du bygget indtil videre, hvad er din erfaring med selvbyg?
Hvilket grej spiller du på nu og hvad kommer det og spille på?

 

/Søren



__________________
Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

popeye_2k skrev:


Tvivler stærkt på at du kan komme under 20Hz og tror slet ikke det er nødvendigt.

/Søren

 

Hvorfor skulle han ikke kunne det ?
Dem der siger, at man ikke behøver at komme ned til eller under 20 hz er dem der ikke selv har oplevet det !



__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hele Systemet er bygget op omkring 1 "top" og en "bund" i hver side.

"Top":

1 * Vifa D20TD-05-06 6 Ohm
1 * Vifa TC14WG 4 Ohm

"bund":

2 * Vifa M21WP 10 10ohm 8" Poly membran, okay str. magnet
1 * 110mm Basreflex (længden dog ikke bestemt) disse ting er købt, og mangler kun parameter på Bassen, for at kunne komme vidre i projektet.. og Kasserne bliver bygget i 22mm Spåndplade og Matrix Afstivningen bliver i 19mm Spånplade og Fronterne bliver i 21 eller 22mm RIGTIGT Godt Krydsfiner.. og det hele bliver betrukket med noget Vinyl finer, Måske Bøg eller Maghoni.. og så kommer der også frontstof på..

Og skal lige siges at det er mit første projekt, og Tager derfor imod alt den hjælp jeg kan få

Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Og når Vifa M21WP 10 bliver Parrael koblet, kommer de ned på "nominel" 5 ohm
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 06 September 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Første gang du bygger og så vil du lave en så kompliceret højtaler, hel dog lykke

Hvem har du til og hjælpe med delefilter osv?

Jeg siger ikke det er umuligt men ville nok råde dig til og starte men noget lidt mere overskueligt, og noget som du får et godt resultat ud af.

Igen, start med noget kit af en art, få lidt indsigt i hvordan tingene hænger sammen, osv.

Jeg har selv kun kastet mig ud i bygning af kit indtil videre og det er endda kun 2 vejs!

Det er fint nok at have planer og drømme, men når du nu får dem samlet og det højst sandsynligt lyder af l*rt til  så kommer du til og ærge dig, der skal efter mit hoved RIGTIG mange timers DIY arbejde og ikke mindst erfaring bag et par højtalere som bare lyder nogenlunde.

Men hvis du mener at du kan mestre en 3 vejs i første forsøg så go for it.

/Søren



__________________
Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes