Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktiv Subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hey. Jeg har 2 Gamle! 12" bassenheder liggende herhjemme, af endnu ukendt mærke. Jeg har planer om snart at lave en aktiv subwoofer ud af disse. Dog har jeg ikke den forstærker der skal sidde i. Derfor vil jeg gerne høre hvad i vil anbefale til at trække disse 2 "monstre".... ? Det skal helst være forholdsvis billigt, da jeg ikke har planer om at bruge det særlig meget. (Et evt. link til køb af forstærkeren ville også hjælpe meget )

-Har hørt nogle snakke om nogel delfiltre i subwoofere, er disse dyre og er det nødvendigt?

-Skal man sætte bass refleks rør ind i kassen? eller har det ingen videre betydning ??

-Vil det være "farligt" eller virkelig ødelægge lyden, hvis man lægger noget plexiglas henover enhederne?

På forhånd tak for svarene. Jeg venter spændt på svarene

Technotrolden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005
Sendt: 07 September 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

hey Pacex jeg skal også til at bygge min Første Subwoofer med 2x12" tommer Bass nogen siger jeg ikke skal købe delfilter jeg kan bare sætte stikne over i hulet men hvis du finder ud af noget kan du så ikke lige skrive til mig har selv mega meget brug for hjælp,

men hvis du ikke skal bruge din subwoofer til så meget ville jeg ikke gå ud og bruge penge på refleks rør  kun hvis det var til noget jeg virkelig skulle bruge

plexiglas jeg har ikke hørt at det ødelægge lyden, og det skal altså sidde godt fast eller kunne jeg godt forstille mig det ville brume, men de nye subwoofer de bygger er der plexiglas i så bare prøv at købe noget og sæt det i

Mvh technotrolden

Til top Vis Technotrolden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Technotrolden

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

i skal købe en digital forstærker som er bygget til subwoofer brug , der er indbygget delefilter i. samt man kan justere mængden af bass bagpå forstærkeren ( hvis i ikke allerede ved det , er forstærkeren jeg snakker om beregnet til at bygge ind i selve subben )

her kan man købe en sub-amp .... findes masser andre steder at købe dem men dem kender jeg ikke :(

http://www.frequence.dk/ kig under subwoofer amps

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

fubu2709
Mange tak for svaret... kan du sige noget om hvor stor denne forstærker skal være?

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

De siger inde på siden at en DS2.0 kan trække 2 12" ... men nogen siger at det er en DS4.0 der skal til .

DS4.0 er i hvert fald mere en rigeligt...

men du skulle overveje at bygge en sub fra frequence .. så er du sikker på et rimelig godt resultat , for når du vil bygge en sub ud fra 2 12" enheder du ikke kender kan det godt være svært ... men hvis du ved hvor mange liter osv. der skal til dine enheder så er alt jo godt . held og lykke :)

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Pacex, hvis data (Thiele/Small parametre) på dine gamle 12" ikke er kendt, er det plat-umuligt at sige hvordan de vil opføre sig i en given boks, eller hvad de kræver af effekt...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Pacex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen data på enhederne, da det er nogle gamle enheder jeg har fået.... Jeg har før prøvet og høre om der er nogle herinde der kender dem, men har ikke fundet nogle endnu.

Jeg tror jeg dropper ideen omkring en aktiv subwoofer, og bare prøver at lave en kasse og smide dem i. Da jeg ikke gider bruge så mange penge på noget der alligevel ikke bliver optimalt. Så det bliver bare de to enheder i et kabinet.

-Er der noget jeg skal tænke på inden jeg går igang`??
-Kan min forstærker trække enhederne? (Forstærker : Harman/kardon AVR 5500, 5x100w hvis jeg husker rigtigt, kan lige tjekke når jeg kommer hjem)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes