Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 04:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub projekt! Ravemaster eller Cerwin Vega (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 08 September 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hej..

Tror jeg vil igang med at bygge en bette sub.. men men tvivl er om jeg skal vælge:

1. Ravemaster 18" bas 18-700hz
http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=183&s ub=0&page=1

eller

2. Cerwin Vega V-Max 15" bas 17-500hz http://thansen.dk/product.asp?c=577411964&n=1589688117&a mp;a mp;a mp;pn=1227400084

Skal lige siges det skal bruges sammen med et stereo højtalersæt jeg er igang med at bygge til stuen..

Men hvilken Sub forstærker vil i anbefale til projektet?.. og hvordan tilsluttes subben så, når der ikke er nogen Sub udgang i forstærkeren?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 08 September 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Er du interesseret i god lyd, eller bulder? Tror ikke du får førstnævnte ud af nogen af de to. Jeg ville se mig om efter noget fra Peerless istedet for - de er meget roste. De to basser du viser der, kan højest sandsynligt ikke andet end at larme. En subwoofer er meget andet end at larme. Egentlig skal subwooferen ikke være til syne i lydbilledet. Den skal tage det dybe signal som højttalerne ikke kan tage. Og evt. også give lidt ekstra bas hvis højttalerne mangler bas. Men tror bestemt ikke du får noget positivt ud af nogen af de to der. Ikke hvis du vil høre MUSIK. 
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 08 September 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

hmm.. vil gerne have MEGET bass.. men den skal dog være Kontant, og alligevel give en god effekt
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 08 September 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Det skal også bruges til disco brug..
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 08 September 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med disco brug? Altså skal det bruges i et stort discotek eller et lille privat diskotek eller skal det bruges til discomusik i stuen eller hvad ?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 08 September 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Skal bruges i stuen, og måske på et lille mobildiscotek, og ellers til fester.
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 08 September 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Er Perless SLS 10" Bas så et bedre valg end både Ravemasteren og Cerwin Vega'en?

Og SLS'eren er enda billigere
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 08 September 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Flames skrev:
Er Perless SLS 10" Bas så et bedre valg end både Ravemasteren og Cerwin Vega'en?

Og SLS'eren er enda billigere

 

Nej ikke til disco, jeg tror til dig vil de CW enheder været et rigtig godt valg.

Nicolai.



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Har overvejet at Bygge en sub FreeQuence har men en Peerless SLS 12", den skulle være Kontant, og rigtig god, tror i ikke den vil være god til det?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
CrazY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2003
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 11 September 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Flames skrev:
Har overvejet at Bygge en sub FreeQuence har men en Peerless SLS 12", den skulle være Kontant, og rigtig god, tror i ikke den vil være god til det?

For en uge siden blev jeg færdig med min 6 kant af en sub. Og den levere bass over alt min forventning, her taler jeg rystene tagrender... da den står på første sal. Og den går under 20 hz. Jeg har brugt 2*sls 12" og en hypex 4.0. Og desuden lyder bassen stram og tør. du kan se modellen her http://www.frequence.dk/sites/design_kit.htm

men den optager lidt meget plads  men jeg vil godt ofre det for god lyd

Til top Vis CrazY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CrazY
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 11 September 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

den jeg tænker på, er med 1 * 12" SLS Bas, i en firkantet kasse, og så tænker jeg på at bygge den med en Hypex DS1.2. tror i ikke det ville være et godt sammensæt?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 11 September 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Du må gøre op med dig selv, hvad du først og fremmest vil have;

- Højt lydtryk og "disco", som du selv udtrykker det = Cerwin Vega

- God kontrol og mere HiFi orienteret lyd = Peerless SLS 12"

Ud fra hvad du indtil videre har givet udtryk for, er jeg tilbøjelig til at anbefale Cerwin Vega. Der er ingen tvivl om, at jeg selv er HiFi orienteret, og aldrig ville bruge den Cerwin Vega selv, men skal du spille op til fest, så er det den du skal have.

Husk dog at de "17-500Hz" og "18-700Hz" ikke holder i virkeligheden. Jeg vil stille mig tvivlende overfor, om de overhovedet kan gengive lyd under 40Hz...

Men det er altså heller ikke nødvendigt at gå under 40Hz til meget musik.

 



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 11 September 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Okay..

Vil gerne have en sub, som kan gå langt ned, og som kan spille op til fest, men for det meste skal den bruges der hjemme, og der vil jeg gerne have en Dyb, Tør og Kontant bas, og det er der jeg tror at Peerless SLS 12" er god? den kan jo levere en god og dyb bas? og den skulle jeg jo mene sagtens kan spille en fest op, når den bliver sat sammen med mine Andre HT'er, hvor der sidder 2 * 8" vifa M21WP 10 1 * 5½" Vifa TC14WG Mellemtone og 1* 3/4" DT20 Dome tweater??

Suben, vil jeg gerne have, til at give de effekt fulde, og gennemgående "ryk" som virkelig kan mærkes i kroppen, og der har jeg læst mig til at den Peerless SLS 12" skulle kunne gøre dette..  skal lige siges at de 2 side HT'er ikke kommer til at spille vildt meget bas, når Sub, bliver bygget.. men vil Peerless SLS 12" så ikke være den bedste? og kan den bruges sammen med Hypex DS1.2 modulet?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 11 September 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Det er lidt nogle modsætninger du remser op, men SLS kan sagtens spille højt nok til de fleste.

Du kunne bruge Hypex DS2.0 modulet istedet, så er der mulighed for at tislutte endnu en 12" SLS på et senere tidspunkt, hvis den ikke kan spille højt nok. Man kan næsten ikke få effekt nok.

Peerless SLS 315 SWR 39 134 THSX 4L AL, er en glimrende enhed med High-End egenskaber.
Giver du den et lukket kabinet på 120 liter, spiller den optimalt, og RIGTIG godt.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 11 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Så du mener altså at bassen bliver bedre Tør og Kontant med 120liter lukket istedet for 62liter basreflex (som freequence anbefaler)? og har jeg så ret i at det vil være en god idet med en matrix afstivning?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 11 September 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Altid MATRIX til subwoofer!
Det er et MUST, eller et lignende afstivningssystem. Man kan ikke afstive nok i en subwoofer.

De 120 liter i lukket kabinet, er udfra et rent HiFi-mæssigt syn. Det er her den enhed yder rigtigt godt, og levere en virkelig stram bas, der kan give gode slag i mellemgulvet. Kører man specifikationerne for "SLS 315 SWR 39 134 THSX 4L AL" ind i et beregningsprogram, anbefales en lukket konstruktion som udgangspunkt. Det udelukker dog ikke en basrefleksløsning.

Basrefleks mudre lydbilledet lidt, og er ikke blandt mine favoritter til et bassystem.

Den 12" SLS enhed er tidligere blevet brugt af @miju, hvis løsning du kan se her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&KW=mi ju Enheden er dog blevet udskiftet med en AudioTechnology : 12-B-77-25-10, men det er også en enhed, der er væsentligt dyrere end Peerless.
Som du kan se er 12" SLS brugt i en "no compromise" løsning, så bygger du lidt efter @miju's løsning, får du tæt på reference bas.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 11 September 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Okay.. lyder meget godt 
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes