Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 22:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Plint til pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 08 September 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Har et lille projekt som jeg skal igang med, mest for sjov, men det skulle selvfølgelig ende op i noget fornuftigt. Har købt en Rega planar 2, med RB250 arm. Har så besluttet mig for at lave en ny plint til den. Jeg har planer om at lave den af massiv træ, i samme længde og bredde som den originale, men omkring 50-60 mm tyk. Træsorten skal være lys, ask ahorn eller andet af samme hårdhed. Forslag modtages gerne. Skulle gerne være smuk at se på. Forslag til fødder modtages også gerne, da de originale ikke er for kønne.

Jeg har så ledt lidt på nettet, for at finde et sted hvor man kan få lavet sådan en "klods". Laver selv huller og udfræsninger. Men det kniber med at finde noget. Nogen som har en adresse eller forslag ? Har fundet bordpladefabrikanter, men det er mest plader i stave.

Kommentarer og spørgsmål til projektet modtages gerne.

Laver det fordi jeg har en del plader som jeg gerne vil genoplive, og fordi jeg syntes det er sjovt. Har ikke spillet lp´er i snart 7 år. Har en super pickup liggende som jeg gerne skulle have monteret, engang når det er færdigt.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Der ligger billeder på min hjemmeside, som viser hvordan jeg har gjort det (75 mm plint i massiv eg). Måske du kan hente noget inspiration der:

http://www.soundimage.dk/Analog-2a.htm

Held og lykke med projektet!

Billeder rettet til af Moderator, jf. regler for billedupload i forum, hvor max. bredde er 450-480 pixel. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8348&PN =1

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Det kigger jeg på. Takker 

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Alternativt kan du prøve at spørge dem her:

http://www.bordpladen.dk/

De laver stort set alt, men de tager sig også godt betalt for det.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Prøver at sende dem en mail. Så ser vi hvad det koster

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Når du taler om hårdhed, er ask og ahorn ikke særligt gode, ganske alm. bøg er bedre. Jeg ved godt der er mange der gerne vil have en eller anden eksotisk træsort, men når det gælder stivhed, er bøg en af de bedre.

Køb/lån evt. bogen: Træsorter af Aidan Walker. ISBN 3-8290-2444-4

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 September 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

I tråden Byg en pladespiller ligger der en masse billeder af min plint. Jeg synes du skal overveje at lave plinten af mindst to materialer.

Men hvad du end vælger, så er det at lave en pladespillerplint ikke bare lige noget man gør - og så er man færdig.

Prøv dig frem. Start med en rest MDF for at finde ud af om projektet overhovedet har en chance for at lande pænt. Og lad for alt i verden være med at kaste masser af kroner efter en snedkermester, før du er sikker på at det han skal lave også kan spille og ikke bare ser pænt ud.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Selfølgelig har træsort og udformning betydning. Men da det mest er for sjov, og kun for at høre lidt gamle plader, lægger jeg mest vægt på udseendet. Desuden kan det vel næsten ikke blive ringere end den originale plint på Regaen. Har planer om at lave plinten som en kopi af den originale plint, blot en del tykkere. Der skal selvfølgelig laves udfræsninger i bunden, hvilket ikke er noget problen.

Vil prøve om jeg kan finde nogen bordplader i ask eller ahorn, eller andet lyst træ.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Desuden kan det vel næsten ikke blive ringere end den
originale plint på Regaen.

Hvis det er udgangspunktet tror jeg du kan blive slemt skuffet.
Godt nok er en Planar 2 ikke den fedeste pladespiller i verden, men den er absolut ikke dårlig, og der er ingen der skal påstå at den ikke er gennemtænkt. Selvfølgelig også med pris og salgbarhed for øje, men hvis en plint der er to cm tykkere og lavet af noget andet træ virkelig kunne gøre underværker, så tror jeg Rega havde gjort det.

Derudover er det faktisk noget af en videnskab at dæmpe og afkoble en pladespiller rigtigt. Bliver det gjort forkert, kan man have den fedeste arm og det fedeste værk i verden, og stadig kun høre at det samlede resultat er komplet ubrugeligt.

Been there - Done that.

/vilmann

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Det har de faktisk også gjort på deres dyrere modeller. Plinten på Rega 2 er lavet af hdf plade, og fineret med sort (plast??) Det er ganske enkelt at masseproducere. Anderledes ser det ud når der skal laves noget i eksotisk træ. Her skal træet indkøbes (dyrt) sorteres, bearbejdes og behandles. Jeg har stor respekt for Rega og købte for over 20 år siden en Rega Planar 3. Den med den S formede arm. Et års tid efter vovede jeg at lave en ny plint. Det endte med en stor kasse i mdf træ, fineret med palisander og fyldt med 20 kilo sand. Lydforbedringen var enorm. Jeg er sikker på, at laver jeg en plint mage til den originale, blot noget tykkere, i et eller andet hårdt træ, og sætter nogle andre fødder på, bliver det ikke "ringere" end det er nu.

Og stadig: Det er kun for "sjov". Eller et eksperiment om du vil. Skal selvfølgelig nok holde tråden underrettet med billeder, selv om det nok tager noget tid.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Fik så svar fra www.bordpladen.dk. De kan lave en plint i ask,færdigbehandlet, 65 mm tyk uden udfræsninger for 900 kroner alt inc. Kan man nok lave billigere selv, men virker ikke voldsomt.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 September 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Fik så svar fra www.bordpladen.dk. De kan lave en plint i
ask,færdigbehandlet, 65 mm tyk uden udfræsninger for 900 kroner alt
inc. Kan man nok lave billigere selv, men virker ikke voldsomt.

Ja undskyld, men jeg synes det lyder helt åndsvagt. 900 kr for en plint til en pladespiller der med jævne mellemrum kan købes for 600 kr.
Og medmindre du selv kan eller kender nogen der virkelig kan styre en fræser er det helt hen i vejret. Hvis du får nogen til at lave plinten, skal du også have dem til at fræse huller i den med en CNC-fræser.

Udover at det nok vil kræve lidt omtanke at få et normalt Rega-leje til at passe i en 65mm plint, så er det med en normal boremaskine praktisk taget umuligt at bore et hul der er bare nogenlunde lige i en 65 mm træplade. Hvis centerhullet bare er 1 mm skævt i forhold til den optimale rette vinkel, vil pladetallerkenen stå så skævt mod plinten at du med lethed kan se det med det blotte øje. Der er ingen præmie for at gætte at den slags ikke er optimale betingelser for en pick-up
Og hvis først du har boret skævt er plinten ubrugelig.

Kort sagt: Tænk dig om. Hvis du vil bore huller selv, og ikke har en snedkeruddannelse og tilhørende maskiner, så start med noget resttræ fra Silvan. Når du har fundet ud af hvor problemerne opstår og hvor det er rigtig svært at få tingene lige, så kan du købe din 900 kroners træplade.

Iøvrigt er jeg ret sikker på at en Dynavector PU vil give langt mere. Godt nok koster den det dobbelte af plinten, men forskellen ny plint kontra ny PU vil formodentlig være til at mærke.

/vilmann

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Har skam heller ikke tænkt mig at købe den omtalte plint. Som jeg også skriver, kan det gøres billigere. Det er stadig "kun" et "sjovt" eksperiment, og jeg vil da ikke udelukke at jeg laver mere end en plint.

Borer skam heller ikke selv. Er helt klar over konsekvensen af at sådan et hul til lejet bliver boret skævt. Derfor har jeg allieret mig med en som har det rette værktøj. Han er godt nok ikke snedker, men maskinarbejder med det rette udstyr til at bore huller.

Ved ikke lige hvor du vil hen med den Dynavector. Har selv pickup.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 September 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Har skam heller ikke tænkt mig at købe den omtalte plint. Som jeg også
skriver, kan det gøres billigere. Det er stadig "kun" et "sjovt"
eksperiment, og jeg vil da ikke udelukke at jeg laver mere end en plint.

Borer skam heller ikke selv. Er helt klar over konsekvensen af at sådan
et hul til lejet bliver boret skævt. Derfor har jeg allieret mig med en
som har det rette værktøj. Han er godt nok ikke snedker, men
maskinarbejder med det rette udstyr til at bore huller.

Så er det jo noget helt andet.
Det lyder som om det kan blive et sjovt projekt.

Citér:

Ved ikke lige hvor du vil hen med den Dynavector. Har selv pickup.

Jo, jo. De fleste pladespillere har jo pick up
Jeg siger blot at en af de bedste forbedringer man kan give pladespillere i den billige ende er en rigtig god (ny) pick up.
Lidt afhængig af hvad du har i forvejen vil en Dynavector 10x5 formodentlig give langt større forbedring end en ny plint.
Men du har ret: det er en anden snak.

Husk at tage billeder undervejs.

/vilmann

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Nå ok, på den måde. Jo, skal nok tage billeder 

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa Fiddoo

Du siger at det kun er for sjovt - men pas på du bliver bidt af vinyl lyden !!

Men husk nu at tage nogle gode foto af ploven

Hilsen King-) 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Lige til oplysning.Planar 2 plinten er LDF og belægningen er phenol.Plintmaterialet er valgt udfra ønske om at frembringe en let og stiv plint. De større Rega pladespillere har lettere plinter, bla. grundet materialet og udfræsninger. Rega plinter bliver altså ikke tungere jo dyrere de er, tværtimod. Vi mennesker er ofte tilbøjelige til at falde for tyngden i et produkt, er det tungt er det godt, solidt og vi "får noget for pengene" , men prøv at anskue en pladespiler som en cykel. Jo tungere og blødere den er, jo mindre vil den energi vi lægger i trådet, blive til fremdrift og jo længere tid, vil de rystelser der opstår, blive i cyklen. Designfilosofien hos Rega er at jo lettere og stivere plinten er, des kortere "ophold" vil ressonanserne tage. Selv meget tunge plinter optager rystelser og rystelserne bliver længere tid i plinten og medvirker til udtværing af lyden.  

Det er ikke nogen kunst at lave noget tungere, derimod er det væsentligt sværere at gøre ting lettere, hvilket måske er årsagen til at man som selvbygger ofte vælger den "tunge vej" fremfor den "lette"

Nu er smag og behag som bekendt forskellig og du fik åbenbart en lyd du bedre kunne lide da du byggede en tungere plint, men vi har haft mange "vægtmodificerede Rega`r på værkstedsbordet og mangler endnu at høre en der var bedre end en standard Rega. Vi er altid villige til at lære, så, hvis du får frembragt en plint der i dine ører lyder bedre end standard plinten, så tropper vi gerne beredvilligt op med "den originale" til en sammenlignende test.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Tak for dit indlæg. Man skal selvfølgelig passe på at sige det lyder bedre. Anderledes er måske et bedre ord.

Jeg har kun købt Regaen fordi jeg som sagt har cirka 400 plader, som jeg godt kunne tænke mig at lytte lidt til igen. Egentlig ville jeg helst have en Oracle pladespiller, da jeg syntes det er fantastisk smukt håndværk. Finanserne rækker bare ikke til det ! Jeg fik Regaen billigt med en plan om at prøve at lave den om. Jeg syntes bestemt ikke den er køn som den er nu, og tyngde er der heller ikke meget af. Når man slår på den med en kno, giver den en ubehagelig rungende lyd fra sig. Det er 3 grunde til at gå i gang med projektet. Desuden syntes jeg det er sjovt og spændende. Har også selv bygget alle mine forstærkere, og har gennem tiderne modificeret en hel del hifi.

Du mener åbenbart at en Rega er perfekt, da du mener den ikke kan gøres bedre. Så må en Rega 2 jo være den bedst lydende i serien ? Intet er perfekt. Alt kan forbedres. Ellers kørte vi alle rundt i en Ford T, da Henry mente det var en perfekt bil. En Mark Levinson er heller ikke perfekt lydende, derfor laver de hele tiden nye modeller.

Jeg siger ikke jeg kan forbedre lyden på den Rega jeg har, jeg mener bare det ikke bliver dårligere end den originale plint. Den kan umuligt være perfekt. Så jeg PRØVER om jeg måske kan hente noget god lyd ud af en anden plint. Det bliver ihvertfald kønnere, efter min smag !

Verden ville da være kedelig hvis vi alle herinde bare satte os ned og sagde: "Det kan sgutte blive bedre". Nogen gange lykkedes det jo for en eller anden at forbedre lyden i sin førstærker, højtaler, cd eller noget andet. Muligvis ender mit projekt med noget møg, men så gør det heller ikke noget. Så prøver vi bare igen. Der er også skvattet en hel del raketter ned, før det lykkedes at sende den første ud i rummet.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej Fiddoo

Selv efter at have tjekket mit indlæg et par gange, kan jeg ikke finde det sted, hvor jeg skulle postulere, at P2 er perfekt. Intet er perfekt og selvfølgelig kan man lave bedre pladespillere end P2, f.eks P 3, P 5, P 7, P 9, det jeg siger er blot at man nemt kommer til at famle i blinde og dermed, som antydet af Vilmann, risikere at spilde tid og penge. Mit indlæg var egentligt ikke skrevet for at fratage dig byggelysten, mere for at få dig til at reflektere over problematikken, når man skal bygge en pladespiller.

At P2 runger, når man banker på den er rigtigt, hvorfor vi anbefaler folk at lade være med at banke løs på plinten, når der skal høres musik.

Held og lykke

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Nej, det kan godt være jeg har overdrevet lidt, men "vi har haft mange vægtmodificerede Rega`r på værkstedsbordet og mangler endnu at høre en der var bedre end en standard Rega." er svær at tolke anderledes. Nu er det jo heller ikke en kæmpe ombygning her er tale om. Det er trods alt kun plinten som skiftes. Leje, motor, ophæng og arm forbliver uberørt. Desuden er det stadig kun et eksperiment som koster få hundrede kroner, og skulle det, mod forventning, gå "galt" har jeg jo stadig den originale plint. En Rega er jo ret simpelt opbygget og nem at skille ad.

Jeg er overbevist om det bliver et hyggeligt og sjovt projekt, og har tænkt mig at fortsætte trods advarsler. Her er jo ikke tale om en kæmpe modificering af en Krell med komponenter til tusinde af kroner.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes