| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo set i mange konstruktioner at der er anvendt to porte.. og det ser ud til at fungere fint nok!..
Så jeg tror faktisk ikke det har den store betydning og nok meget er en god ide hvis en støre port giver en optimal længde der overstiger kabinet dybden!..
Her kan man så dele denne i to og opnå størst mulig samlet portareal med mindst mulig dybde og på denne måde optimere porten bedre til det anvendte kabinet..
Eks. hvis en ø 70 mm. port med den givende enhed og afstemning er optimal og afstæmningen diktere eks 30 cm. længde af porten .. MEN!! kabinettet af praktiske og design mæssige og design / akustisk optimerings grunde og ikke mindst volume mæssige grunde optimalt har en dybde internt på 28 cm. så har man et lille problem!!... selv hvis kabinettet er lidt over 30 cm. internt så skal porten optimalt have lidt plads mellem indvendig munding og bagpladen!.. så skal denne være 30 cm. er mindste interne dybde 35 til 40 cm...
HER! kan man så dele porten i to!.. med hver en længde på 15 cm.. og VUPTI!! no more problem!... en optimal afstemning der fungere som den skal med den optimale port diameter mm.
Således ser jeg dette anvendt på en fornuftig måde!!.. og dette er ifølge min overbevisning grunden til at anvende to porte istedet for en!.. netop for at få størst mulig port diameter, hvor ved "orgelpibe" resonanser undgås nemmere end med en mindre port diameter og kortere port!..
mvh.
|