Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 00:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har lagt mærke til at der er en del selvbyggere herinde af HT og derfor synes jeg lige at der er nogle ting som jeg må vide via jeres ekspertise.

Det er sådan at jeg selv overvejer at prøve mig selv af som selvbygger, men hvilket "sæt" skal man vælge og hvor kan det fåes. Prisen er i første omgang ikke det afgørrende, men det skal være god lyd i sidste ende.

Hvilket værktøj skal man bruge, er det noget med en masse måleapperater og så videre også, eller får man det sådan at det "bare" skal bankes sammen.

Er der penge at spare i stor stil hvis man laver sådan noget selv?

Kan man få nogle af de anderkendte HT som selvbyg?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg går selv og leger med tanken. www.frequence.dk har skrevet nogle fornuftige og let-forståelige ord om DIY. Det giver garanteret et rigtig godt indblik i opbygningen af højttalere ved at prøve for sjov at bygge deres billigste højttaler til knap 500 kr. Og så har man en endda en udemærket højttaler bagefter hvis det bliver vellykket.
Til top Vis Bager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bager

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Før man begynder med selvbyg, skal man gøre sig klart hvad ens ambitioner er.

Man kan ikke lave en "super"-high-end højttaler i første forsøg, hvis man ingen erfaring har på området.

Du skal også gøre op med dig selv, hvorfor du vil bygge selv;
- Er det fordi du syntes det ville være sjovt?
- Er det fordi du vil spare penge?
- Er det for at få en bestemt klang (lydfilosofi)?
- Hvilke aspekter af højttalerbyg vil du dække (træarbejde/beregninger/målinger/delefilter/enheder etc.)?
- Etc.

For jeg mener ikke det kan betale sig at lave selv, hvis dit udgangspunkt er 1000 kroner for et sæt.

Og forvent ikke at man med fem minutters erfaring, kan skubbe de tunge producenter af pinden, med en "super"-højttaler.

Har du en ide om at ville prøve for sjov, og at du regner med at bruge en del år fremover på at bygge og teste, så prøv endelig at bygge helt fra bunden, gerne med billige komponenter - det giver god erfaring.

Er det for prisens skyld, så køb et byggekit. Det samles forholdsvist nemt, og er udmålt og testet.

At ramme "high-end" genren, kræver (efter min mening) måleudstyr, og en del års erfaring, hvis man starter fra bunden selv. Der er ingen nemme smutveje til "high-end" for 1000 kroner.

Går ud fra du mener almindelige "købe"-højttalere, når du skriver "anderkendte" mærker, og det er forholdsvist sjældent man finder sådanne løsninger, og så er det ikke producenten der sælger dem. Men en kendt "klon" (nærmere en tilnærmelses kopi), er ProAc Response 2.5 kittet. Den kan findes mange steder på nettet, og også købes som et komplet kit hos f.eks. Dansk Audio Teknik.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Selvbyg er som regel ikke meget billigere end færdiglavet. Til gengæl kan man lave det design og den lyd man vil have (hvis evnerne rækker). Selvbyg er en hobby på lige fod med fodbold o.a., man skal gøre det fordi det er sjovt.

Vil man have bedst lyd til pengene, skal man købe brugt.

Frequence, Dansk Audio Teknik og Q-sound er rigtigt gode steder at starte. Der findes dog også mange velbeskrevne højttalere på nettet, lavet at privatpersoner.

Søg på loudspeaker DIY så kommer der masser af hits.

En loddekolbe, stiksav og rystepudser samt alm. tilgængeligt værktøj, er alt man behøver. Skal man til selv at designe en højttaler vil måleudstyr være nødvendigt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Mange tak for jeres svar, det gav en del at tænke over før jeg kaster mig igang med sådan et projekt.

Først og fremmes skulle jeg gøre det fordi det kunne være sjovt at kunne sige" Dem har jeg selv bygget" ikke som blær, men som selvtilfredsstillese.

Derefter ville jeg gøre det, hvis jeg gør det, fordi jeg så kan få en HT som SER UD som jeg vil have den til, ang finér og så videre, uden at det koster en bondegård, håber jeg da.

Og sidst men ikke mindst ville jeg gøre det hvis det var, fordi jeg endnu ikke har fundet nogle HT til mit budget som jeg synes var pengene værd. Vi snakker 7-8000 kr sættet.

Jeg har som sagt intet erfarring med dette, men jeg har kigget lidt rundt omkring på forskellige links og synes at meget af det ser "rimelig" nemt ud hvis man kan læse en tegning. Men jeg ved ikke om det er "snyd"?

Et problem som jeg forestiller mig der må være hvis man bygger selv er, at man ikke kender resultatet før man er færdig,om det er noget rigtig l... eller om det er god lyd.Der kan man jo hvis man har øje på nogle som ér lavet høre dem i forretningen eller låne med hjem, så dét er nok det som afholder mig lidt fra at gå i gang?.

Michael

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

[Citat]:
"Jeg har som sagt intet erfarring med dette, men jeg har kigget lidt rundt omkring på forskellige links og synes at meget af det ser "rimelig" nemt ud hvis man kan læse en tegning. Men jeg ved ikke om det er "snyd"?"

Går ud fra du mener et kit her, og ikke en højttaler fra bunden?

Det er nemt nok at lodde en ledning på en enhed, og bygge en firkantet kasse og få lyd ud af det hele, men skal skal vi tale om lydkvalitet, så er det ikke lige til.

Man kan forudsige resultatet til en hvis grænse med teoretiske beregninger. Men, som jeg før har nævnt, så kræver en optimering altså måleudstyr.

Holder du dig til et kit, har du en ide om udfaldet, men bygger du fra bunden, så er der kun beregninger og erfaring, der kan hjælpe på udfaldet. Teori og praksis går ikke altid lige pænt side om side. Selv en pæn frekvensgang leverer ikke automatisk musikalitet.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

daniels: Jeg havde bestemt ikke i tankerne at gå i gang helt fra bunden, det har jeg overhovedet ikke forudsætninger for, så det tror jeg at jeg holder mig fra indtil videre i alle tilfælde. Men jeg synes at det kunne være sjovt at lave et "kit" til at starte med. Mit problem er bare, hvordan ved jeg på forhånd om det er noget som kommer til at være i min smag lydmessigt?

Jeg ved godt du siger erfarring og så videre, og det er sikkert også helt rigtigt, tvivler jeg bestemt ikke på. Men er det ikke sådan at man evt. kan høre et sæt som ér lavet de forskellige steder inden man feks køber et kit?

Michael

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du finder nogle kits der interesserer dig, kan du eventuelt spørge her, om andre har bygget dem, og om du må komme og få en 'lytter' - folk er som regel flinke hvad det angår. Ellers kan jeg tilslutte mig hvad andre her har sagt ang. selvbyg.

"Først og fremmes skulle jeg gøre det fordi det kunne være sjovt at kunne sige" Dem har jeg selv bygget" ikke som blær, men som selvtilfredsstillese."

Jup! Det er nok et vigtigt motiv for mange selvbyggere

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Prøv at forhøre dig herinde (eller hos forhandleren af kittet), om du kan få et lyt først.

Det er nok den bedste måde, at finde ud af om kittet passer til dig.

Du kan jo også bare høre om andres erfaringer med et kit herinde. Masser af hjælpsomme mennesker i dette fora.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

@mollecon
Der var du vist hurtigere end mig

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Mange tak for interessen for mit indlæg. Jeg har i første omgang prøvet at kigge på Århus hifi klub´s hjemmeside, og prøvet at sende dem en mail omkring det der med selvbyg bl.a. Det er i mit lokalområde, så det kunne være der var noget mere "fysisk" hjælp at hente hente dér i første omgang.

Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes