Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Basal delefilter viden søges.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg er helt og aldeles ny i dette her, jeg vil bygge mig en subwoofer af nogle enheder jeg har tilovers efter at have købt nye højttalere, se anden tråd, "subwoofer nybegynder".

Jeg skal have lavet mig et delefilter og i den forbindelse har jeg brug for at vide hvad der gør hvad i sådan eet, og jeg starter den her nye tråd op dels fordi jeg håber at få en kort introduktion i det elektriske, dels for at andre kan få glæde af de svar jeg finder, det er ikke sikkert de lige kigger i den anden tråd.

-Hvad gør de forskellige komponenter (og hvordan, hvis du kan....) i et (gerne almindeligt såvel som et subwoofer delefilter), hvilke er de bedste og hvorfor....?

-Jeg ved godt at jeg kan bare læse en bog, men jeg har masser af andet jeg skal læse, så dét vil jeg gerne udenom hvis jeg kan og det er vist ikke en standart subwoofer jeg skal lave så det er heller ikke sikkert de komponenter jeg skal bruge er præsenteret i sådaneen....

-Er der een der gider, jeg ved godt det er trivielt for Jer andre....

Nåmen lidt om mit projekt:

Jeg har ikke tænkt mig at manipulere sattelitterne, de spiller perfekt men mangler de sidste vibes.

Så jeg har tænkt mig at subwooferen skal gå fra 20 til 45 hz og det er vist ikke er standart, men sådan har jeg tænkt mig at gå til den, der er vel også mindre risiko for stående bølger jo mindre frekvensbånd den skal spille.

-Hvordan laver jeg et delefilter der gør det....?

Jeg skal nok også have en svagt forstærkende forstærker, er der nogen forslag til sådan een....?

-Endelig får jeg måske brug for at pille fx. 28-31 hz ud på grund af rumfrekvens, kan man det???

Mvh BS

Til top Vis Bjarke73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke73

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der har en dybere viden om hvad der sker i vores ting og sager hér......?

Mvh BS

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Et passivt delefilter er rimeligt simpelt at forklare.

En spole fjerner frekvenser over en given værdi. En kondensator fjerner frekvenser under en give værdi. Dette er 6 dB elektrisk afskæring. Højere afskæring fås ved kombination af spoler og kondensatorer.

Da du vil dele meget dybt vil værdierne for spoler og evt. kondensatorer dog blive meget store og deremed dyre. Du bør derfor tænke på elektronisk delefilter i kombination med en effektforstærker.

En svagt forsstærkende forstærker må du lige uddybe. Normalt vil have brug for en temmelig kraftig forstærker til subwoofer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Bjarke73 skrev:

Jeg ved godt at jeg kan bare læse en bog,
men jeg har masser af andet jeg skal læse, så dét vil jeg gerne
udenom hvis jeg kan

Du må sq meget undskylde, men hvad får dig til at tro at vi andre
ikke har bedre ting at tage os til end at svare på dine spørgsmål??

/U.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Her finder du en del om delefilter udregning og teknik mm..

Og mm. kan jo måske være nyttig viden ligeså??

God fornøjelse..............

www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&KW=miju

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale elektronis deling når der er under 100 Hz. da du ellers løber ind i nogle seriøse problemer og omkostninger med komponent værdier.. ligeledes bliver det ganse "tungt" for en forstærker at "trækkes" med..

Check eventuelt LcAudio de har et elektronisk delefilter på programmet i ganske fin kvalitet..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa, så skete der noget....

Miju: Jeg fandt din "artikel" forleden, og kom igår til afsnittet med delefilter så jeg tror nok jeg er nogenlunde med, Linkewitch/Riley mm, KÆÆÆÆMPE arbejde....(Gætter på at I var trætte af at svare på dumme spørgsmål, og at der var en del der sukkede et lettelsens suk at der endelig var een der orkede, både blandt dumme spørgere og blandt Jer andre....).

Jeg overgiver mig nok og køber et elektronisk delefilter, men jeg ville helst lave det hele selv men må nok erkende at det er over mine evner, selvom det er ikke det store jeg skal manipulere lyden elektrisk, det har jeg tænkt mig at gøre mekanisk:

Svagt forstærkende forstærker: Jeg har fire (rimeligt let drevne) bas/mellemtone enheder fra mine B&W v204, og jeg har tænkt mig de tre af dem skal være lydkilde og den sidste "støttepædagog", blæsende vibrationer ind i det kammer de tre er monteret i så de bliver vel forstærket ved dét. Og så vil jeg iøvrigt justere lyden "mekaniskt" ved at justere mængden af hjælp enhederne får (den ene af de tre "aktive" spiller direkte ud i rummet (fx 33-45 Hz), de to andre spiller ind i et "horn" og skulle gerne give noget dybere bas (20?-32 Hz)).

Men jeg kommer nok ikke udenom en forstærker hvor jeg kan justere lydstyrken i forhold til sattelitterne men jeg ved ikke hvor kraftig den behøver at være (hvor meget æder sådan en kæmpe spole der skær ved 43-47 Hz, er der en tabel for hvor lang beviklingen skal være for den givne tråd der anvendes)).

-Skal prøve at få computerized en tegning så I kan se ideen....

Hmm, det kan også være jeg skal nøjes med sattelitterne de spiller fin bas og jeg bor småt så det hele basser måske ok.....?

Mvh, og undskyld mine mange spørgsmål....

BS

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Thiele/Small parametrene ændres alt efter hvordan enhederne kobles, og du kan derfor ikke regne med højere følsomhed, bare fordi der er flere enheder.

Din beskrivelse af anvendelse af enheder minder om compound princippet. Men så får du mindre følsomme enheder, og dermed behov for kraftigere forstærker.

Da du vil langt ned i frekvens er du nødt til at anvende elektrisk korrektion, du kan ikke gøre dette "mekanisk". Den mekaniske vej kræver du monterer lodder på membranerne, derved bliver de tungere og kan spille dybere, men på bekostning af følsomhed.

Du kan ikke både opnå høj følsomhed, små enheder og dyb bas. Du skal enten have meget store enheder, eller lav følsomhed.

Jeg vil anbefale du anvener de 4 enheder i et lukket kabinet, og med elektronisk korrektion (LC audio filteret er glimrende til både frekvensdeling samt korrektion)

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

-Jeg har lige kigget på LCAudio´s hjemmeside, men kan ikke finde prisen, hvad tager han for sådan en fætter????

BS

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Prisen er ifølge prislisten på hjemmesiden 1599,-

Da du skal dele meget dybt, kan billigere løsninger sikkert også anvendes. Til bilbrug findes der flere billige delefiltre.

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Et passivt delefilter er rimeligt simpelt at forklare.

En spole fjerner frekvenser over en given værdi. En kondensator fjerner frekvenser under en give værdi. Dette er 6 dB elektrisk afskæring. Højere afskæring fås ved kombination af spoler og kondensatorer.

Da du vil dele meget dybt vil værdierne for spoler og evt. kondensatorer dog blive meget store og deremed dyre. Du bør derfor tænke på elektronisk delefilter i kombination med en effektforstærker.

Jeg kan godt forstå hvis der er folk der er trætte af mine spørgsmål, vi ender snart med at have et værk i retning af Miju´s, men de kan vel lade være med at kigge hvis det ikke har interesse for pokker....

Grunden til at jeg spør´ nedenfor er at jeg overvejer at lave komponenterne (spolen) selv, så kan jeg få dem som jeg vil have dem samt experimentere mig lidt frem og endelig (måske) få mere lyd for pengene, og det er jeg måske ikke ene om....

Men ok, skulle måske lige have læst Miju´s ting færdig først....

Så: -Hvad er det der gør at spolen fjerner frekvenser over en given værdi, er det længden af vindingen/modstanden i vindingen, og hvis det sidste er gældende, så skal man vel have en længere vinding hvis man bruger tykkere ledning....?

-Er der en formel for spoler der giver skæringsfrekvensen....?

-Er der nogen der kan anbefale en ledning at bruge....?

Jeg går ud fra at det er længden af vindingen der på den ene eller den anden måde er afgørende for frekvensdelingen, hvad sker der hvis man bruger to spoler med en smule forskel i vindingen, vil afrulningen så ikke blive blødere lige omkring skæringsfrekvensen og stejlere lidt over i forhold til en enkelt spole???

Jeg skrev "Basal" i overskriften....

Jeg håber der er andre der deler min nysgerrighed og bliver klogere af alt dette, og at der fortsat vil være folk der gider forklare en dåmernik som mig lidt om alt det hér, jeg mener jég har ikke læst til elektronik ingeniør og gymnasiet ligger lidt for langt tilbage til at jeg kan huske hvad en kondensator/kapasitor er, og dengang fortalte læreren ikke hvilke egenskaber de har i forhold til HiFi....

Mvh BS

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes