| Forfatter |
|
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften
I forbindelse med at Vienna Acoustics Haydn Grand'erne er ankommet (Andet > Nedtur for Pink-Bear), så skal jeg nu have bygget mig en subwoofer til at supplere i de dybere toner. Jeg har bestilt en Hypex DS 2.0 og en Peerless SLS 12" fra frequence.dk. Og nu vil jeg gerne høre jer hvad forskellen (lydmæssigt) er på et lukket kabinet og et kabinet med port.
Og hvor mange liter skal kabinettet være på i en henholdsvis lukket og portet konstruktion? http://www.tymphany.com/peerless/ho_su.php - type nr. 830669
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i ellers går ind for basreflexrør, hvilken størrelse er så bedst? For mig at se er der ikke logik i alle de udregninger... 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Du får kabinettegning med når du køber ved frequence.
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pink-Bear skrev:
|
Hvis i ellers går ind for basreflexrør, hvilken størrelse er så bedst? For mig at se er der ikke logik i alle de udregninger... 
|
|
|
Der skulle gerne være en vis form for logik i udregningerne 
Du kan selv prøve dig frem med div. gratis simuleringsprogrammer. Synes selv at winisd fra http://linearteam.dk/ er rimelig nemt at gå til. Om man vælger lukket eller basrefleks er dels en smagssag og dels afhænger det af enheden. Har ikke arbejdet med den pågældende enhed, så vil ikke gøre mig klog derpå. winisd gir selv et bud på hvilken konstruktionstype der er at foretrække.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står det hele ikk her: http://frequence.dk/sites/s12-active.htm ?
MEN er 175W i 4ohm ikke lige lidt for lidt?
EDIT: håber det er ok at låne dette indlæg, er det ligemeget hvilket materiale kabinettet er lavet af eller SKAL det være mdf (eller hvad det hedder)?
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke bestilt kittet. Jeg har kun bestilt forstærkeren og enheden. Så derfor ville jeg vide om det har en indflydelse at jeg køber basreflexporten i biltema som har lidt andre mål.
|
| Til top |
|
| |
fubu2709 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 155
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan højst sandsyndligt ikke bruge den port du har kigget på medmindre du regner et helt nyt kabinet ud ... og det er stadig ikke sikkert at det kommer til at lyde godt .
men hvorfor ikke bare bruge frequence's opskrift , så er du sikker på et ret godt resultat. ( har jeg læst mig til, og håber virkeliog det passer )
hvis det er fordi du ikke bryder dig om den port så har de nogle i carsound.dk du kan bruge, de er 30 cm lange med 2 stk. ender , og den kan du bare save til så den er 27cm lang og så putte enderne på. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre ( er selv igang med 2stk subs med 12" fra frequence )
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan vil lyden være uden en basreflexport, i forhold til en basreflexport?
|
| Til top |
|
| |
klud Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyden vil være mere præcis, bedre til musik plejer man at sige i lukket kabinet... den vil ikke spille ligeså højt og dybt som med en port...
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
klud skrev:
|
lyden vil være mere præcis, bedre til musik plejer man at sige i lukket kabinet... den vil ikke spille ligeså højt og dybt som med en port...
|
|
|
Hvad med basmæssigt? Vil man få mere bas med en portet konstruktion?
|
| Til top |
|
| |
klud Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo du vil få mere bas, højere lydtryk og lydstyrke med port!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt er det sådan, at en lukket boks giver mindre dyb, og kraftig bas, i forhold til en refleks ditto. Til gengæld er den lukkede boks mere præcis og 'hurtig'.
Portens konkrete udformning i en refleksboks skal kun opfylde visse kriterier; korrekt afstemning, evne til at flytte den fornødne mængde luft, og pladsmæssige hensyn set i forhold til boksens størrelse. Ingen af disse burde skabe problemer i denne konstruktion.
Man kan sagtens anvende en anden port, men den skal så beregnes i forhold til afstemningsfrekvensen - og arealet skal stadig være så stort, at der er plads til at 'flytte luft'.
Pink-Bear, du kunne sørge for at porten kan lukkes - så kan du anvende boksen som lukket/åben efter behov.
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestilt en basreflexport hos frequence også. Man kan lige så godt lave det ordenligt når man er i gang. Og det bliver sendt til mig i dag så jeg har masser af tid til at lave det i efterårsferien.
|
| Til top |
|
| |