| Forfatter |
|
holfi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Med jer (experter i diy)
Jeg ville høre om der var nogen jer der har eller der ved noget omkring at bygge med en passiv enhed i,og evt. nogen link´s.
jeg ville gerne lave en 2-vejs højttaler med en passiv enhed ala audiophysic og sonus faber
på forhånd tak. __________________ Husk musikken !
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste enheder er passive... Jeg kender f.eks. ikke noget aktive enheder.... Gør du??? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
holfi Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Hurtig
(for hurtig)
Enhed er nød til at være aktiv ellers ville den ikke gengive noget,
en passiv enhed er derimod en enhed uden magnet eller sagt på en anden måde kun membranen.
venligst Holfi og ikke firmaet __________________ Husk musikken !
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hhmmm... en enhed uden magnetsystem kaldes typisk for en slaveenhed, og den kræver at der er en anden enhed til at drive den.
Men aktiv... Nej. Hvis en enhed er aktiv, skal den have indbygget aktivt elektronik. Dvs. forstærker. Og det har jeg endnu ikke set. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop det nu Hurtig. Du ved jo hvad der menes.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slaveenheder kan også have magnetsystem, idet dette kan bruges til elektronisk dæmpning af enheden - set på Sonus Faber Extrema.
Hvad angår udtrykket passive enheder ... så kan det vel bruges ... idet der er tale om enheder, der ikke drives af signalet fra anlægget, men udelukkende af luftstrømmene, der genereres af de øvrige enheder.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja, jeg ved hvad der menes... men jeg er imod begrebsforvirring...
Hvad skulle i øvrigt være fordelen ved en slave-enhed??? Jeg har hørt et par konstruktioner for en del år siden. Mindes bare ikke de havde noget specielt at byde på. Mindes noget med forholdsvis kraftig men MEGET slap bund.
Jeg ville til hver en tid vælge 2 ens enheder, og lade den ene spille ind bag i den i den anden. På den måde kan du teoretisk set få den ene enhed til at føle, at den sidder i et uendeligt stort kabinet. Men det kræver ekstra forstærkerkraft og er ikke særlig effektivt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slaveenhed på engelsk = passive radiator .
Det er jo blot endnu en metode til at udnytte bagsiden af basenheden (basrefleks, horn, transmissionline mv.)
Jeg mener dog også, at lukkede systemer er bedre. Muligheden for ekstra dyb bas, kan som du nævner fås ved, at benytte trikket med en enhed i et meget lille kammer, med endnu en enhed monteret umiddelbart bagved. Hermed ændres enhedens parametre, således dybere bas, men også lavere følsomhed opnås.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forholdsvis mange højttalere der benytter slavebas, Sonus Faber har lavet et par stykker, Thiel også så vidt jeg husker. System Audio bruger det også i en eller anden form .. kan man vel sige!
Personligt finder jeg at Extrema er den bedste jeg har hørt med slavebas, men det er jo ikke sikkert at det skyldes slavebassen.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine øjne, er det mest interessante idag, amerikanske Thiel. De bruger passiv bas i alle deres højttalere, og de bliver rost til skyerne i alle HiFi-tidsskrifter.

Der er desværre ingen danske forhandlere, men inden jul skal jeg til Tyskland, og håber at få "en lytter".
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Theil er blevet testet i November nummeret af Stereophile ... er noget skeptisk overfor deres mellemtone/diskant setup, men har ikke hørt nok til at skulle sige noget dårligt.
I øvrigt sjovt at B139 og lignende enheder ofte bruges som passive enheder ... også tilfældet i Extrema (sidste eksemplarer af Extrema brugte vidst en TDL enhed).
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra Stereophiles konklusion, efter test af CS 2.4:
If I knew the way I would take you home The Thiel CS2.4 is not a perfect loudspeaker—that's a critter I've never encountered at any price—but it's hard to fault within its price range. It's a whole lot of speaker for the money. It's built to a flawless standard. It's drop-dead gorgeous. It commits itself to music as an acolyte commits himself to a religion, which is to say without restraint. I'm tempted to similarly throw off restraint in singing its praises.
Thiel laver alle enheder selv, også de passive.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Den danske importør er pladekisten. Han har et sæt stående i butikken ved jeg. www.pladekisten.dk
De spiller helt godt 
|
| Til top |
|
| |
holfi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2005 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej syncroniq
kunne du ikke fortælle lidt omkring forte sat projekt,
det lyder meget spændende
holfi __________________ Husk musikken !
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 25 November 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Projektet blev færdig, så udgik membranerne fra peerless, og nu venter vi på at bruge en anden diskant der skulle komme på markedet i starten af det nye år. Så lige nu står det lidt stille.
|
| Til top |
|
| |