Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bånd - bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mott
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 21 November 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Efter at ha bygget og haft stor glæde af "La Folia" i en del år i slut '80ne har jeg nu tænkt mig at (gen)oplive dem igen, og så alligevel ikke helt.

Med 2 stk neo8 og 1 neo3 i baglommen må de jo være en værdig afløser for den gamle diskant som jo fadede hurtigt af fra de ca 7kHz, og den gamle delefrekvens på 500 Hz vil også være perfekt til de nye enheder, så langt så godt !

I ungdommens vår var det brænde der faldt ned, nu er det endeløse spørgsmål.

Til en sådan en BAS membran ku jeg godt li at vide hvordan forholdet mellem lydtryk og membranareal hænger sammen (hvis nogen)

Den "nye" mell/disk vil ha en eff på ca 90-91 db, og da jeg stadig har de gamle magneter liggende "stang stive" tror jeg på (håber) at det vil være nok at forøge membranarealet til et sted imellem feks 35*160 og 55*180 cm i stedet for de ca 22*115 som de gamle var.

Er jeg på rette spor eller er der noget jeg har overset/misforstået ?

Mvh

Til top Vis mott's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mott

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 November 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 November 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:
http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=b%E5nd&SM=1&a mp;a mp;a mp;SI=TC&FM=0&OB=1

Mon ikke stort set alle gamle tråde har enten med fuldtonebånd, eller båndhybrider at gøre, som bruger en alm. basenhed ?

Nogen ide om hvilken af de gamle tråde der har med magnestatiske basenheder at gøre ?
Det er jo ikke egentlige bånddiskanter der er interesse i, men en basenhed med bånd.

mott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Ja Macwerk, det var noget .....

Det jeg ville vide noget om var bassen,

Om den bliver ligesom lav Q'et, med svag bas, med nye stærke magneter ?

Om den bliver ligesom høj Q'et, med dominerende bas, med tyk og tung bærefolie ?

Om jeg på nogen måde kan styre eff. på. Den skulle gerne op på ca 90 db ?

Mest af alt om det er et blindspor !!! Men det er bassen fra 20 - 500 Hz jeg spør om.

Mvh

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 November 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
... stort set alle gamle tråde har enten med fuldtonebånd, eller båndhybrider at gøre, som bruger en alm. basenhed ...

Exactly my point

Jeg har et had/kærligheds forhold til båndbassen i La Folia. Der er noget fysik i bassen som jeg ikke har oplevet andre steder, men der mangler attack. Måske nye materialer (især magneter) kunne give nyt liv?

Selv skal jeg have noget der er lukket bagtil, så ...............

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:
Jeg har et had/kærligheds forhold til båndbassen i La Folia. Der er noget fysik i bassen som jeg ikke har oplevet andre steder, men der mangler attack. Måske nye materialer (især magneter) kunne give nyt liv?

Selv skal jeg have noget der er lukket bagtil, så ...............

Det du beskriver er et høj Q dipolsystem. En stor flad membran som den på den gamle La Folia (eller f.eks. Magnepan) har selve "svingspolen" langt fra magnetfeltet. Samtidig er der en stor bevægelig masse - specielt når luften tælles med. Det giver en høj Q og den "fede" lidt dovne og opsvulmede bas som er nødvendig for at kunne kompensere for den akustiske kortslutning rundt om baflen. (Jeg husker stadig mine på 1,80 x 90 cm - masser af bas, men ikke nogen særlig god kvalitet).

Samme "lyd" får du fra mange typiske dipoler med dynamiske enheder, idet man netop vælge høj Q enheder. Værste eksempel var Carvers Amazing loudspeaker, hvor et amerikansk blad målte enhederne til et Q på 10!!!!

Du kan godt få en "hurtigt" (læs kontrolleret) og attack villig bas fra en dipol, men det kræver en lavere Q omkring 0.7-0,6 og efterfølgende equalizering. Jeg tvivler på man kan lave en stor flad membran som klarer det samme. Magnepan er dog tæt på med deres nyeste systemer, men der mangler stadig noget.

mott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Det er måske lidt nostalgisk at begynde forfra med mine game minder, men jeg var faktisk glad de gamle La Folia !

Jeg har set på din hjemmeside hvor du står, måske ender jeg også der, med dynamiske dipoler, hvem ved ?

Men som det står lige nu tror jeg at jeg lige tar en tur mere på på travbanen, for gamle minders skyld. Så du må godt gi mig lidt feedback om dine 90 * 180, hvad brugte du som bærefolie i den størelse, vitawrap (eller hva det nu hed) laves vist ikke i en størelse der passer dinosaur-madpakker. Og hvordan er det lige med magneterne, beholder de deres styrke eller hu ?

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes