Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Input til højtalerkonstruktion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Søger lidt input i forbindelse med en højtalerkonstruktion

Har fået indkøbt lidt ScanSpeak enheder, da prisen var ydrst fornuftig.
Ligger jeg inde med følgende:
- 4 x 18W8531 bas/mellemtone
- 2 x 9500 diskant

Update 15/12-2005
Har købt en 12M/4631G00 til en fornuftig pris :-), så nu er det jo ligesom afgjort!

Det første der faldt mig i øjnene var at "bare" bygge en kopi af denne konstruktion http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm, men da udfordringen her "kun" ville være at kigge efter Troels, er det blevet opgivet. (DIY skal være en udfordring og engang imellem skal der også være plads til at der går ingeniør i den )

Det jeg istedet for går og pudsler med er at lave en 3 eller 3½ vejs konstruktion.
Og så var et at jeg tænkte at der må være nogen herinde der har erfaring valg af mellemtone og har lyst til at give input.
Har selv kig på både 12M4631 og 13M8636, men er der nogen som har erfaring med hvordan disse lyder. Andre forslag er selvfølgelig også velkomne.

Derudover er der nogen som ved hvor man kan købe 4mm eller bøjeligt mdf i herning området? Hverken Silvan eller Råd og Dåd Byggecenter har det.

MVH Ulrik

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bygge en MTM-konstruktion med de enheder du har og så supplere med en 10" - 12" bas? Disse kan enten være en del af kabinettet
eller også som separate basmoduler der kan agere standere for MTM'erne?

/U.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Er egentlig også en konstruktion jeg har overvejet, problemet er bare WAF'en. Jeg er ikke specielt sikker på at med et par 10" eller 12" at jeg vil ende med en konstruktion som får lov til at stå i stuen, altså af den bedre halvdel.

Sådan rent design- og størrelsesmæssigt er jeg nok også mere til noget i stil med Sonus Faber Cremona.

En anden grund til at jeg ønsker en mellemtone er også for at undgå at presse både diskant og bas/mellemtone enhederne til deres grænser og dermed undgå at konstruktionen kommer til at lyde anstrengt.

Men ellers tak for forslaget.

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Fresko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 December 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet en løsning hvor bruges Active EQ eller noget Linkwitz transform... Så bliver der lidt at lege med, og konen kan få hendes små højtalere

Til top Vis Fresko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fresko

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes