Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forforstærker: Selvbyg (eller brugt ??) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

(Sikke stille her er – Er alle til KT Messe i Odense??)

Jeg er ret hooked på et ’forforstærker-selvbygger-projekt’ i den kommende vinter. Har bygget en del højtalere gennem tiderne (pt. i gang med det 4 sæt – men det er en anden historie ) og også diverse elektronik. Mine evner rækker ikke til selv at konstruerer noget fra bunden – så mit minimumskrav er diagram + stykliste (PCB layout er et ekstra plus)

(Som I vil vide) At bygge selv er mere en proces end et middel til at sparer penge etc. specielt hvis man kan frembringe noget der i lyd/udseende overgår det som ussel mammon kan købe, MEN og der er et stort men....... Det er jo ikke ret let, lige at gå ned om hjørnet og låne dyret med hjem til et prøvelyt

Og hvis vi lige ser bort fra det faktum der hedder ’psykoakkustik’ alias den her med at ’det jeg selv har lavet i loddekolbens skær af stumperne fra en Zanussi el-pisker, indmaden af gammel Luxmann radio, 3 bacon omsvøbte B300 rør og æsken fra en Hoover støvsuger’ lyder MEGET bedre end alle de forstærkere Mr Levinson i sine vildeste drømme kunne tænke sig at konstruerer……………. er der så nogen der kender noget til/kan anbefale/vil fraråde osv. nogle af de følgende konstruktioner.

A)    HIGHfidelity (bladet!) PreFix. Jeg har søgt højt og lavt omkring denne konstruktion, men har erfaret at den sank i jorden uden at efterlade sig mange spor (på nettet) - om end enkelte personer stadig husker den med god lyd i ganen (F.eks her: http://cph.ing.dk/konf/root/selvbyg/html/0389.all.html).

B)     LC Audio Sidewinder

C)    Pass Labs - Aleph P 1.7

D)    xxxx – Er der andre konstruktioner jeg burde overveje? Og hvad er Jeres erfaringer med denne? (Tubes need not apply – Me believe me thinks!)

Modtrækket kunne være at købe noget brugt som f.eks. Densen DM-20, NAD C160, eller noget andet til ca. 3 KKr...eller......... (I kan sikkert flere forslag her, men det er egentlig ikke der jeg vil hen! – Det vil *rigtige* selvbyggere forstå!)

Med venlige hilsner

HeJu
Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu,

Jo, jeg har skam haft en PreFiX i en årrække - og har endnu ikke fundet noget, der var godt nok til, at jeg har villet skifte den ud.

Jeg har puslet lidt med IC'erne, men den basale forstærker er der ikke ændret på.

Jeg har i øvrigt kontakt til konstruktøren, hvis du skulle være interesseret i at bygge den.

Jeg har hørt Sidewinder'en - den ligger på linje med min gamle forforstærker (en simpel selvbyg konstruktion med AD845). PreFiX'en er langt bedre.

Har ikke rigtigt forstand på rør ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Pass labs konstruktionerne er rigtig gode, og de er simple så de er nemme at gå til for selvbyggere så de kommer altid til at spille.

mvh Hylle

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Er lige med på en lytter! jeg overvejer at bygge en passiv forforstærker, kun med volumekontrol og 3-4 trins indgangsvælger. Men måske dukker der der noget bedre og mere spændende op her
Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa,

Det var da rart at høre fra en med lidt hands-on erfaring til modvægt fra alle os andre wannabees(Men det er vel precis det forummet et til for).

Fik du noget ud af at 'pusle' med (om) IC'erne? Øjner vi en PreFix upgrade her?

Jo, jeg er interesseret. Kan kontaktdetaljerne til ham din PreFix pusher (hvad skulle han ellers hedde....) offentliggøres?

Ellers send mig en privat besked, så vil jeg kontakte ham og hører lidt om konstruktionen, print, stumper etc. og kan så tilbyde at rapporterer tilbage til forummet.

Har du nogen ide om hvad der koster i dagens mønt at blive PreFix ejer og hvad der udgør de dyre stumper.

Mvh HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

HeJu skrev:

Hej Aksa,

Det var da rart at høre fra en med lidt hands-on erfaring til modvægt fra alle os andre wannabees(Men det er vel precis det forummet et til for).

Fik du noget ud af at 'pusle' med (om) IC'erne? Øjner vi en PreFix upgrade her?

Jo, jeg er interesseret. Kan kontaktdetaljerne til ham din PreFix pusher (hvad skulle han ellers hedde....) offentliggøres?

Ellers send mig en privat besked, så vil jeg kontakte ham og hører lidt om konstruktionen, print, stumper etc. og kan så tilbyde at rapporterer tilbage til forummet.

Har du nogen ide om hvad der koster i dagens mønt at blive PreFix ejer og hvad der udgør de dyre stumper.

Mvh HeJu

Hej,

Ja, det blev faktisk til en lille upgrade. Den er nem, for PreFiX er født med IC-sokler, så eksperimenter er nemme. Jeg er indtil videre endt op med LT1122 både i liniedel og outputdel. Adskillige opamps har været prøvet, inkl. LC Audios AD825, som jeg synes er lidt vel opreklamerede i forhold til ydelsen. LT1122 virker i hvert fald bedre i PreFiX'en.

Konstruktøren er Morten Bruun-Larsen fra High Fidelity, så han kan i hvert fald kontaktes ad den vej, men jeg checker lige med ham, hvordan landet ligger ellers.

Såvidt jeg er orienteret, har han stadig nogle print liggende. Om de er monteret, er jeg ikke klar over. Kittet blev i sin tid leveret med færdigmonterede print (indeholder bl.a. SMD-komponenter, som kræver lidt snilde, når man lodder), og var ikke helt billigt, men hvad prisen skal være i dag, aner jeg ikke. Der er jo trods alt tale om en fuldt fjernbetjent forforstærker med bl.a. mulighed for individuel regulering af niveauet på de enkelte indgange.

Jeg vender tilbage, når jeg lige har talt med Morten.

I øvrigt kan der være mulighed for at lytte på min PreFiX over et særdeles kompetent anlæg, hvis nogen skulle være interesseret.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
Er lige med på en lytter! jeg overvejer at bygge en passiv forforstærker, kun med volumekontrol og 3-4 trins indgangsvælger. Men måske dukker der der noget bedre og mere spændende op her

En "næsten-passiv" preamp som måske kunne være interessant (
Link) BUF-03 kan erstattes med BUF-04 eller BUF-634 og man kan sikkert godt klare sig med mindre end et Penny & Giles volumenpotmeter, så det skulle kunne lade sig gøre at realisere projektet til en rimelig penge, evt. med 2 stk. 12V blyakkumulatorer til strømforsyningen.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

P. Moren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu !!!

Du kunne da prøve ar kigge på et par sider her

http://tkhifi.homepage.dk der er et par forslag

der virker ganske let at gå til den enne er end Fet forforstærker

også end Rør konstruktion. klik under Konstruktioner.

Også er der end gut fra Croatien der har lavet end passiv

forforsrærkker ser ike så ringe ud www.diyaudio.8m.com

han har også et par Rørforforstærkker og end effekt Klass A

noget hen af Pass, Son Of Zen.

Hilsen og god byggelyst

Poul Moren.

Til top Vis P. Moren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Moren

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Carrotman dit link forbinder mig bare med en top side på stereophile?!
Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
Carrotman dit link forbinder mig bare med en top side på stereophile?!

Linket virker, den er bare en halv krig om at loade siden...hav lidt tålmodighed  Ellers kan du finde en anden udgave af den samme konstruktion på dette link (http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=pawliw1_prj.htm), men artiklen i Stereophile er bedre og mere dybdegående.

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej Moren, Carrotmann & Hylle,

Tak for ideerne og links'ne - ganske enig, der er flere interessante konstruktioner (også et par jeg ikke før var stødt på)

Men vi er vel lidt tilbage til problematikken omkring den 'påståede' kvalitet af diverse konstruktioner - skaberen af dem er måske ikke den rigtige til at bedømme dem selv....

Så hvilke af konstruktionerne har I selv lagt øre til - eller i mangel af bedre - hørt rosende omtalt af andre (end konstruktøren selv). Aksa's tilbagemelding om PreFixen er interessant.

Vi skulle jo gerne snævre feltet ind til sidst....

Mvh HeJu

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu (og evt. andre PreFiX-interesserede),

Morten Bruun-Larsen, som har konstrueret PreFiX-forforstærkeren, kan kontaktes på email: morten@bruun-larsen.net

For dem, som ikke kender PreFiX-forforstærkeren, kan jeg kort fortælle, at der er tale om en opamp-baseret konstruktion med fuld fjernbetjening og display, valgfrit antal indgange, mulighed for tape monitor, samt individuel regulering af niveauet på de enkelte indgange.

Lydmæssigt ligger PreFiX-forforstærkeren på et meget højt niveau, og Morten har vist på et tidspunkt haft den oppe imod bl.a. en Proceed. Selv har jeg haft den oppe imod flere forskellige preamps til op mod 10k, men ingen af dem har været i nærheden af PreFiX'ens lydkvalitet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes