Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højttaler i paprør ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går med en ide, som jeg lige skal have lidt respons på.

Jeg skal lave hjemmebio i kælderen, og vil gerne skjule front og baghøjttalerne i et stort paprør, som skal beklædes med frontstof, selvfølgelig med udskæring foran, vil det have en stor betydning for lyden?, højttalerne er QLN 606 (laves ikke mere) det er en gulvhøjttaler der er bestykket med 2stk 6,5" og en 1" dome der er basrefleks bagud, som altså kommer ind i paprøret.

Minibio tager form

Til top Vis PillyWilly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PillyWilly

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Der er ét spørgsmål som trænger sig på her: Hvorfor? eller som drengene på P3 siger: BUT WHY

Taler du om en meget kraftigt/stort rør eller hvordan har du tænkt dig det?

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Der er ét spørgsmål som trænger sig på her: Hvorfor? eller som drengene på P3 siger: BUT WHY

Taler du om en meget kraftigt/stort rør eller hvordan har du tænkt dig det?

Det er klart, der skal en forklaring til, paprørene skal ligne søjler, det drejer sig om såkaldte "støberør" med en indvendig diameter på 400mm og jeg vil så lave en bund der hæver højttaleren op over den bageste stolerække (lyder blæret...der er 2 rækker med 3 i hver ) rørene skal gå fra gulv til loft, og altså skjule højttalerne og virke som lidt lir i rummet jeg vil også skjule center og sub i et podie foran lærredet.

Minibio tager form

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 December 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hmm. Du kunne gøre det, at du laver et rør og skærer så hul i fronten så lyden fra højttaleren kommer ordentligt ud. så kan du så beklæde røret med noget stof af en art, og så vil man ikke kunne se hullet, samtidig med at højttaleren er gemt væk. Evt. kunne du tage et par smalle brædder og banke foran åbningen så stoffet ikke buler ind ad.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hmm. Du kunne gøre det, at du laver et rør og skærer så hul i fronten så lyden fra højttaleren kommer ordentligt ud. så kan du så beklæde røret med noget stof af en art, og så vil man ikke kunne se hullet, samtidig med at højttaleren er gemt væk. Evt. kunne du tage et par smalle brædder og banke foran åbningen så stoffet ikke buler ind ad.

Jeg havde forestillet mig at beklæde med kyllingenet og så noget "frontskum" ved dog ikke hvor jeg kan få fat på sort skumgummi i 5-10mm tykkelse og 2,3m længde

Minibio tager form

homemade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2005
Sendt: 20 December 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej pilly.
Hvis du sætter 5-10 mm skum foran dine højtalere dæmper du diskanten, og resultatet kan blive en mudret oplevelse.  Stof er det bedste af det værste hvis man absolut vil dække sin højtaler til.

Hvad med at beklæde hele røret med stof, nærmest som en sok ?
Til top Vis homemade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homemade

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 December 2005 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

Pap kan godt bruges, men sørg for at rørene sidder godt fastgjort til gulv/væg/loft. Pap er relativt dødt, men osse let... Dantax havde vist i sin tid nogle højtalere af pap, enhederne sad i en skrå afskæring i toppen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hvad med basportene (hvis de er der)? Hvis du indkapsler din højttaler i et rør, kommer det da til at lyde af hø. Det var i hvert fald ikke noget jeg kunne tænke mig at gøre. Måske kunne du i stedet prøve at bygge en højttaler ud af selve røret, med bitumen indvendig til at dæmpe. Men der er der sikkert andre der ved mere om end jeg.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 December 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

I utgangspunktet er jeg skeptisk til å plassere høyttalerne inne i et papprør. Tror at du vil få best resultat hvis høyttalerne blir montert i en åpning som er like stort som fronten av høyttaleren (ikke la høyttaleren få ny rund pappfront, med hull hvor elementene er). Så ville jeg fyllt hulrommet mellom høyttaleren og papprøret med et materiale som demper godt.

mollecon skrev:
Pap kan godt bruges, men sørg for at rørene sidder godt fastgjort til gulv/væg/loft. Pap er relativt dødt, men osse let... Dantax havde vist i sin tid nogle højtalere af pap, enhederne sad i en skrå afskæring i toppen.

Om jeg ikke husker feil så låt disse Dantax høyttalerne helt skrekkelig
Hvorvidt det var papprøret, eller bare dårlig design skal jeg ikke uttale meg om.
Rørformet høyttaler er jo i utgangspunktet en god tanke med hensyn på stående bølger, men jeg ville nok benyttet store mengder tungt dempematerilale (blygummi) på innsiden av ett papprør.

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hvis det primært er det visuelle du er ude efter, kunne du så ikke tage en hulahopring, og hænge op i loftet som gardinstang. Montere nogle ringe hele vejen rundt og lave tynde stofgardiner som hang fra gulv til loft. Derved kan du jo få det "cirkulære udtryk". Kan du få det til at hænge, så det plicerer (!?) pænt, så kunne det vel egentlig se rigtig pænt ud. Er der så smæk nok i bassen til at få gardiner til at bevæge sig i de vilde scener er der jo lidt blære effekt der du :-)
Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Det har hele tiden været planen at der IKKE skulle være noget foran højttalerne, dvs. at paprøret skal skæres væk i højtalerens fulde højde og bredde, dernæst vil jeg beklæde røret med kyllingenet, og til sidst trække en "pose" af endten stof eller skumgummi over det hele, evt. kunne jeg forlænge pasporten som jo munder ud på bagsiden af højttalerne, ud igennem paprøret. Vil det hernævnte påvirke lyden i væsentlig grad? udover den dæmpende effekt stof/skum har på diskanten?

@musashi:

Måske ikke nogen dum ide, men jeg tror jeg hælder mere til paprørene, men vil da lige fundere over det

Minibio tager form

homemade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Mht forlængelsen af basporten, så ændre du tuningen, højest sandsynligt til det værre (hvis de ellers er tunet korrekt fra starten). Du kan (hvis du ikke er bange for at skille din højteler ad).
 "Trække" basporten ud af højtaleren. Det der er det vigtige er at du ikke ændre på dimensionerne af porten hverken i længden eller bredden. Om porten så sidder inde i højtaleren eller "stikker ud", er for så vidt ligegyldigt.  

homemade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Prøv forresten at tjekke monacors hjemmeside (http://www.monacor.dk/shop/), de har skum i rimeligt store størelser. f.eks vare nummer : 125970  78*42 cm

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

homemade skrev:
Prøv forresten at tjekke monacors hjemmeside (http://www.monacor.dk/shop/), de har skum i rimeligt store størelser. f.eks vare nummer : 125970  78*42 cm

Uha, det er slet ikke nok, det skal være 2,3 x 1,78m for at kunne nå

Minibio tager form

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 December 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bygge kabinettet inde i røret... Sådan så rørene er runde, undtagen foran hvor de er lige, så passer kabinettet nemlig... Og du vil få bedre lyd... 

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 23 December 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

hvad med bare at stoppe en sok i røret, stoppe højttaleren i røret og så købe en subwoofer.. færdig basta, det er da klart det nemmeste

der er da ingen grund til at splitte højttaleren ad, forsøge at lave et andet kabinet og måske ende med noget være hø..

eller som man siger på engelsk "put a sock in it !!"

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Dem har jeg faktisk hørt...
De var ok til prisen men jeg kunne nu ikke lide designet...
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Ja og jeg så til min rædsel at Dantax har genoplivet disse forfærdentlige højttalere, nu som 5.1 pakke!!!

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

PillyWilly skrev:
Hej

Jeg går med en ide, som jeg lige skal have lidt respons på.

Jeg skal lave hjemmebio i kælderen, og vil gerne skjule front og baghøjttalerne i et stort paprør, som skal beklædes med frontstof, selvfølgelig med udskæring foran, vil det have en stor betydning for lyden?, højttalerne er QLN 606 (laves ikke mere) det er en gulvhøjttaler der er bestykket med 2stk 6,5" og en 1" dome der er basrefleks bagud, som altså kommer ind i paprøret.

Har du overvejet at flytte basrefleksporten om på forsiden??, det gør da det hele lidt nemmere, så skal røret ikke tilpasset et hul på bagsiden også...

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:

Har du overvejet at flytte basrefleksporten om på forsiden??, det gør da det hele lidt nemmere, så skal røret ikke tilpasset et hul på bagsiden også...

Nej, det har jeg ikke, og det er heller ikke en "option", så ødelægger jeg jo de originale kabinetter, og det er ikke meningen.

Det er ikke det store problem at skære et hul i paprøret udfor det nuværende reflekshul

Minibio tager form

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum