Forfatter |
|
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal på et tidspunkt male min subwoofer, som jeg gerne vil have malet i sort pianolak... Derfor har jeg ved hjælp af denne tråd, fundet ud af hvordan man gør! (Tusinde tak thides!)
Jeg syntes derfor det ville være en god idé at lave en tråd om hvordan
man gør, og hvad det er blevet til bagefter... Lad os starte med hvordan man gør:
Materialer:
- Trægrunder
- 0,38 L Flügger Alflex Alkyd hæftegrunder
- 0,5 L Flügger Alflex 90 - Sort højglans
- Sandpapir - Korn 180
- Maler-rulle
Fremgangsmetode:
- Udspartling
- 2 x trægrunder
- 2 x hæftegrunder
- 2 x sort højglans
- Husk at slibe med sandpapir imellem hvert lag!
- Flügger Alflex's hæftegrunder og sort højglans er mere end rigeligt! Der er til rigtig mange gange...
- Man kan evt. bruge flere lag sort højglans eller noget klar lak...
Det burde være det! 
Hvis der er nogen der har nogle billeder af noget der er malet med sort
pianolak, må i gerne smide billeder op således at andre kan få
inspiration! Hvis nogen har andre metoder, er de også velkomne til at skrive det!
Tusinde tak til thides for at
skrive hvordan han har gjort, og det er som sagt det jeg har skrevet ovenfor...
Lige et link til hans emne og billeder af hans superflotte
højttalere! Tryk her!
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt kommentarer til "Pianolak"
det er meget svært at få et perfekt resultat..
al tiden skal så at sige bruges på forarbejde... der må ikke være de mindste buler eller ujævnheder inden der startes... det bliver meget tydeligt på det færdige resultat og fjernes ikke væk hen af vejen med flere lag
Angående spartel masse .... det "synker", så spartel i rigtig god tid og slib ned og gentag processen til det udspartlede "problem" er fuldstændig væk... jeg vil sige mindst 2-3uger før der begyndes på den endelige finish...
Et tip.. Brug 2 komponent spartel det "synker" ikke så meget (har selv brugt Plastic Padding PP100)
Angående støv.. sørg for at kasserne er fuldstændig rene inden der startes.. støvsug eventuelt dem og sørg for at de males i et rent miljø også.. det minste støv giver grimme knaster...
En anden metode.... få en autolakerer til at male dem... forarbejdet er her dog den samme de er en smal sag for en autolakerer men "hærde" tiden på spartelen kan det ikke betale sig at han skal stå for hvis det var...
God arbejdslyst
|
Til top |
|
|
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
""den traditionelle og "korrekte" måde"" er dog den mindst nyttige vejledning, jeg længe har set. Hvor mange mon holder til at læse de 277 sider? Og shelllak...nu restaurerer vi jo ikke klaverer!
Hvad med denne, som jeg snublede over på diyaudio.com:
(starte med prime før 1.filling?)
Filling, sanding, filling, sanding; priming, sanding # 220, filling what's now visible; sanding # 220 or above; priming and sanding # 220.
first coat paint, varathane colours in plastic; sanding # 400
second coat, same paint, sanding # 400, third coat.
Between each sanding and coating wipe with tack cloth. Gives you piano paint like finish. I had coated mine five times with finish paint. Looked excellent.
|
Til top |
|
|
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh 277 Sider??? Jeg får det kun til 15!
Hvis man ikke har en pind erfaring med malearbejde, som jeg fornemmer i Makrelsalats tidligere indlæg, er det måske meget godt med en relativ grundig indføring. Pensle eller spraymale kræver et vist håndelag med risiko for at ødelægge det foregående arbejde, som, efter min ringe mening, fransk lakering ikke gør.
Mvh Mike
|
Til top |
|
|
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud/erfaring er følgende:
Først sliber du overfladen med korn 120 eller mindre alt afhæning af hvor hård overfladen er (for alt lave risser så spartel hæfter bedre)
Spartel med en god spartel (sneker spartel eller lign. hvis det er træ)
så mellemsliber du med korn 120 og efter spartler meget tyndt lag på de små ujævnheder der måtte være.
så sliber du med korn 320 indtil overfladen er helt jævn og glat. Dette gentages indtil du er tilfreds.
Højtaleren gøres nu ren for ALT slibestøv og til slut aftøres den med cellulosefortynder.
Højtaleren males (sprøjtemales) så med hæftegrunder og derefter med 2-3 meget tynde lag sort lak.
der mellemslibes så igen med korn 1200 dette er vandslibning så du skal bruge lidt vand.
du rengøre igen højtaleren med cellulosefortynder og giver den igen 2 tynde lag sort lak.
hvis overfladen er helt fin og glat (ellers sliber du igen og 1 lag sort lak) skal der nu klarlak på og der kan vandslibes i mellem de forskellige lag. Husk at aftøre den efter hver slibning.
Jo flere lag klar lak du lægger på jo dybere vil den sorte lak fremstå 
Jeg vil mene mellem 5-8 lag er passende. Husk kun tynde lag heletiden og ja det tager lang tid, men dit resultat bliver der efter 
Husk overfladen skal være ordenligt tør mellem hver slibning.
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sej tråd , den er der mange der vil blive glad for senere , inklusiv undertegnede
Mvh Claus __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
Til top |
|
|
Makrelsalat Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clouseau skrev:
Sej tråd , den er der mange der vil blive glad for senere , inklusiv undertegnede
Mvh Claus
|
|
|
Det var da godt! Bliver glad når folk synes om mine indlæg!
Jeg tror jeg bruger thides metode...de er utrolig flotte uden at være for meget i det... Samt tror jeg også, at jeg vil gøre som jazzman skrev, ved mit spartlearbejde..
Rasmus
|
Til top |
|
|
Makrelsalat Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle der uploader nogle billeder af deres pianolak?
Rasmus
|
Til top |
|
|